Varför äter vi kött? / Allmän diskussion om "köttodling"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 8 jun 2014.

  1. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det viktiga är att man gör medvetna val som dels stöder en sund djurhållning och dels stöder den inhemska marknaden. Mängden kött man äter är också något man kan fundera över. Jag äter kött kanske två gånger i veckan. Inte för att jag planerar det så utan för att jag tycker det finns så mycket gott man kan äta. Ofta käkar jag rawfood också, det gör verkligen underverk för kropp och själ!

    // mobilt
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Denna post var lite intressant, så jag klistrar in den här istället. Hur skulle "sluta äta kött" vara en direkt lösning på världshunger, menar du?
     
  3. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    För att all den landareal som används till bete för köttdjur (och det är väldigt mycket landareal) skulle kunna användas till att odla (människo)ätliga växter istället och på så sätt producera overkligt mycket mer mat.



    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Precis. Kommer inte ihåg exakt i huvudet men jag har för mig att det är 60% av all odlingsmark i Europa och 40-50% i USA. Svaret finns här i tråden någonstans.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Just det, ja. Har för mig det diskuterades tidigare.

    Synd jag inte gillar grönsaker för alla verkar ju tycka det är så gott.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    problemet är inte att inte maten räcker vi producerar redan galet mycket mer föda än vi gör av med. Fördelningen är skev åt helvete. Att mat inte finns har lixom aldrig nånsin varit ett problem och mer grönsaker löser inte det problemet heller. Spannmål går bra att odla på större areal men det går desto sämre med andra faktiska användbara produkter. Spannmål är ju kanske inte direkt den typ av föda som man vill leva på heller med tanke på hur onyttigt det är.
     
    Last edited: 18 jul 2014
  8. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Nja.. Västvärlden producerar galet mycket mer mat än vad vi gör av med, ja. Men om fallet är så överallt så borde ju inte svält vara ett problem för runt en miljard människor. Men ja, fördelningen är skev och det är väl egentligen det allra största problemet.

    Jag tar dock ingen ställning till kött som människoföda eller inte, själv älskar jag en blodig biff men inser att det inte är något som jag kan äta varje dag eller ens varje vecka. Att man kan lösa svälten genom att sluta föda upp boskap tror jag inte heller, det enda jag konstaterade var att det går att få fram mer mat per åker om man inte låter kossor gå och käka på dom ☺

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Förr har jag men inte nu. Hittar fasen inget! Inte letat så hårt heller iofs men skall lägga det på minnet när jag är och handlar i någon större affär nästa gång.

    Förra gången jag smakade på det vill jag minnas att jag inte kände någon skillnad. Men detta var 10 år sedan också så minnet är inte direkt purfärskt :P
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du kan laga till facon själv av t.ex. tempeh men det verkar inte vara alltför lätt att hitta i Sverige?
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det finns lite sådant i några butiker här i stan men jag har hållt mig till det som finns på de större kedjorna än så länge. Är vanligtvis inte alls intresserad av att laga mat och det intresset steg inte av att ta bort kött.

    Men någon gång så :)
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hade vi inte behövt äta hade jag sällan ätit. Hatar att laga mat och att behöva tänka på vad man ska äta.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  13. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Kött e mumma
     
  14. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Läste tidigare i tråden att fläskkött inte är så bra för våra kroppar. Stämmer det, och isåfall, vad är det dåliga i det osv? :)