Fråga: Bluetooth och Peugeot

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av DEGE, 9 aug 2014.

  1. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har bekymmer att koppla ihop min m8 med bt-systemet i vår Peugeot 508 från 2012.
    Funkar utmärkt med fruns z1:a och även hyggligt med grabbens iPhone 5.
    Någonannan med liknande erfarenheter, oavsett bilmärke?
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kan vara så ibland. Alla saker matchar inte riktigt varann. Vet av erfarenhet att just HTC sviktar lite på en massa olika modeller i Tex Volvobilar (som jag testat då jag ofta åker hyrbil) medan vissa HTC fungerar hur bra som helst.

    Hur försöker du koppla ihop dom? Att bilen söker telefonen eller tvärtom?

    Om det är så att du försöker få bilen att hitta telefonen skulle mitt tips vara att göra tvärtom. Låt telefonen hitta bilen, glöm bara inte att göra bilens bt synlig först

    Skickat från Tapatalk
     
  3. pixi

    pixi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När jag körde en ej "stock tom" så kunde jag omöjligt koppla upp i min nissan men efter byte till CM så funkade allt igen. Men du kanske köra stock?
     
  4. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har testat att både låta bilen hitta m8an och tvärtom. Samma resultat.
    Ja, jag kör stock ännu så länge. Har förstått att det varit bekymmersamt fram till 4.4.2, men att det borde varit löst från 4.4.3 och framåt. Får följande felmeddelande direkt efter att jag kopplat ihop bilen med luren "Unfortunately, Bluetooth share has stopped." Å så försöker luren/bilen koppla ihop igen automatiskt, men det slutar alltid med samma resultat.
     
  5. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Min kopplar upp fint med vår BMW, har aldrig varit bekymmer.
     
  6. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Då får jag helt enkelt byta bil. :)
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Kolla med din märkesserviceverkstad om det finns mjukvaruuppdateringar för radiosystemet i din bil.

    (jag kör med en nyare SAAB utan trubbel men då med HTCs BT-pinne)
     
  8. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Haha, det var inte meningen att vara dryg, ville bara tala om att det kan fungera utan problem också. :)
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Tråkigt att det inte vill fungera, det är ju en fantastiskt bra funktion annars. Gör som sagts tidigare, kolla med din Verkstad om det kan finnas en uppgradering av mjukvaran till bilen.
     
  10. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ingen fara, jag uppfattade dig inte som dryg. Tvärtom, hjälpsam. Jag är ju intresserad av ifall andra bilmärken har samma bekymmer som Peugeot.
    Bilen ska in på service när jag kommer hem från semestern, ska be dem uppdatera bt-systemet i bilen om möjligt.
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo eventuellt med stor sannolikhet eftersom vi befinner oss i lilleputtlandet konungariket Sverige så har de "ingen aaaaning" om det finns nyare firmware.:P

    Det är ju jobbigt att anstränga sig längre än nästippen.....:teeth:
     
  12. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En, av de få saker jag är något sånär bra på, är att få folk att anstränga sig lite extra. Vet dock att Peugeotfolket är svårmotiverade. Noterade f.ö att HTC One Max återfinns i kompatibilitetslistan. Den har väl fick snapdragon 800 och därmed andra drivare till bt:n. :cool:
     
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo eventuellt så bör du själv googla lite innan du pratar med verkstaden....:P

    Peugeot, bilmodell, bluetooth, HTC som sökord.
     
  14. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Bara en parantes. Min HTC One M8 fungerar alldeles utmärkt med ett HF system som heter Mki9200 ifrån Parrot. Det är verkligen inte ett system från 2012(äldre). Där har samtliga mina telefoner fungerat bra, LG, Asus, HTC, Sony.. osv. Det känns som ett "enkelt" problem att lösa i mina ögon, men det tycker kanske inte Peugeot. Bara på dom!! Det är 2014 nu...
     
  15. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, jag har ett Sony bt headset som lirar utmärkt med m8an, tom bättre än med Sonys egna z1. :)
     
  16. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Då har bilen varit och fått en uppdatering av radioenhet och övrig elektronik. Fortfarande samma bekymmer dock. Peugeot 508sw och HTC One M8 gillar tydligen inte varandra helt enkelt.
     
  17. eko

    eko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Dege: Du har säkerligen provat men om inte så föreslår jag att du testar nedanstående.

    Radera alla blåtandsenheter som är lagrade i minnet i bilen. Det krävs att även de i övriga enheter återställs och läggs in på nytt.

    Börja med att lägga in den som inte fungerar, dvs din Htc. Det spelar ingen roll om du letar från bilen eller mobilen. Jag brukar leta från mobilen men det skall kvitta.

    Du behöver dela både röst och musik eller va det heter inne i mobilens blåtandsmeny.

    Testa några dagar och lägg in övriga telefoner/surfplattor efter varandra med någon dags intervall för att se om något stör ut vart annat.

    Jag har aldrig varit med om att Android telefoner inte fungerar i Peugeot bilar, däremot har jag haft många Ifåns som inte fungerat korrekt efter nyare ios mjukvara installerats, sedan har det tagit någon månad innan Peugeot kommit med nya drivisar för nya ios men android brukar bara fungera med en återinställning.

    Alla Peugeot jag kör på jobb har alltid fungerat med alla htc jag haft, så jag tror där finns en bugg någonstans och jag är 100 på att detta går att lösa så du blir nöjd. I värsta fall är något kass. Uteslutningsmetoden är om övriga enheter fungerar så är något med din m8 dåligt givetvis.


    Testa gärna detta och återkom till mig oavsett om det fungerar eller inte.
     
  18. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Eko, uteslutningsmetoden har jag testat tidigare. Både ljud och media utdelade. Märkligt nog så funkar ljud så länge jag inte kvitterar felmeddelandet, som jag nämner i första inlägget, på telefonen.
     
  19. DEGE

    DEGE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Igår fick jag lite tid över. Rootade luren och bytte till GPE-rom, och se på tusan, nu går det att koppla ihop peugeoten med M8:an. Skitimpl av BT-stacken från HTC's sida således. :teeth:
     
  20. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Kopplade ihop min M8 med den "nya" bilen. En Saab 9-3 årsmodell 2008. Inga problem alls. Parade dem o sen var boken synkad och jag kunde ringa.