Vad utgör ett bra och populärt mobilspel?

Diskussion i 'Spel' startad av xtreme, 30 mar 2014.

  1. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vad är det som utgör ett bra och populärt mobilspel? Om vi ex tar flappy bird som exempel är det extremt enkelt (utvecklat/programmerat), inte speciellt snyggt och knappast någon unik idé. Finns även en del andra spel (inga bra exempel dock) på google play som jag tycker är bra spel men som fått dåligt betyg.

    Min koncentration ligger kring enkla spel (dvs inte GTA, Final Fantasy etc till mobiler). Kan man hitta en röd tråd vad som utgör ett bra spel som många kommer gilla (även om alla har olika smak)? Eller handlar det bara om tur och bra marknadsföring?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Mycket handlar om tidsfördriv. För det krävs varken bra story, bra grafik eller någon unik idé.
     
  3. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Då är frågan...kan man sätta fingret på vad som är bra tidsfördriv som varken har bra story, bra grafik eller någon unik idé?
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur menar du? Bara något så simpelt som att springa och samla mynt och hoppa över hinder kan generera tusentals nedladdningar.
     
  5. Danella

    Danella Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ett bra mobilspel för mig ska vara snabbt och utmanande varje gång man spelar. Jag gillar ordspel då de är lätta att göra om för varje spelrunda, Anagram är ett nytt ordspel som jag tycker har just det då bokstäverna kan slängas om i all oändlighet och att vi har väldigt många ord som kan läggas från svenska ordlistan.
     
  6. viola

    viola Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade anagram, va ganska kul faktiskt. men chatten verkar funka lite sisådär, annars va väl idén helt okej.
     
  7. Zebo

    Zebo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tror att det är enkelheten men samtidigt en inbyggd klurighet i spel som har öppnat upp dörrarna för de som inte är typiska gamers,ta worfeu och schack som är mina enkla spel,enkelt och klurigt och man kan göra sitt ord eller drag relativt snabbt,fins ju även candy crush saga jag har dock inte spelat det spelet är ju banvis,de som spelar spelet säger att de fastnar på samma nivå och det är ju ingen slump,upplägget i spelet uppmuntrar till inapp köp,som sagt det är ju ett väldigt lönsamt spel.Om jag tror din fråga borde låta så här. vilken typ av spel ska jag göra för att få folket att gilla så jag tjänar skitmycke pengar med enklaste metoder.. prova en klassiker spelet stratego brädspel..
    Jag skulle vilja ha det på min Android :o)
     
  8. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    1. Att man kan spela med endast en hand.
    2. Enkla instruktioner men ändå utmanade.
    3. Snyggt. Det ska inte se ut som man väckt gamla c64 spel till liv.

    Det tror jag är en bra början.
     
  9. Zand

    Zand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    enkelt men man svåra banor så man blir sur och gör tills man klarar :)
     
  10. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    "Takes minutes to learn and a lifetime to master".
    (Väldigt) kort inlärningskurva, men snabbt ökat svårighetsgrad utan att bli omöjligt. Bra design innebär att vem som helst genast förstår hur/vad man ska göra.


    Grafiken behöver inte vara imponerande, men tilltalande.

    Möjligheten att få bonusar/extrabanor för att genomföra uppdrag eller få 3/3 stjärnor, etc.
     
  11. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Håller med! Testa Gravitrex ;)