Laptop för 6k

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hänglås, 25 jul 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Dags att börja plugga till hösten och kommer behöva en laptop till studierna. Utbildningen är Systemutveckling så jag antar att en del av tiden kommer att spenderas vid datorn.

    *Dokumenthantering
    *Programmering (Kommer skötas på den stationära också.)
    *Film
    *Spelande, CS:S, CS:GO, ETS2 osv (kommer skötas på den stationära också)


    Har hittat denna vilket verkar vara mest bang for the buck: http://www.dustinhome.se/product/50...-15-6-w8/#intcmp=productbox_startpage_datorer Totalt pris kommer bli 5,2K för mig på denna. Blir svårt att slå det va?

    MEN jag ställer mig lite kritisk till att dra med en 15,6" till skolan och att ha den i knät och kolla film. Någon som har erfarenhet från att släpa en sådan dagarna i ända?
     
  2. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    15,6" är aningen för stor att släpa med sig var dag, jag hade det när jag studerade. Väger lite för mycket för att det skulle kännas bra, din väger 2,5kg sedan någon bok på det också kanske. Jag hade riktat in mig på en 13,3" istället.

    Mycket data för pengarna annars.
     
  3. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Av egen erfarenhet så tycker jag man ska köpa en så lätt dator som möjligt. Du kommer uppskatta det enormt när du släpar runt på böcker, matlåda etc. Har själv en macbook air som jag kan rekommendera varmt. Då slipper man även släpa runt på laddningskablar då macbooken har outstanding batteritid
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Innan du rekommenderar hit och dit kan du gärna läsa OP riktigt noga. Han ämnar spela på den, och inte många spel finns till Mac och av en snabb googling att döma verkar inte ETS 2 finnas till OS X.

    Förslagsvis bryr sig TS även om mest "bang for your buck" och det verkar man inte riktigt kunna få med just mac-datorer.
     
    Hänglås gillar detta.
  5. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    HP brukar ha studentrabatter på sina datorer, ibland upp till 1500kr lägre, som kan få ner till din budget. En sån där lättviktad.

    Det får ju då gärna vara med ett med extra grafikkort. Men mitt råd är att avvakta till rabatt. :)
    För övrigt tycker jag Samsungs tunna är snyggast, och har även relativt nog väldigt lite skrot i form av färdiginstallerade program man inte vill använda.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  6. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jag har redan Mecenat men det fanns inga vidare rabatter i det segmentet. De låg runt 10k och 3k men inga för 6k.

    /Tapatalked
     
  7. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Samsung series 9/Ativ book 9 är bland de absolut bästa datorerna som finns på marknaden. Jag svär på min heder att det inte finns bättre datorer för priset. Hitta en på blocket för 4500-5000. 900x3c/e ska du kolla efter.

    Sen är Zenbook ux31A helt ok.

    Macbook pro Retina late 2013 och Ativ book 9 plus är inte fy skam heller om du ska lägga mer pengar.
     
  8. selko

    selko Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    1 687
    Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    LG G3
    Platta:
    iPad Air
    Jag har Samsung NP900X3E och kan bara hålla med dig. Fantastisk byggkvalite och väger inget, till skillnad från andra extremt lätta/tunna som har bristfällig konstruktion.
     
  9. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ja. UX31A var tydligen betydligt bättre än andra Zenbooks, men den var ändå efter Series 9 på alla punkter. Fläkten levde om i tid och otid, styrplattan var inte i samma klass och var inte samma perfektion i bygget överlag.

    Måste ändå rekommendera den, i brist på annat.
     
    selko gillar detta.
  10. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
  11. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Drygt svar, hade du en dålig dag eller? Min råd var främst att köpa en lätt dator varav MBA är ett bra alternativ.

    Jag tri-bootar min mac med ubuntu och windows eftersom jag behöver alla på min utbildning (kan tänka mig att systemutveckling också behöver det?). Då är det också lättast att köpa mac eftersom man inte kan köra OSX på andra datorer. Vad gäller spel så kör jag dem på min windowspartition. MBA har intel HD 5000 till skillnad från andra ultrabooks så den är förhållandevis bra att spela på.

    Angående "bang for the buck"-diskussionen så kommer du ju bara med det vanliga tramset om att Apple skulle vara så mycket dyrare. Du får gärna länka en likvärdig ultrabook som är billigare.

    Humor att man alltid framstår som en Apple-fanboy när man ska rekommendera något från dem här på swedroid. Det finns en anledning till att MBA är väldigt rekommenderad på sidor som sweclockers för it-studier och att man ser dem överallt på KTH, just sayin'

    TLDR köp en ultrabook iaf
     
  12. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21


    Jag tror att du missade hela poängen med att den skulle kosta runt 6k.

    /Tapatalked
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du förstår visst inte. Trådens poäng var att Hänglås ville ha en laptop för 6k som han kan spela ovannämnda spel på, och inga av just dessa verkar finnas till Mac. Det tog du inte ens i beaktande, varpå jag svarade som jag gjorde.

    Folk, inte bara just du, måste börja läsa posterna fullt ut, så man inte missar just sådana detaljer.
     
  14. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Det var ingen egentlig rekommendation utan ett svar till ascii på de punkter han sågade mitt förslag på. Jag var allt för otydlig i min inledande post, meningen var först att bara rekommendera en lätt dator eftersom du var inne på stora och tunga laptops. Sen slängde jag in MBA som ett förslag eftersom det är svårt att hitta en lätt kompetent dator för 6k.
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Man kan köra OS X på andra datorer så även där har du tyvärr fel. Hackintosh kallas det och "kräver" Intelprocessor (som svar på ditt tidigare uttalande).

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  16. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Till er som inte vill gå OT, tror ni denna funkar? Hade varit super om man kan ha den som platta också då jag kan sälja plattan jag har nu.

    Det är väl Windows RT 8.1 som det inte går att installera EXE filer på? Alltså borde 8.1 funka precis som en dator?

    Hur många USB enheter kan man ansluta till en dator? Har ett par Hubbar som jag kan ansluta mus, tangentbord, minnen, HDD osv. Kommer plattan krascha om man ansluter säg 5-8 enheter?

    Är relativt novis gällande datorer...

    /Tapatalked
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Den borde fungera, men det känns som väldigt blygsamma specs för den prislappen.
     
  18. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Kom precis på att jag har en kusin som studerar i USA, ska kolla upp hur mycket det kostar att skicka hit en Air.

    /Tapatalked
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Air som i MacBook Air?

    EDIT: Billigaste MacBook Air från Apple.com blir 6130 kr. Det utan frakt (fraktfritt) till Amerikansk adress.
     
  20. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    Yes jag kollade upp det. Inne på 13" isf. Sen kommer ju frakt hit och tull/moms. Ska räkna lite på det.

    Kanske blir billigare att ta ut sina timmar i pengar och köpa datorn från USA.

    /Tapatalked
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.