Jobbar för SlimRoms - fråga vad ni vill

Diskussion i 'Allmänt' startad av sweper, 9 aug 2014.

  1. sweper

    sweper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej.

    Jag heter Per och är PR-ansvarig, samt ansvarig för kommunikation och sociala medier, för SlimRoms.

    SlimRoms är ett eftermarknads-OS till din mobiltelefon och tanken är att erbjuda användare ett operativsystem som är slimmat men samtidigt fyllt av nyttiga funktioner.

    Våran nuvarande ROM kallas SlimKat och är baserad på Android 4.4.

    Webbadressen är www.slimroms.net och där kan ni hitta all information om systemet.

    Så, fråga på om ni undrar något.

    / Per
     
  2. Doidon

    Doidon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Egentligen ingen fråga om systemet i sig men blir lite nyfiken, har ni detta som jobb eller gör ni detta helt ideellt?
     
  3. sweper

    sweper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ideellt. Alla gör det av intresse och för att det är kul.
     
  4. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Hej, Per! Slimkat är, utan tvekan, den snabbaste ROM till min Nexus 4 så all cred för det.

    Hur går det med er theme engine som ni började utveckla på? TRDS är inget för mig då jag vill ha det mesta vitt (mer sparsamt för batteriet på min telefon).

    Skulle du kunna dela med dig av lite framtida planer för Slimroms? Är det några speciella features som det jobbas på i dagsläget?
     
    Last edited: 10 aug 2014
  5. sweper

    sweper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej Henric90

    Tack för din cred.

    Theme Engine är den mest efterfrågade funktionen från användare. Vår målsättning är att implementera det våra användare vill ha. Däremot så gör vi det bara om implementeringen kan motsvara vissa krav som vi har. Funktionen ska fungera utan problem, och funktionen ska inte påverka prestandan överlag.
    CM's nya theme engine, som även PA använder sig av, är fortfarande inte mogen för att motsvara våra krav.
    Arbetet med vår egen theme engine har avtagit, dels för att vi ser potential i CM's (även om den inte är redo än), men även för att Android L innebär stora förändringar i gränssnittet.

    För din del, om du gillar vitt, så kommer du ha alternativet så fort vi går över till Android L. TRDS kommer att finnas för de som gillar svart.

    I övrigt så arbetas det mestadels med generella stabilitetsförbättringar, samt förbättringar av de funktioner som redan implementerats. Vi har några nya saker vi jobbar på men det är för tidigt för att säga något om dem.

    / Per
     
  6. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Får du någon form av ersättning och i såna fall hur mycket/vad?:)
     
  7. 79juha79

    79juha79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Han skrev ju nåt inlägg tidigare att han jobbar ideellt.

    Skickat från min GT-I9505
     
  8. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hur mycket snittar ni i donationer per månad?
    Finns det planer på att implementera något likt det PA hade tidigare med per-app-DPI? Det är något som faktiskt skulle passa bra in i Slim.
     
    Last edited: 10 aug 2014
  9. sweper

    sweper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan inte ge dig någon exakt siffra för donationer, inget vi går ut med publikt. Men de sponsrar delvis våra serverkostnader.

    Angående per app dpi så är det inget vi planerar. Däremot så har vi jobbat på en dpi changer, som ändrar dpi generellt, men vi har stött på problem tyvärr som gör att vi pausat den implementeringen.
     
  10. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Angående per-app-DPI så kan du med hjälp av xposed-modulen App settings. Finns även andra goda inställningar där som kanske passar dig :)
     
  11. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Misstänkte nästan det svaret haha. Synd, hade varit trevligt, hoppas funktionen läggs till tillslut!
    Jo jag vet, använder den för tillfället. Hade dock gärna sett något implementerat i ROM'en så jag kunde köra ART. Oh well...
     
  12. Baxtex

    Baxtex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Off topic men hur kan du spara batteri på N4 med vita färger? Svart på amoled har man ju hörttalas om men vitt på lcd?...
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har ni några direktkanaler med tillverkare kring problem och drivrutiner osv? Någon eventuell sponsring av test-exemplar från tillverkare eller ÅF eller litar ni bara på era egna privata inkøp och eventuell delbetalning med donations-intækter?
     
  14. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    LED
    En vit pixel drar mer ström än en svart.

    LCD
    En vit pixel drar lika mycket ström som en svart pixel.

    Om jag har ett vitt tema och ett svart på telefonen och sätter ljusstyrkan till 50% på bägge, då ser jag bättre på det vita temat då det är ljusare. Jag kan därför sänka ljusstykan och på så sätt spara batteri på telefonen.

    Svart på LCD är onödigt när dagens telefoner redan har kass batteritid ^^ Dock är det ingen mirakelkur (väldigt långt ifrån). Dessutom gillar jag ljusare teman :)
     
    Last edited: 11 aug 2014
  15. sweper

    sweper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Inga direktkanaler eller sponsring (tyvärr). Alla nya telefoner och plattor finansieras genom donationer och andra småintäkter.
     
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Har testat Slim ett flertal gånger på olika enheter. Den är väl okej, men den sticker inte ut tyvärr jämfört med någon annan som är baserad på Vanilla.

    Hade gärna sett någon mer nischad som t ex PA eller Pac eller liknande ROMs.
     
  17. sweper

    sweper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Okej. Alla tycker vi om olika. Samt, slims grundide är inte att sticka ut. Vi försöker inte kanga så många funktioner vi kan. Vi utvecklar mestadels våra egna funktioner, från grunden, något som är ovanligt inom custom rom arenan.

    Om du tittar på andra kangade rom som exempelvis liquid, pac m.m så kommer du att hitta funktioner utvecklade av oss i dem. Utöver det så finns även vissa av SlimRoms utvecklade funktioner i cyanogenmod.

    Stabilt, snabbt och med smarta funktioner som fungerar på alla dina enheter. Det är en bra svensk översättning på vår affärsidé.
     
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jaja, sa inte att PA och dom var bättre för det. Men det finns ju så många vanilla baserade ROMs som känns ungefär likadana för generella användaren.

    Jag kör CleanROM för att jag får ut mest batteritid på min N7, hade Slim haft bättre batteritid så hade jag kört den.

    Men är vad jag föredrar, alla är olika som du säger.
     
  19. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Får jag fråga varför jag upplever Slimrom så snuskigt stabil kontra flera andra roms på mobilscenen?

    Jag kör den på Nexus plattan. Min tjej körde den på S2an innan hon skaffade Nexus 5 och min Galaxy S3 hade den tills jag bytte till Omnirom (snabbare uppdateringar... jag är en rom "hora").

    Det jag alltid upplevt med Slim är just att den bara fungerar. Kör ni långa test på enheterna eller råkar ni bara ha bättre programmerare?
     
  20. sweper

    sweper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Just det du säger speglar SlimRoms strävan väldigt bra. En person ska kunna använda Slim på alla sina enheter, på telefonerna och på plattan. Och det ska fungera lika bra, och på samma sätt, på alla enheter.

    För att det ska kunna fungera så:

    - ser vi till att våra utvecklare äger alla enheter som vi underhåller.
    - utvecklar vi våra egna funktioner.
    - implementerar vi inga andra funktioner från andra system som inte motsvarar våra krav.
    - har vi en nära kontakt med våra användare så att problem kan åtgärdas snabbt.

    Bland annat...

    / Per
     
    linuxares gillar detta.