Diskussion: Chromecast 1st gen (2013)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av mupp, 24 jul 2013.

  1. daz

    daz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    För att CC ska kunna hantera andra format ä dom specifika som den supportar så måste det encode'as om. Då behövs en ganska kraftfull dator som gör detta on the fly. Annars får man konvertera allt man har liggande till de format som CC stödjer och sedan titta på det.
     
  2. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jepp. Fungerar för mig också.

    Sent from my LG-D802 using Tapatalk
     
  3. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Har kört lite med plex de senaste dagarna och måste säga att jag är väldigt nöjd. Har en laptop som inte riktigt hänger med på de högupplösta formaten längre och vid tex 1080p upplever man hack vid panoreringar. Körde igår tex en film klassad som 1080 via plex och chromecast och det fungerade faktiskt otroligt bra. Kvalitén var riktigt bra och inget hoppande eller buffrande mitt i filmen.

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
     
  4. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Vad kör du plex på för burk?

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  5. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    En laptop, HP pavillion dv6 som har några år på nacken. Trodde inte det skulle gå öht. Provade dessutom att köra med extern hårddisk direkt i routern och det fungerade kanske tom ännu bättre..

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk
     
    MatsGF gillar detta.
  6. luddwig

    luddwig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag kör med en 7 år gammal laptop. Funkar perfekt..

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    MatsGF gillar detta.
  7. Elax

    Elax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Chromecast och Netflix på Nexus 7 (2012)

    Hej!

    Tänkte införskaffa en Chromecast för att kunna streama Netflix från min Nexus 7 (2012) till min TV. Har aldrig använt varken Chromecast eller Netflix innan och har två frågor.

    1. Kan jag streama i 1080p till min TV även om min tablets upplösning inte är 1080p? Eller streamas det automatiskt i samma upplösning som upplösningen på apparaten man använder Netflix på?
    2. Är detta en bra idé överhuvudtaget? Är min Nexus 7 tillräckligt stark för att streama 1080p till min TV?

    Mycket tacksam för svar! Berätta gärna om du använder ett liknande system och hur bra det fungerar!
     
  8. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Det ska inte vara några problem att använda en Chromecast tillsammans med en Nexus 7. Upplösningen på din tablet spelar ingen roll, då den enbart fungerar som en fjärrkontroll. Chromecast streamar nämligen materialet direkt från Netflix (eller annan leverantör) via ditt Wi-Fi. Om du kan få ut 1080 handlar snarare om källmaterialet och hur snabb uppkoppling du har (och tv:ns upplösning förstås).

    Äger själv en Chromecast som jag använder tillsammans med en Nexus 10 och en Nexus 5, har aldrig haft några problem.
     
    Last edited: 11 aug 2014
    Elax gillar detta.
  9. Raskus

    Raskus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har exakt den setupen och det fungerar galant, det har som sagt ingen betydelse vilken upplösning din platta har då du ändå inte streamar bilden direkt från surfplattan.
     
    bernard och Elax gillar detta.
  10. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det hjälper väl inte dig nu men använd "citat" så förstår folk vem frågor är riktade till :innocent:
     
  11. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag antar att det spelar ganska stor roll vad man har för router när man kör plex eller? Hemma kör jag med en Asus och har i princip aldrig haft några problem.
    Köpte en cc till tjejen och kopplade in den till hennes router från Tele2 (4G-router) och hos henne vill det inte funka lika bra. Har jag datorn med median hos henne ska vill inte Internet-hast spela någon roll? Median streamas väl bara till tv genom routern från datorn. Egentligen skulle man väl inte ens behöva ha tillgång till Internet för att köra plex "lokalt" eller har jag fel?
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Last edited by a moderator: 13 aug 2014
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Butiker som säljer EU-version av Chromecast?

    Jag tänkte köpa Chromecast nu men blev lite osäker när jag läste följande kommentar av Chromecast på Sibas hemsida.

    http://www.siba.se/product/15490535/chromecast-mediaspelare-#prod-custReview

    (Se recensioner och kommentaren av Rickard)

    Mailat och frågat Siba men vilka butiker säljer EU-versionen då eller hur vet jag vilken Chromecast som är EU-versionen (någon speciell beteckning)?

    Edit: Siba svarar det stämmer det som Rickard skrev. De säljer inte EU-versionen och ska förtydliga det på hemsidan.

    Nu återstår frågan vilken butik som säljer EU-versionen. Kan jag anta att Google Play Store Sverige säljer EU-versionen?
     
    Last edited by a moderator: 14 aug 2014
  14. patrickl

    patrickl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Finns det någon fördel med att köra Spoticast istället för skärmspegling? Det förra alternativet har nackdelen att mobilen fortsätter att spela musik ur högtalaren (hos mig iaf).

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  15. kingofmate

    kingofmate Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du kan stänga av ljudet via mobilen med spoticast.... Tryck på högtalaren under loggan

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  16. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Nu har deezer också fått stöd för chromecast.

    SwiftKey typed on Z2
     
  17. poorclocker

    poorclocker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Chromecast är nog det grymmaste jag köpt för så lite pengar. Med Bubbleupnp+firefox) kan jag skicka videoklipp ifrån i princip vilken sida som helst och med Plex+plex media server kan jag skicka från min dator. Ljudet kan gå via tvn eller hemmabiosystemet.
     
  18. patrickl

    patrickl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ok, tack!
    Men ändå, finns det någon fördel jämfört med skärmspegling? Vid skärmspegling strömmar man ju till telefonen först, men hur funkar Spoticast - tar cc:n över strömningen? Isf är det ju en batterimässig fördel kontra skärmspegling.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  19. klerty

    klerty Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag köpte på siba häromdagen och den funkar utmärkt. Vad skulle skillnaden på EU-version kontra andra versioner vara?
     
  20. freephille

    freephille Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2012
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    106
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi5
    ROM:
    Miui 7.5
    Platta:
    Ipad Air 2
    Övrigt:
    Mackbook Air "11
    Ända skillnaden är att det är en europeisk adapter. Webbhallen skickade med en extra till deras internationella version. Fungerar utmärkt ändå det är på svenska på tvn.