Cancer - behandling?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 3 aug 2014.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tycker denna fråga är rätt intressant.

    Om ni fick cancer, skulle ni vilja ha behandling? Jag skulle inte det. Inte förrän vi har ett definitivt botemedel. Just nu skulle processen bara vara långdragen och kostsam och man dör i slutändan ändå, förr eller senare när cancern kommer tillbaka. Visst, behandlingen kan funka men vad är chansen för det?

    Jag skulle hellre leva den tid jag har kvar, som mig själv, med nära och kära, än att leva som en patient. Sen är behandlingen en fysisk, psykisk och ekonomisk börda för en själv och ens nära.

    Diskutera. Tänk på att alla har rätt till sina åsikter.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
    Last edited: 3 aug 2014
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ett solklart undantag vore om man hade ett litet barn. Då hade jag så klart velat kämpa för min överlevnad.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  3. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tror inte att någon tackar nej till behandling om man står där med cancerbeskedet i handen.. Överlevnadsinstinkten är en stark sak. Tror också att det är väldigt svårt att diskutera en sån här fråga om man inte fått diagnosen, nästan omöjligt att sätta sig in i den situationen skulle jag vilja påstå.

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    med en hel del närstående som har och haft cancer som överlevt och dött så skulel jag lätt utan vilja ha behandling. Fighten man är villig att ta för sin egen överlevnad är enormt stark i en sån situation så jag skulle våga påstå med 100% korrekhet att du skulle fightas med näbbar och klor för att överleva.

    Jag förstår dock resonemanget, skulle jag få cancer med beskedet 2 månader kvar att leva så skulle jag tänka fuck it och göra ALLT jag drömt om och som jag kan hinna med.
    Men även här visar det sig att det svänger fort. Min egen svärmor lever med cancer just nu och skulle eg redan varit död men nu har hon fått 5-10 år till innan det ska vara kört och återigen har beskeden varit positiva då tumörerna inte växt denna gång.

    Det jag försöker säga är att cancer är sjukt oberäknerligt och din situation kan ändras från marddröm till en klart hanterbar verklighet under en lång lång tid.

    /roman över ;)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Min faster fick leukemi när hon var ung och det var ovanligt att de överlevde på den tiden. Hon och många andra med leukemi var dödförklarade och hela hennes familj hade i princip inställt sig på att hon skulle dö och sagt farväl. Många av de som drabbades av leukemi gav upp med det de höll på med för "leva loppan" sista tiden. Min faster var dock väldigt beslutsam med att bli färdig sjuksköterska innan hon dog och kom till himlen (hon är kristen) och av någon anledning överlevde hon (idag är hon 60+). Ingen kan ju veta med säkerhet varför just hon överlevde men jag vill ändå tror att hon tog hand om sig, kämpade och trodde gjorde mycket. Jag tror chansen att överleva något ökar om en kämpar och tror (behöver inte handla om religion utan att tro på ngt öht, livet osv.).

    Själv tror jag att jag skulle genomgå behandling. Som någon skrev är överlevnadsinstinkten stark. Jag ger inte upp utan en fight.
     
    Last edited by a moderator: 3 aug 2014
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Svärgubben kom aldrig så långt, han ville ha behandling men metastaserna i levern var för många så behandlingen hade varit meningslös, från diagnos till avliden var endast 8 dagar.

    Lika med farsan, hann aldrig bli prat om behandling då kroppens organ mer eller mindre stängde av,multiorgansvikt
    SM-N9005 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 3 aug 2014
  7. blerimus

    blerimus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    1 675
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Finns ju ett flertal Naturläkemedel som i kombination med läkarbehandling faktiskt kan bota cancer i många av fallen. Förmodligen inget vi kommer se under våra år vi lever, pga. de stora läkemedelsföretagens vilja för pengar.
     
  8. Fezze

    Fezze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    644
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Nu är ju dock inte all cancer o-botbar, har själv haft leukemi och en behandling var det självklart att jag skulle ja, behandlingstiden var 2.5år och nu är jag friskförklarad sedan två år tillbaka.

    Sent with my Z1 compact
     
  9. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Nej, så är det naturligtvis inte. Det beror helt på vilken cancerform, hur långt gånget det är etc.

    Jag hade hellre levt kortare tid och mått förhållandevis bra, än att få några månader till tack vare behandling men mått skit stora delar av tiden. Men om det fanns en rimlig chans att bli frisk, så skulle jag ta behandling. Förutsatt att man inte var rejält gammal.

    [​IMG]
     
    Last edited: 3 aug 2014
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Givetvis vill jag ha behandling. Min svärfar hade elakartad hjärncancer och har nu efter ett par operationer och annan behandling blivit helt återställd. Han får köra bil igen och har aldrig mått särskilt dåligt av behandlingarna.

    Hade han valt bort behandling hade han absolut och garanterat varit död redan nu.

    Verkar rubbat att välja bort behandling bara för att oddsen är lägre att bli frisk än ifall du är förkyld. Att väga pengar mot att leva är rätt skumt. Vad skall du med pengarna till när du är död av cancern?
     
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    De flesta överlever Cancer, tack vare just botemedel.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Synd mina farföräldrar inte gjorde det.
     
  13. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om det var helt omöjligt att överleva och behandlingen endast skulle förlänga min livstid med några månader - antagligen inte, annars - ja.
     
  14. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Beror ju helt på hur utsikterna ser ut.
    Om den är dödlig och jag tex skulle vinna två år eller två månader, det är ju stor skillnad.

    Men jag skulle slåss av bara fan, jag är inte den som skulle lägga mig ner och då frivilligt.
    När/om livskvaliten är väldigt försämrad skulle jag be om morfinpump och försvinna in i dimman.
     
  15. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Cannabis har ju visat sig vara effektivt på vissa typer av cancer och jag har läst ett par rapporter om att det även hjälper till att motverka cancer.
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Sällan har jag läst en tråd med så mycket felaktigheter, antaganden, rykten och myter om cancer och bot. Snillen spekulerar grande.
     
  17. Atmos

    Atmos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Då får väl du informera folket om rätt fakta då, doktorn :) För övrigt så tror jag inte någon vet hur man skulle ställa sig till något utan att stå med diagnosen i handen..
     
  18. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Som sagt beror väl helt och hållet på cancerformen och hur tidigt den upptäcks Men för att svara på frågan, klart som fan jag skulle vilja bli behandlad.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Länka isåfall. För det enda jag har läst och sett inslag och rapporter om är att den hjälper till för patienterna att leva ett drägligare liv bland annat pga biverkningarna från cellgifter osv. Så de får en aptit.
     
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    kanske en av det största lögnerna om cancer. smärtlindring för bencancer ja.. någon som helst läkande effekt.. nej