Phone House - Ska det verkligen vara så här?

Diskussion i 'Allmänt' startad av drante, 19 maj 2014.

  1. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Att bry sig om konsumenter går inte hand i hand med kapitalismen tyvärr :) de bryr sig inte om konsumenterna förrän hela företaget hänger på det.
     
  2. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Det beror helt på, man tjänar inga pengar på att förlora kunder.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är billigare att få nya kunder än att behålla de gamla. Comhem är experter där. De är absolut störst men kör samtidigt mest reklam.
     
  4. Zand

    Zand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    i detta fall hade det nog varit bäst att ta en ny telefon (annan modell) så dom kan slå om den nya telefonen med samma abonnemang så du får ta del av subventionerna Tele2 ger i samband med köp. Men jag förstår ju att du blir upprörd när man blir av med luren så länge :/


    ps. jag hoppas du får samma strul med Iphone'n du tänker köpa så får du se hur kul det är och ha göra med dom (apple) oavsett bolag du köper din telefon på ;)

    ironi!
     
  5. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Apple är fantastiska att ha att göra med, du kan gå till vilken butik som är certified reseller som helst och så skickar dom den på service. Går du till Apples egna butiker i tex. Täby eller Emporia byter dom ut en defekt enhet på plats. Har fått byta ut 4 defekta iPhones och aldrig haft problem med själva garantiärendet, har alltid skötts snyggt och rätt. Mitt enda problem med dom är deras sviniga 1 års garanti.
     
  6. schop

    schop Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Phonehouse skiter fullständigt i konsumentköplagen om man själ inte har riktigt koll på vad som gäller. Men är man lite påläst så går det trycka ner dom...
    Kommer ALDRIG gå in i deras butiker igen och råder alla andra att göra samma sak
     
  7. drante

    drante Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj, vad mycket svar som ramlade in!

    Ja, jag vet att jag varit för snäll mot dem. Anledningen har helt enkelt varit att jag själv inte orkat längre. Jag jobbar hela sommaren och ska fortsätta med studierna till hösten och har liksom fullt upp med annat. Det är dock riktigt trist då jag vet att de gör fel.

    När jag accepterade tillgodokvittot kände jag mig ändå hyfsat säker på att kunna plocka bort bindningstiden på abonnemanget, men det fanns tydligen ingen möjlighet alls, trots att Tele2 förhåller sig till The Phone House när det gäller bindningstiden, och inte tvärtom.

    Är det för sent att kontakta konsumentombudsmannen? Om inte, hur gör jag det på enklast sätt? Jag har läst om att i första hand ta kontakt med dem i kommunen man tillhör. Problemet är att jag står skriven i Uppsala men bor hemma nu under sommaren. Kan man ändå söka sig till dem här i Eskilstuna?
     
  8. cheesen

    cheesen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Länge sen jag tog beslutet om att aldrig besöka the phonehouse... dom behandlar tydligen inte sina anställda särskilt väl heller. Så om nu företaget skiter i sina anställda, varför ska dom bry sig om kunderna?
     
  9. Ruscam

    Ruscam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Problemet förutom enbart 1 års garanti är om det visar sig att Apple tycker att du utsatt enheten för yttre åverkan. Då dimper det ner en faktura för utbytesenhet som är ganska saftig. Men visst, annars är den hanteringen väldigt smidig.
     
  10. Zand

    Zand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER



    jo den biten håller jag med om men skulle va kul och se ett case med ARN (3 års reklamationsrätt i sverige) och apple :) aldrig hört om någon som blivit ersatt av apple.

    tex "Sen branden har Yvonne Hessel kämpat för att få ersättning från Apple. Men trots att det gått mer än ett år har hon fortfarande krav på bolaget.
    – Apple insinuerar att branden inte berodde på den här enheten. Det är helt sjukt när både brandkår, polis och SKL har sagt att branden startade där"

    Detta även fast apple går ut med officiellt pressrelease och säger att det är fel på deras laddare.
     
  11. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Ja deras egna butiker sköter sig. Men de har inte särskilt bra villkor för hur ÅF ska sköta reklamationer. Har två arbetskamrater som upptäckt fel efter 30min som sedan fått skicka in telefoner för de är köpta med abonnemang via en ÅF.
     
  12. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jo detta kan jag intyga på, jag jobbar själv inom telefonibranschen. Finns en anledning till varför de flesta som jobbar inom telefonibranschen inte är ett speciellt stort fan av Apple. Allt ska göras på Apples sätt och finns inga marginaler för att göra på något annat sätt och oftast finns det bättre sätt att lösa saker på än deras. I dessa situationer så blir kunden irriterade på oss för de tror att det är vårt fel vilket leder till att vi som jobbar inom branschen blir irriterade på Apple för att vi får stå och ta skit pga deras riktlinjer och regler. Finns självklart en del inom branschen som använder Apples enheter pga enkelheten, men det är få som gillar Apple som företag baserat på all problematik de skapar för oss ÅF. Jag har exempelvis varit med om serviceärenden som tagit månader pga att "Hitta min iPhone" har varit aktiverat och sen är det något gammalt lösenord som kunden inte vet och då är det ett rent helvete att få någon service som kund. Jag förstår poängen bakom "Hitta min iPhone" men vilken nytta det har i praktiken är mindre än skadan den orsakar.
     
  13. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tråkigt att det är fel på telefonen, de är det värsta som finns när man köper en ny produkt.

    Men jag måste fråga en sak, varför pekar du ut PhoneHouse i detta? PhoneHouse i roll som återförsäljare sätter ju inte reglerna på huruvida du får göra återköp eller hur servicereglerna ser ut, utan det gör tillverkaren, servicen utför en auktoriserad verkstad (som fler butiker använder, inte enbart phonehouse), så det är ju inte dom som har gjort livet surt för dig.

    Är det en DOA så har du 7 dagar på dig att lämna in telefonen, går du över den tiden (oavsett om du märkt problemet tidigare) så är det service som gäller.
    Tillverkaren har rätt att avhjälpa felet genom service tre gånger, men du får självklart reklamera vid första tillfället, men då är chansen stor att dom hänvisar till deras rätt att laga produkten.

    DOCK ska jag tillägga att det har hänt ett par gånger då jag jobbade på Phonehouse att serviceverkstaden inte gjorde sitt jobb utan gjorde exakt så som du beskrev, alltså en firmware update och inte så mycket mer därtill, vilket var extremt frustrerande förstås.

    Notera att detta inlägg inte är för att säga att du har helt fel , utan för att många är väldigt duktiga att kasta skit på den butik som har sålt varan och inte inser att reglerna sätts någon annanstans, på den kedjan jag jobbar nu har vi exakt samma regler, så det är ingen skillnad.

    Edit: Hoppas att allt löser sig för dig!
     
  14. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Läste OP och skummade igenom inläggen därefter så kanske är fel ute här. Men hur kan du vara så säker på att det är fel på hårdvaran?

    Dom problem med dålig wifitäckning osv är ju problem jag läst om iaf på XDA-forumet att många har/haft med Sony Z1/c. Speciellt i 4.4.2 versionen tror jag det var.

    Så att dom gjorde en återställning första gången är väl inte så konstigt då det alltid rekommenderas vid problem? Testade du inte det själv först? Kanske missa det i din text...

    Låter ju som du bara vill bli av med den osv. Men hade jag varit dig hade jag slängt in en annan ROM, bara för att testa och se om problemen finns kvar eller löser sig...

    För som sagt varit mycket problem med just wifitäckning och annat i Sonys senare versioner av Android. Sen är det väl ingen ursäkt för dig, men en buggig version blir ju svårt att reparera...
     
    Concha gillar detta.
  15. drante

    drante Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, jag är medveten om att det inte är The Phone House som ansvarar för verkstaden. Anledningen till att riktar mig mot The Phone House är för att jag fått felaktig information från dem gällande min rätt som konsument.

    Jag har alltså fått olika svar från deras kundtjänst via mail och även olika svar från deras olika butiker. Det har varit en röra om vad som egentligen gäller. Dessutom slarvade de med reklamationen, trots att jag dubbelkollade det med dem och ersättningen från dem har inte varit korrekt.

    Dessutom är det dem Tele2 förhåller sig till när det gäller bindningstiden på mitt abonnemang hos Tele2, så jag känner mig väldigt skeptisk till att de inte kan göra något åt min bindningstid (på det abonnemanget jag tecknade upp med mobilen) när det är hos dem ansvaret ligger. Det här med att min tjänst hos Tele2 (alltså abonnemanget) fungerar som det ska köper jag inte riktigt, nu när jag enbart tecknat upp tillsammans med mobilen. Bindningstid på en abonnemang finns enbart för att man har en telefon knuten till det, och om jag då får igenom min reklamation för telefonen förväntar jag mig så klart att bindningstiden på abonnemanget ska upphöra. Så blev det så klart inte, trots att avtalet styrs av The Phone House, och inte Tele2.

    Tack så mycket, jag hoppas det jag också. Väntar på svar från dem, men det verkar som att de la in en korrekt ersättning för telefonen (det vill säga kontantpriset för den), och i så fall anser jag mig nöjd med det. Har ju möjlighet att ta det vidare till konsumentombudsmannen, men det är inget jag riktigt känner att jag har tid/ork med. Däremot anser jag att jag borde få en rimlig ersättning för telefonen nu när jag ändå är tvungen att köpa ut en iPhone kontant och trots det ha kvar en bindningstid på abonnemanget!

    Ja, återställning testade vi i butiken. Kunde av någon anledning inte göra det via datorn så jag tog den till butiken i tron om att den skulle återställas med en originalversion av Android, men så var det inte.

    Vi hade även tagit med att telefonen blivit återställd i butik innan den skickades in, och då tycker jag definitivt att verkstaden borde ta hänsyn till det istället för att låta mig vänta i 1-2 veckor för ingenting, liksom.

    Anledningen att jag misstänker hårdvaran är för att vibrationen hoppade igång av att man fysiskt skakade på telefonen. Det är som sagt bara något jag misstänkt själv, men eftersom andra på det här forumet som haft liknande problem fått en helt ny telefon antog jag att det var hårdvarurelaterat!
     
    Last edited: 28 jul 2014
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Okej, ja då är det nog hårdvaran, eller båda delar. Verkar vara en rörig soppa dock även fast det låter som att Sony krånglar med, inte bara ThePhoneHouse.

    Tråkigt när sådant här händer dock, hoppas det löser sig och att du ändå väljer Sony iaf igen. För när telefonen väl funkar är den riktigt riktigt trevlig.
     
  17. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Phonehouse kan begära återtag av provision från Tele2 som då häver bindningstid och förhöjdavgift och sedan kräver tillbaka de pengar phonehouse fick. Detta är inget problem för oss återförsäljare. Tycker detta borde vara självklart efter så kort tid och efter en godkänd reklamation på en fortfarande säljbar telefon.
     
  18. drante

    drante Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, Sonys telefon var det ju något strul med. Att man kan få ett måndagsexemplar har jag inga större problem med, det kan ju hända vem som helst. Det har väl främst varit den externa verkstaden jag haft lite svårt för, så Sony i sig har jag väl inga större problem med. Dock lite besviken överlag på telefonen, men det har nog främst haft med Android-versionen att göra!

    Ja, jag tyckte det också. Framför allt då The Phone House fått tillbaka en sprillans ny Z1 Compact från Sony, vilket de kan sälja på nytt. Tydligen gick inte det alls när jag talade med kundtjänsten hos The Phone House, men som med allt annat behöver man väl tjata om det, tyvärr.
     
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är rätt att skriva som OP gjort. Juridiskt är avtalet mellan butiken och kunden. Vad butiken har för avtal med tillverkare, grossist/importör och verkstad är irrelevant för kunden egentligen.
     
  20. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är precis detdär jag menar, självklart förstår jag att det är irrelevant för kunden, precis lika irrelevant som är det för kunden att tänka ett steg längre och då tänka- Åh, killen/tjejen hos återfäräljaren kanske inte säger såhär till mig bara för att jävlas, utan det ligger nog någonting bakom dom har.

    Självklart försvarar jag inte de säljare som inte har koll på vad man får och inte får göra i butik enligt lag och bestämmelser och självklart är detta ingen påhopp mot TS som jag är glad över att hans ärende löser sig. anledningen till Jjag skrev svaret är för att många gärna är trångsynta klagar på den produkförmedlare man väljer.
    Inte stämmer man Ica för att Cocacola råkat blanda i glas i sina flaskor från fabrik när (Ja du förstår vad jag menar)

    Bara för ett tag sen så hade en onämnd tillverkare nekat en helt oförstående kunds garantireparation för att den fall utanför garantireglerna, vem fick ta den smällen tror ni?

    Självklart finns det fall där man kan lösa saker smidigare, men oftast är det någon löjlig regel/bestämmelse som sätter stopp för det.
    Jag personligen hade inte tagit tillbaka en använd telefon för att sälja den igen. Och NEJ ett saleskit från SE är (9/10) inte en plomberad kartong precis som orginalförpackningarna som kan räknas till en ny telefon att sälja.

    Självklart bryr sig vissa inte om det, men det finns alltid den kunden som hellre vill ha en helt oöppnad för sakens skull, jag hade en tidigare idag som fick testa på ett par oöppnade hörlurar, för att sen få svaret - ja denhär gillar jag, men kan du ta en annan oöppnad kartong istället så köper jag den.

    För att spinna vidare på detta så resulterar attityden hos den del kunder i att men kanske inte alltid ger 100% när man fått in en service för att kunden glömt stoppa i somkortet eller satt det åt fel håll femtusen gånger, där problemet kunnat avhjälpas menuellt 90% av gånger.

    Ungefär som att de i sjukvården mer eller mindre antar att jag överdriver om de saker man kommer in till läkaren för - Jag har snubblat och brutit fotleden - Ja, vi ger dig lite linement och en gasbinda att rulla runt - varsågod 150:-.

    Och kom nu inte o säg "varför har du valt ett serviceyrke om du inte orkar med det"

    Jo, för att brinner man för någon och tycker det är roligt så ska man hålla på med det, men det betyder inte att man ska tolereras att behandlas som skit. Det är visserligen kunderna som betalar vår lön, men hade inte rådgivarna som i sin tur gjort kunder mer prismedvetna, gjort er prismedvetna så skulle ni sitta med Teliakomplett 799:-


    Edit: angående det juridiska avatalet du nämnde så kan du inte ha jobbat i branshen, för det enda avtal du skriver på som kund är ett avtal mellan dig och operatör. Självklart har du möjlighet att kontaka förmedlaren om någon behöver fixas, men förmedlaren måste ändå rätta sig efter vad deras avtal säger med tillverkaren.
     
    Last edited: 3 aug 2014