Problem: Sprucken skärm

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av xantian, 21 jul 2014.

  1. xantian

    xantian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har som alltid telefonen liggande på ett bord intill ett fönster, när jag nu skulle ta den därifrån upptäckte jag att skärmen spruckit, den enda orsak jag kan se är att solen "stekt" den.
    Den var väldigt varm, men inte ska väl skärmen spricka för värmens skull. Den är absolut inte tappad och den var hel när jag lade dit den.
     
  2. Zand

    Zand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    kan va batteriet som svällt och tryckt på skärmen så det blivit en ytspänning och sedan sprack det?
     
  3. xantian

    xantian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    inte batteri

    Tror jag inte på, i så fall skulle det synas på baksidan.
     
  4. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Det är väl bara att öppna telefonen och titta på batteriet! lägg det mot en plan yta. Annars är det nog tyvärr värmen som fått skärmen att spricka om den legat i solen.
     
  5. xantian

    xantian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Eftersom batteriet är helt så är det värmen som spräckte skärmen. Jag ska ta kontakt med samsung om detta, tycker det är dåligt att det kan ske.
     
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    måste ha varit värmen, annars vad?
     
  7. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Det är inte värme eller nåt annat som spräckt den. Det är ditt syskon som "lånat" den, eller nåt.. Ingen telefon kommer någonsin explodera så. Men men, gå du till garantirep och testa.
     
  8. xantian

    xantian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    !!!!!!!!!!!!!!!

    Eftersom jag bor ensam så finns ingen annan som rört den.
    Jag har heller inte skrivit att den exploderat, bara att skärmen har spruckit.
     
    Last edited: 2 aug 2014
  9. Doidon

    Doidon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    All materia expanderar ju när det blir varmt, så kanske kan vara så att glaset expanderat och inte "fått plats" i sin ram och sedan spruckit? Men jag måste erkänna, det låter lite osannolikt.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Att skärmar självspricker är inte direkt en nyhet, det har hänt förr. Måndagsexemplar, skulle jag våga påstå, så TS kan för all del kontakta Samsung.

    Gissningsvis kommer de, som vanligt, att vilja mygla sig ur och yrka på att det var självförvållat.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  11. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Sony har ju grymma problem med självsprickande skärmar och glasbaksidor. Kan bli svårt att hävda garanti på ett sådant fel. Kanske bara om det inte finns ett skråma på hela telefonen, då kan de inte hävda att du tappat telefonen, det är upp till dem att bevisa att du tappat den.
     
  12. Prylson

    Prylson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    När jag läste den här tråden första gången så tänkte jag ungefär såhär: HAHA, vilken klant. Hur kan en skärm bara spricka?

    Men nu är jag inte lika kaxig längre. För exakt samma sak hände mig.

    När jag vaknade på morgonen och skulle kolla på skärmen så var den helt svart. Först tänkte jag att den måste ha hängt sig, för touchknapparna lyste och jag hörde ljud, och väckarklockan spelade så fint på morgonen. Men skärmen var alltså helt svart.

    Efter en massa tryckande på alla knappar så valde jag att ta ut batteriet och sedan starta igång telefonen igen. Skärmen var fortfarande svart, men kunde fortfarande höra ljud när telefonen startade osv.

    Kollade därefter på skärmen och kunde då se en väldigt smal spricka som gick tvärs över hela skärmen. Skärmen var alltså sprucken.

    Måste tillägga att jag är överdrivet försiktig med alla mina prylar och har absolut inte tappat mobilen. Har faktiskt aldrig tappat någon mobil jag ägt. Har även hela tiden haft skärmskydd och ett sånt dära s-view skal på.

    Har lämnat in telefonen där jag köpte den, och dom sa att med sprucken skärm så är det svårt att få ut något på garantin. Men dom sa också att dom kunde se hur välskött telefonen var, och att den inte var kantstött osv.

    Nu får jag helt enkelt vänta och hoppas på det bästa.

    Hur gick det för dig xantian? Någon mer som varit ute för detta skumma problem?

    Plötsligt så händer det. :)
     
  13. Pooyan67

    Pooyan67 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag råkade ut för samma sak. Jag skrev om detta i en annan tråd innan. Vaknade på morgonen och upptäckte en spricka från övre vänstra hörnet ner till HOME knappen. Var i kontakt med flera instanser på Samsung samt även deras klagomålsavdelning men fick beskedet att det inte går på garantin då det gäller glas och fick rådet att skicka in den till serviceverkstad för utlåtande. Jag har nu fått tillbaka den efter en reparation som slutade på 2900 kr :-( Det visade sig att kostnaden blev högre än väntat för att man ska vattensäkra den.

    Ni andra som råkat ut för liknande har ni induktionsladdningsskalet? Jag börjar fundera på om telefonen blir varm under natten på grund av detta och att det kan vara ett skäl till att den sprack.
     
  14. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    2900:- ??

    då blev du lurad

    från Service sidan

    Kostnaden för att byta display på en Samsung Galaxy S5 uppgår till 1700 kronor. På grund av test som behöver utföras efter reparation för säkerställa att telefonen kommer att bibehålla sitt ursprungliga IP67-certifikat så kan ett displaybyte på Samsung Galaxy S5 ta upp till 24 timmar.
     
  15. Pooyan67

    Pooyan67 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1700 var priset som nämndes när jag lämnade in telefonen. När den blev klar hade jag tre alternativ att välja på.

    1) 2900 kr för byte av skärm
    2) 495 kr för att få tillbaka den orörd (felsökningsavgiften)
    3) 0 kr så skrotade dom telefonen

    Jag kände att jag inte hade många val då jag skickat den till en Samsung service verkstad :-(
     
  16. Prylson

    Prylson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick du någon förklaring till vad som var orsaken till den spruckna skärmen? Eller dom skyllde helt enkelt på att du tappat den?
     
    Last edited: 13 aug 2014
  17. Pooyan67

    Pooyan67 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dom hävdade att glas går inte sönder av sig självt. Jag anser dock att det gjorde det. Jag misstänker mer och mer min induktionsladdning. När jag laddar med den så blir telefonen väldigt varm och det skulle ju kunna vara en orsak till att glaset sprack.