Galaxy Tab S 10.5 & 8.4 - allmänt

Diskussion i 'Galaxy Tab S' startad av paulreedsmith, 28 jun 2014.

  1. Phil

    Phil Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kollade lite i tråden, såg att du har 10.5". Är mer sugen på 8.4", skulle du säga den stora plattan är värd merkostnaden och osmidigheten?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  2. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER


    Nja jag har haft Tab Pro 8.4 innan och tycker formatet är perfekt. Hade min 8.4 som telefon och hade den i fickan på vinterjackan. Tog 10.5 bara för att jag tänkte använda den till annat. Titta film och använda den lite som en laptop. Kan inte rekomendera den ena över den andra tyvärr. De innehåller samma saker. Är formatet som skiljer som sagt. Text lär vara aningen skarpare dock, trots pentile på den mindre. Det jag rekommenderar är att skaffa Samsungs Book cover. Underbar sak som kostar lite extra tyvärr.
     
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Tror ni att det kommer Cyanogenmod till Tab S?

    Edit: Efter jag googlat så verkar inte Cyanogenmod göra några rom till enheter som kör Exynos tyvärr. Hittade någonstans att det var på g till Note 3 som kör Exynos dock. Den 4g modellen som kommer köra Snapdragon kommer troligtvis att få, men här i Sverige kör ju på wifi och 4g Exynos :(
     
    Last edited: 15 jul 2014
  4. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Ska förtydliga min kritik mot bildskärmen på 10.5:
    Jag har en iPad air som jag körde sida vid sida, jag var intresserad av den högre upplösningen och få en platta som blev mindre varm i solen.
    Värmen var lite mindre på Samsungen men skärmen var verkligen hemsk. Den var inte bättre i solen och vitt var inte vitt utan ngn konstig rosa nyans. Färgerna oerhört grälliga och konstlade även om man ställde in för att ge så lite färg som möjligt.
    Det positiva var som sagt upplösningen, grymt bra att surfa på. Upplösningen verkar dock ha ett pris i att grafikmotorn inte riktigt orkar med, det hoppar fram vis scrollning.
    Mitt exemplar var dessutom felaktigt eftersom laddning från 15-75% tog över 11h dvs oanvändbart.
    Jag använder även plattan till att läsa olika tidningar i elektronisk form och där vann Samsung i vissa fall på den ngt större skärmen men i de flesta fall var magazinen lika stora eftersom iPadens 4:3 bättre stämmer överens med tidningar.
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Hur var surfen på tab s? Lika bra som ipad air?
     
  6. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Bättre eftersom man behöver scrolla mindre med den högre upplösningen men samtidigt sämre pga mer hackande scroll.
    Den dåliga vitheten drar dock ned upplevelsen av surf. Det känns som de gjort ngt med vitt för att spara batteri, snyggt är det inte.
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ok, scrolla mindre låter ju bra. Men det där med hackande scroll är jag lite rädd för. Du som har både en ipad air och jämfört med tab s, känns det som att ipaden flyter bättre i surf? Alltså så att man nästan stör sig på den hackande scrollen?
     
  8. debengue

    debengue Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Surfar med Chrome beta med javascript avaktiverat, sidorna laddas väldigt snabbt och scrolla går väldigt smidigt ingen hack alls.
     
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tar jag bort Java på min gamla tab gen 1 går ju surf fort även på den. Saknar du inte att sidor inte visas korrekt utan Java? Alltså vissa sidor...
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Att stänga av Java är lite som att täcka halva bilden på tvn när man ser film, man får ju inte hela upplevelsen. Att det ska vara så svårt att få en bra surfupplevelse på en Android platta 2014. En iPad flyter ju som smör även på tunga sidor med Java på.
     
  11. Zand

    Zand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Håller med dig....tycker det stannat upp lite där senaste året. Ge oss en androidplatta som ger oss det vi vill ha ;)

    Blir nog en Tab S 10.5 iaf...
     
  12. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nexus 7 2013 flyter på fint iaf trots att den nu är ett år gammal. Hoppas innerligt att Google presenterar en uppföljare snart, gärna 8" eller större.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Men vad kan det hackande scrollandet bero på? På min nexus 5 flyter chrome som smör, det gör den även på frugans s4+. Måste finnas en förklaring till varför android tablets inte flyter lika bra...

    Nu har jag ännu inte testat tab s men misstänker att chrome beter sig på samma sätt som tab pro. Vill inte hålla på att stänga av viktiga funktioner som Java, det ska fungera bra ändå.

    Gillar inte att man "måste" skaffa en ipad för att få webben att flyta perfekt. De nya android har ju för sjutton 2-3 gb ram mot ipads ynka 1 gb. Jag vet att android kräver mer då den ska hantera widgets etc.

    Ok om android surfplattan kostade max 2000 kr, då får man ta lite hackande, men pratar vi 4000-5000 kr, ja då ska det fungera bättre.

    /Mange
     
  14. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja frågan är vad det är som orsakar det på just surfplattor. Det är ju inte heller unikt att det laggar på Samsungs plattor, även Z2 Tablet laggar en del i Chrome och det är dyra produkter med bra specifikationer som inte bör lagga alls.

    Har provat en del Windows 8.1 plattor bl.a Dell Venue 11 med Intel Atom Z3770 2Gb ram och 1920x1080 skärm och där var surfupplevelsen helt laggfri i både desktop och "modern ui" till och med bättre än iPad Air och då kör Venue 11 fulla versionen av Windows 8.1. Framför allt var IE sjukt snabbt och laggfritt medans Chrome inte fungerade jättebra med touch, dock så laggade det inte på Windows 8.1 som det gör på en Android platta.

    Antigen är Android superdåligt optimerat eller så är utvecklarna på Samsung, Sony mf.l helt värdelösa för det ska inte lagga på en platta som kostar 4-5000kr

    Undrar om någon av dom provat en iPad och sett hur allt flyter på hur bra som helst, det borde vara något för dom att sträva efter.
     
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 850
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Nu har jag äntligen sett och känt på en Tab S 10.5 på MM. De hade bara den vita för beskådning.

    Som jag befarade var den riktigt sur att surfa på. Alltså på tunga sidor. Mycket hack i scrollingen. Allt annat verkade flyta på bra. Visst skärmen var bra, men hur bra är svår att avgöra i en upplyst affär.

    Tyckte listen runt var riktigt ful, varför denna guld/kopparfärg? Nu såg jag ju inte den svarta, men på den vita var det ingen snygg kombo med vitt/guld.

    Detta är mina högst subjektiva intryck, så jag råder ingen till något. Men för nästan 5000 kr är det inte värt som jag ser det.

    Varför flyter inte surf bättre, kan nån svara på det?

    /Mange
     
  16. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Håller med om listen, ganska ful och kändes billig.
     
  17. Hobbe

    Hobbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som köpt en tab s och kan lämna lite intryck?
    Och är det hundra att man får en med snapdragon om man köper en med 4g?
     
  18. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Du får läsa i tråden. Där finns olika personers intryck. Om du vill veta något specifikt så får du fråga.

    Nej du får nog inte Snapdragon. Du får Exynos och ett Intel-modem.
     
  19. cokeman

    cokeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nån som vet om det är 16:9 eller 16:10 format på denna? :)
     
  20. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    s e x t o n t i o