Problem: Kan inte ta emot MMS på min G2, allt annat fungerar.

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av cats, 17 jul 2014.

  1. cats

    cats Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2
    Hallå..

    Har nyligen (månadskiftet juni/juli) bytt operatör från Tele2 till Universal Telecom vilket jag börjar ångra. Från början ingen 4G tillgång och kan ej skicka mms. Efter mitt sista samtal till kundtjänsten hos universal när jag berättade att jag inte heller kunde ansluta till telias LTE nät så tog det 30min efter samtalet så hoppade det igång, känns som något de missat och fixat. Dock lyckas de inte få min mms-tjänst att fungera som den ska - jag kan skicka till alla, oberoende av operatör men kan inte ta emot av någon, får bara en hänvisning till en hemsida där jag får logga in och titta på bilderna.. börjar bli rejält trist..

    Inställningar - apn'er är kontrollerat och skickat från dem fler ggr än jag kommer ihåg. Innan har min telefon haft alla gamla apner raderade så inget gammalt ligger med och spökar. Sparat och omstartat. Ingen skillnad, allt fungerar (4g/sms/skicka mms) utom att ta emot mms.

    Från Universal Telecoms sida får jag i stort sett bara höra att "det borde fungera", har till och med fått berättat för mig att min telefon inte har 4g-stöd när jag inte hade 4G tillgång!!! (då blev jag lite irriterad). Har själv fått ringa för att få detta vidare, nu ska de lämna det vidare till deras "programmerare" och återkomma...

    Så tänkte höra med er/någon efter tips och hjälp om det är något jag missat på min telefon eller annat som kan vara med och strula. Har försökt kolla över allt men kanske har missat något. Allt fungerade dock som det skulle med Tele2 och vill ogärna göra en fabriksåterställning, tycker inte det borde krävas.

    Tack på förhand!
     
  2. J.M.E

    J.M.E Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    93
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Kolla länken, där finns lite info som kanske kan hjälpa.

    https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar
     
  3. cats

    cats Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2
    Tack. Tror dock inte felet sitter i dessa inställningar, tänker mer på om det är något/någon inställning i telefonen som kan slå ut mina möjligheter att ta emot mms'en. Det känns ju lite konstigt eftersom allt annat fungerar och jag kan skicka till alla op's men inte ta emot/hämta dem från någon. :ehm:

    Edit: sen stämmer inte de inställningar som står där, numer kör Universal Telecom i Telias nät och även de inställningarna (Telias) skiljer sig från vad Telia själva skriver på sin hemsida.
     
    Last edited: 17 jul 2014
  4. Trevlig

    Trevlig Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    524
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Skicka ett mms och starta om telefonen
     
  5. cats

    cats Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2
    Gjort flera ggr om.

    Och universal som lovade att återkomma idag gjorde naturligtvis inte det. Kan inget annat än avråda från detta företag, säkert jättebra när det fungerar men när det inte gör det - räkna inte med att det ska gå smidigt.

    Fler idéer/tips?
     
  6. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Hade samma problem själv när jag bytte till Telia från Hallon. Trodde det berodde på att jag inte fått till APN:et ordentligt. Efter att ha idiotförklarat mig själv ett antal gånger så fick jag nog och ringde kundtjänst. Det visade sig att MMS inte var aktiverat på mitt nummer/kontantkort!?

    Farsan bytte till Telia veckan innan mig och då var inte 4G aktiverat!

    Verkar som det är lite rörigt hos Telia och de operatörer som använder deras nät som har lite begränsningar i tjänsterna (Universal, Teligoo och Delight m fl).
     
  7. cats

    cats Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2
    staypuft: Du kunde alltså skicka mms till alla operatörer men inte ta emot från någon?

    Mitt 4G var troligtvis inte heller aktiverat till en början eftersom det bara hoppade igång typ 30 min efter mitt 3:e? samtal till Universal Telecoms eminenta kundtjänst.

    Idag ringde jag själv upp igen, har naturligtvis inte hört ett ord av dem trots att de lovade att återkomma dagen därpå (den 18:e juli). Samma visa igen, de vill skicka inställningar.. jag som börjar ledsna ur rejält försöker förklara att vi har provat detta säkert 10ggr nu och frågar om de inte har sparat i min kundprofil vad som är gjort tidigare.. en en gång skulle de kolla med sin teknik/nät avdelning och en en gång blev jag lovad att de ska höra av sig antingen senare under dagen eller i morgon.

    Frågade även om de hade koll på att alla tjänster verkligen är aktiverade hos telia och det visste hon inte, det låg på den andra avdelningen som nu ska kontaktas.

    Bytte operatör månadsskiftet maj/juni och en dryg månad utan 4G och kan ännu inte ta emot MMS, bra jobbat Universal Telecom!
     
  8. cats

    cats Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    1+ Nord 2
    Ge mig valium

    gud.. idag har jag lagt säkert 2 timmar på att prata med kundtjänst och göra om samma saker ytterligare några ggr.. nya inställningar skickade, gått igenom rad för rad i apn'er. omstarter, provat skicka till mig själv etc..

    tjej nr 2 jag pratade med idag sa att det var upp till mig om jag ville byta operatör eller inte, de har gjort allt de kan från deras håll sa hon. hon satt i telefon med den "mobilansvarige" i andra örat som i sin tur sa att det var något fel på mina inställningar, det visade "error" på vissa saker.. vad kunde hon inte säga men att det var i mina inställningar. men när kundtjänsttjejen och jag sedan gick igenom alla inställningar så var dom ju helt som dom vill ha dem men det var inget hon tyckte var konstigt utan hon sa... "det är bara du av alla mina kunder som det inte fungerar för med dessa inställningar"... (kan tillägga att detta var samma tjej som inte sa att jag hade stöd för 4G på min telefon).

    hann prata med två till (man får ju prata med nya varje gång man ringer till kundtjänst) efter omstarter och tester och det sista som nu blev sagt var att, om jag förstod det rätt, Universal Telecom nu lägger in en felanmälan till Telia. Något jag trodde var gjort för länge sen, jag menar det har snart gått 2 månader!

    Absolut 0 förtroende har jag kvar, vi får väl se hur detta utvecklar sig, fortsättning följer..
     
  9. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Det var så att det varken gick att skicka eller ta emot MMS. När man skulle skicka så kom det bara ett felmeddelande och när man skulle ta emot så kom det ett SMS med en länk till Telia där man kunde logga in för att se bilden.

    När jag fick nog så löste det sig med ett kort samtal till Telias kundtjänst och de resetade mitt engagemang, jag startade om luren och allt fungerade!

    Det här med kundtjänst är en knepig fråga. Skulle egentligen bytt till billiga Delight som också går i Telias nät men efter lite kontakter eller rättare sagt obefintliga kontakter om portering av nummer så backade jag ur. Enligt min mening och erfarenhet så är det bara Telia och Tre som har en kundtjänst värd namnet!
     
  10. frelar8

    frelar8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När det gäller MMS måste man i telefonens inställningar för tjänsten ställa in maximal storlek på MMS. Försöker du skicka en stor bild så kommer telefonen att minska den till maximal storlek för MMS. Om den gränsen är för hög i förhållande till vad operatören hanterar så blir det fel (och du får inte veta varför). Så ett tips till er som har problem med MMS är att ställa ner storleken så lågt det går och sedan prova igen.
     
  11. Iggy

    Iggy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade samma p roblem då kontaktade jag comviq å dom skickade inställningar sedan dess det funkar att ta emot å skicka iväg mms ...
     
  12. onex

    onex Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Testat hangout?
     
  13. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Hur har det gått?