Rockchip 3288-plattor

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Kimmen, 17 jun 2014.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    En sån platta för $100 kan aldrig vara på riktigt. Ser då och då såna annonser på aliexpress, ALLTID från säljare som saknar omdöme. Jag vet inte hur deras dispute -process funkar men jag hade inte riskerat att förlora $100. Det kan man göra roligare saker för.
     
  2. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Verkar som aliexpress har frusit transaktionen, verkade inte vara en ej säljare att lita på. Första gången det händer.
     
  3. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterade till en något nyare stock-ROM och då öppnar Spotify utan problem.

    Edit: Länk till den ROM som jag använder: http://pan.baidu.com/s/1bn2D3NT
     
    Last edited: 29 jul 2014
  4. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  5. Gurre82

    Gurre82 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Spotify började fungera för mig för ett par dagar sedan när det kom en uppdatering som verkar ha fixat kraschen.

    Blir spännande att höra hur ROMen fungerar!
     
    jlunse gillar detta.
  6. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ahh, jag missade att det kom en ny uppdatering av Spotify som måste löst problemet samtidigt som jag höll på med att testa ROMs ...och tänkte fel.

    Jag har precis installerat om med Pipo P1 RileyROM 1.1 och har bara testat några minuter:
    • Nu kan jag installera Google Keep, Flightradar24 PRO, Nordic Wellness etc., och dom var inte tillgängliga för mig tidigare.
    • Root access med automatik.
    • Antutu ger mig 39112 och en andra mätning ger 41383. Min tidigare mätning med stock gav ROM 41140.
     
    Last edited: 30 jul 2014
    Gurre82 gillar detta.
  7. Kimmen

    Kimmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tjena. Grymma antutu-score i all ära. Men hur fungerar den dagligdags.. typ browsing, spela film, spel etc? Microlagg? Hur är batteritiden? Frågade på freaktabs men fick inge riktigt svar av riley..
     
  8. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Mycket av det du frågar efter är svårt att svara på. Ett enkelt svar är att allt jag har testat fungerar utan problem. På Freaktab har några av oss testat lite, exempelvis batteritid och video. Jag har inte testat spel men kanske hinner jag det i helgen.
    Förslag på spel som jag kan testa?
    Förslag på film som jag kan testa (gärna länk eller någon share)?

    Om man jämför pris, prestanda och är intresserad av att själv prova nya förbättrade ROMs, så är detta en mycket bra platta. Det som gör den speciell är kombinationen av CPU, GPU (processor och grafik) och det är därför som den får så bra poäng i prestandatester.

    Om man sen flashat med en custom ROM som exempelvis
    Pipo P1 RileyROM 1.1 (RK3288) så får man:
    • Allt onödigt tas bort, exemplvis specifika appar och inställningar som bara fungerar på den lokala marknaden (Kina).
    • Google Play öppnas så att många fler appar kan installeras.
    • Man kan välja att skapa en partition i storleken 2, 4, 6, 8, 10 or 12 GB utrymme för appar.

    Detta är säker bara början och det kommer förhoppningsvis ytterligare förbättringar beroende på vad vi efterfrågar.

    Om jag förstår rätt så är Pipo P1 en av dom första plattorna med Rockchips RK3288 och framöver kommer det många fler med ytterligare förbättringar, ljud, skärm, anslutningar m.m.

    Det ska bli grymt spännade att följa utvecklingen av RK3288!
    P90HD
    Pipo P1
    Pipo P4 med ROM som är redo att testas RileyROM Pipo P4

    Sen finns det plattor som inte bygger på Rockchip RK3288 och som i vissa delar kanske är bättre/sämre än Pipo P1. Ett bra exempel är Cube Talk 9X som många är nöjda med. Ett exempel är skärmen enligt giouncino (...snälla, bortse från att han jämför fysika mått med m6pro, pipo p1 ...poängen är att han också pekar på skillnaden med skärmen mellan Pipo P1 och Cube Talk 9X)
     
    Last edited: 31 jul 2014
  9. Kimmen

    Kimmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Har ju en Pipo M6 Pro själv (3188) med rileys nyaste rom på och de är ju i princip externt helt lika, dessutom samma batteri. M6 funkar bra och allt flyter "okej".. men inte lika smutt som min Samsung Galaxy S5.. microlaggar ibland och kan sega sig när man skall in bland alla appar.
    MEN batteritiden är super..

    Så det är mer allmänna vardagstester. Typ ha 5 chrome-fönster öppna och surfa runt, hackar det ngn gång eller ej? Kolla på Full HD-filmer, spola fram och tillbaka etc.
    Samt bevaka batteritiden med tex appen BatteryDrain (utmärkt app).
    Glöm inte att backa upp det du har på plattan med Titanium Backup för Riley kommer ut med nya roms lika ofta som Pipo uppdaterar och plattan rensas ju var gång man flashar om.
     
  10. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har använt Pipo P1 i någon vecka och har inte upplevt några microlagg, allt fungerar bra.
    Batteritiden är ok för mig men jag vet inte om den är bättre eller sämre jämfört med andra plattor.
    Jag ska testa video och har valt denna filmen: Mig.ager.ingen.2013.SWEDiSH.1080p.BluRay.x264
    Storlek: 7.65 GB

    Är det ett bra exempel?

    Jag kan komma på tre olika sätt att testa på:
    1. Strömma från share i mitt lokala nätverk.
    Jag provade det och fungerar ganska bra. Microlagg, kanske 4-5 gånger under 20 minuters tittande.
    MEN, det fungerar inte att hoppa fram och tillbaka i filmen för mig. Jag har provat med fyra olika videospelare och alla krashar uppspelningen när jag försöker flytta fram i filmen.
    Lite synd att det inte fungerar. Antingen får jag fundera på att optimera mitt nätverk och share, eller så får jag nöja mig med någon 720p, eller annat.
    Edit: Fel, fel och fel ...det fungerar visst att hoppa i filmen och nästan inget lagg alls. Riktigt bra!
    Problemet är att jag på min share, inte ska starta filkopiering och fildelning, samtidigt som jag strömmar film. Den orkar inte riktigt med det. Lite gammal dator som jag köpte 2004.


    2. USB-sticka
    Jag har formaterat en USB-sticka till NTFS och kopierat filmen till den.
    Nu har jag testat och det fungerar helt utan problem, inget lagg alls.

    3. SD-kort
    Jag behöver köpa ett nytt SD-kort och formatera till NTFS.
    ...återkommer om detta.
    Edit: Köpte ett Samsung 32GB class 10 och har testat samma film och fungerar utan problem, inget lagg.

    4. Annat.. förslag?

    Tack för tips om backup av appar! Jag ska prova det. Jag har flashat fyra olika ROM nu och det tar lite tid att manuellt installera alla appar igen.

    Sammanfattning Pipo P1 Wi-Fi version: Jag är riktigt nöjd och allt jag provar fungerar. Borde prova något spel också.
    Negativa saker om Pipo P1 jämfört med brand-plattor som Samsung, skulle kunna vara, ....men jag har ingen Samsung-platta....Så jag gissar lite:
    - Den är lite tung.
    - Ljudet kunde vara bättre.
    - Inte micro-USB anslutning i plattan för laddaren. Istället är det en liten smal kontakt som känns lite klen. Men positivt är att den verkar ladda snabbt och det är kanske därför Pipo valt denna lösning...jag vet inte.
     
    Last edited: 1 aug 2014
    Baeckman och Kimmen gillar detta.
  11. Kimmen

    Kimmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej.

    Då det är samma laddare som m6pro håller jag med, Mkt störande att ladda med separat laddare och ej via Micro-usb. Sen väger m6pro lika Mkt som P1 och jag håller med även där.. lite för tung är plattan.. funkar men hade gärna hyvlat av 100 g eller så. Men det är ju pga batteriet som den väger...

    Låter ju dock som ett fall framåt mot 3188 så det kanske blir en 3288 i höst. Men jag väntar lite tills bättre fw kommer ut. Dessutom har ju pipo en tendens att släppa varianter av samma platta, tex pipo m6 och pipo m6pro som tex hade bättre ljud. Kanske gör de en P1 pro oxå, vem vet..
     
  12. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är det någon som har en Teclast P90HD här???

    Är bra sugen på den. Har en Cube U30GT2 sedan tidigare men den har grabben fått ta över efter att hans Pipo M8 (Andersson ADT 2.6) länmades tillbaka till NetOnNet. Nu är Cubens skärm spräckt flera gånger om. Dags att skaffa någon ny leksak till mig själv och låta grabben få Galaxy Tab 3 10.1 som jag använder just nu.

    Har länge sneglat på någon 8.9 tummare och i kombination med ett RK3288 så är det bra lockande. Lite nyfiken på hur bra skärmen är och hur batteritiden står sig.
     
    Last edited: 5 aug 2014
  13. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    La en beställning på den precis, verkar vara jävligt mkt för pengarna, 7000 mah, 2k display. Verkar jäkligt smooth och finns custom rom till den oxå. Dock hittar jag inget anti glare skydd för skärmen än, det är det enda jag behöver och ett case som inte går över kanterna, men beställde ett ändå för det fanns inga tillgängliga just nu. Känns som en förhållandevis som en rätt ny tab på marknaden.
     
  14. Fr0zenFr0g

    Fr0zenFr0g Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om de får 41000 i antutu, är de då dubbelt så bra än min m7 pro på 21500 i antutu?... Vad är ättre i denna nya serie chip?
     
  15. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nej så är det nog inte. Antutu mäter med högsta klockfrekvens som för P1 är 1.8 GHz, men i verkligheten så ligger den på ungefär 1.2 GHz vid normal användning. Här finns en artikel om detta: http://mikecanex.wordpress.com/2014/08/03/rockchip-accused-of-antutu-cheating/
     
  16. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag tror man kommer fixa denna "brist" i kommande modifierade ROMmar. Antingen i officiella eller modifierade rommar.

    Har du själv testat din P1a? Du kör väl ändå ReilyRomen som är rootad? Installera någon app som visar/loggar cpu hastigheten för att se hur det ligger till.
     
  17. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, jag har en Pipo P1 Wi-Fi versionen och med RileyROM 1.3. Ja, den är rootad.

    Vid normal användning så verkar det ligga på absolut max 1.2 GHz. Oftast ligger det på betydligt lägre. Jag har inte gjort någon större utredning ...bara testade någon timme med en 1080p film samtidigt som jag startade musik från Google Play och lite annat.

    Testade med appen CPU Spy.
     
  18. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fast en film utnyttjar väl oftast HW avkodning av video-strömmen. Dvs den belastar inte CPUn något nämnvärt.

    CPU spy listar väl dessutom vilka states CPUn kan köra i. Står ens alternativet 1800 MHz med där? Om du kör Antutu och den clockar upp i 1800 MHz så borde den ju listas i CPU Spy...

    En annan sak som är intressant är om Deep Sleep fungerar som det ska. Faller den ner i deep sleep enligt CPU Spy?
     
  19. jlunse

    jlunse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Deep sleep verkar fungera.
     
    Baeckman gillar detta.
  20. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ok, det var ju bra. I bilden ser man ju också att den går över 1200 MHz och att den också har stegen 1704 och 1800 att tillgå. Har du testat att ändra "cpu governor" till perfomance t.ex? Då kommer cpun snurra på högsta hastighet hela tiden. Kommer att dra mer batteri men plattan kommer kännas rappare och troligen varmare. Personligen kör jag oftast med governor interactive vilket är ett bra mellanting. Man kan göra dessa inställningar mha appar som setcpu, no frills cpu control, cpu tuner osv.

    Man kan ju också testa något cpu burn in app för att belasta cpun.

    EDIT:
    Kan det vara så att den rullar på conservative governor???
    Taget från: http://androidforums.com/xperia-mini-all-things-root/513426-android-cpu-governors-explained.html
     
    Last edited: 7 aug 2014