Diskussion: Sony "supporten" gör bort sig...

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Gilgamesh, 16 jul 2014.

  1. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    som sagt, det komiska är att jag måste betala 1975kr för kretskortet som de tydligen ville byta men eftersom bootloadern råkade vara upplåst så vill de inte göra det fast det går, och det vet själva att bootloadern inte har påverkat kretskortet ett dugg, men iaf man lär sig av sina "misstag" även fast Sony supporten gör bort sig med olika påståenden.
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja deras support gör helt klart fel.
    Jag fick samma sak med min xperia S. Fick betala bara för att få hem den. Surt
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    De har ju en poäng. Det går ju att förstora telefonen helt om man håller på med upplåst bootloader och root. Men hänvisa bara till lagen och kräv bevis? Har inte det gått ann eller har de svarat? Annars är det väl bara nämna att du kommer gå vidare med ärendet.
     
    CABBAN05 gillar detta.
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    I Sverige och EU har vi konsumenträttigheter skyddade av lagen, så deras EULA och annat gäller inte om det insktänker kundens rättigheter.

    Att det är måndag hela veckan hos Sony Mobile och de skeppar massvis med defekta telefoner är illa nog, sen att de försöker få kunden att betala för det är riktigt dåligt.
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop

    Kundens rättigheter enligt Sverige och EU gäller alltså när man modifierat bootloader ?

    Vart går i så fall gränsen för vad man får göra?
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det är ju lite det som är där skon klämmer. Verkar oavsett som om bevisbördan ligger väl ändå hos tillverkaren/åf första sex månaderna?
     
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop

    Kan förstå tillverkare här.

    Jag skulle inte heller vilja lämna garanti om produkten är modifierad. Speciellt inte just bootloader
     
    CABBAN05 gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag med egentligen eftersom det blir svårare för de att garantera att den skal fungera.
    Men det är förjävla fult att hänvisa till EULA och att man skulle förbrukat sin rätt när det inte går att göra så enligt lagen. Det enda man kan avtala om är villkor som är bättre för konsumenten och inte något som förminskar konsumentens rätt. Fungerar säkert i andra länder som USA men inte här.
     
  9. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Lite illa att Sony försöker bryta mot lagen och hänvisa till något de har skrivit på sin hemsida ja... :)
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Spelar det någon roll om du låser den? Om du låst upp den via deras hemsida så finns det loggat att du en gång låst upp den...
     
    CABBAN05 gillar detta.
  11. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    det spelar ingen roll, jag skickar in den låst, de säger att det inte går att låsa den, vilket är skitsnack. sen vet jag inte hur det fungerar angående deras hemsida, men det enda man får är bootloader key, det betyder inte att man måste låsa upp den för det.
     
  12. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Det kan inte vara så att den första killen du pratade med, dvs han som sa att du inte behöver återställa enheten, sa så för att det i det här ärendet inte spelar någon roll; garantin är borta i vilket fall som helst?
     
    CABBAN05 gillar detta.
  13. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    man kan bara spekulera men snacka om att lura kunder isåfall om man inte varnar om att dessa UPPENBARLIGA tillverkningsfel inte heller går på garantin fast det egentligen gör det. men samtidigt säger de alla olika, en sa att man inte behöver återställa till original programvara medan den andra sa att det berodde på modifierad programvara.

    Sent from my GALAXY S5
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om du ska ha någon som helst chans så måste du nog lära dig skilja på garanti och reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Om deras villkor för garantin är mot lagen så måste du visa på det. (Nej, jag kan inte)

    I deras värld är rootning jämställt med att kasta telefonen i sjön. Om man gjort det spelar det ingen roll om telefonen har tillverkningsfel.

    Sedan kan jag hålla med om att rootning inte borde vara relevant, om det är det så skulle man kunna kalla det för designfel. Om man lägger in linux på sin Dell-PC så tappar man väl inte sin garanti?
     
    CABBAN05 gillar detta.
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Min lucka för laddningen har lossat helt en gång, fick mosa in den själv. Laddningstationen verkar ha slutat fungera också, ser ingen oxidering eller skräp i porten heller. Helt stock, ganska löjligt med att hårdvarufel som en lucka skulle bero på root.
    Överhettning kan ju dock ha berott på en dålig rom eller klockning som skadat något. Men om så är fallet borde de i alla fall säga det och inte bara peka på sin egna EULA.

    PS ja jag vet att det inte är samma modell.
     
  16. britneysapa

    britneysapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ring Sonys huvudkontor och be att få prata med deras kundombudsman. Brukar sätta fart o lösa saker, teknisk support har nog halvbra koll på svensk lag.
     
  17. Lainen

    Lainen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Felet du gör är att du ska ta alla reklamationer med den som sålde telefonen. Då gäller nämligen konsumentköplagen och då ska försäljaren bevisa att det är du som har haft sönder den. Om Sony inte vill stå för kostnaden så blir det försäljaren som får göra det istället.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  18. froid

    froid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Garantin kan inte falla helt för att man byter mjukvara, glipor och felplacerad kamera påverkas inte för att telefonen är rootad.
    Samtalsproblemen är en annan sak, kan påverkas av annan mjukvara ( inte särskilt troligt men möjligheten finns) i det fallet kan dom neka garanti.

    För att dra en jämförelse, tankar du diesel i din bensinbil och får motorproblem så kan du inte kräva att tillverkaren tar ansvar. Får du samtidigt rosthål på bakluckan så får dom ta den smällen, det är ju inget som påverkas av ditt felaktiga val av bränsle.
     
    Isengard, CABBAN05 och tigerstrom gillar detta.
  19. masterofxD

    masterofxD Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kunde inte sagt det bättre själv! +1
     
    CABBAN05 gillar detta.
  20. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Vet inte vad man ska säga, men man tycker kanske inte att att yttre fel inte ska kunna fixas, men har man modifierat telefonen och så kan kretskortet faktiskt gå sönder då jag har släkt som jobba på en serviceverkstad. Det e nog inte bara Sony som e dumma för ingen tillverkare gillar att man rootar :-/ . Så du får nog skylla dig själv. Men håller även tummarna att det blir positivt när du går vidare med fallet :-)