Bästa lösningen för bra ljud ut i bilen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av AX3L, 9 aug 2014.

  1. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    På stereon hemma löser det sig väldigt smidigt, stereon stöder USB-OTG och jag kan alltså plocka ut ljudet digitalt och låta förstärkaren agera D/A med full ljudkvalitet.

    I bilen är det dock inte lika enkelt, utan jag är i dagsläget fast med endast en AUX ingång. Hur plockar jag ut ljudet i telefonen smidigast och med bäst bibehållen kvalité?

    Alternativ 1: 3.5 hane - 3.5 hane. Sådär ljud eftersom du är låst till mobilens ljudkort.

    Alternativ 2: Micro USB - 3.5 hane. Verkar ge lite bättre ljud vad jag förstår det som?

    http://m.mytrendyphone.se/shop/ljudadapter-microusb-49318p.html


    Alternativ 3: En sån bluetooth - 3.5 dongel. Logitech har ju en som ska vara rätt vass för 250kr typ. Smidigt onekligen, men hur är ljudkvalitén?

    Är det någon som har några erfarenheter inom området? Hur har ni löst problemet att plocka ut ljudet till en extern stärkare?

    Tack på förhand!
    Axel
     
  2. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vad är din budget?

    Vad har du för bil? Originalstereo? Eftermarknads stereo? Isåfall vilken?



    Ett alternativ som nog kan bli rätt bra är "Android telefon->USB DAC->3.5mm kabel till stereon.

    Då kommer du förbi mobilens förstärkare och skickar den digitala signalen till usb förstärkaren, där beror självklart kvalitén på hur mycket pengar du vill lägga på usb förstärkaren.

    Sen kan ju ditt ljudsystem i bilen sinka kvalitén dramatiskt också.

    Oavsett vad så tycker inte jag att trådlöst blir bra, du får nog lägga ner det fyrdubbla oavsett hur för att få det bra trådlöst.
     
    Last edited: 9 aug 2014
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag använder mig av ett sbh20 som är kopplat till bilens 3,5 mm uttag, tycker det fungerar riktigt bra. Då kan jag dessutom byta låt via det då jag har placerat det på ett bra ställe.

    Skickat från Tapatalk
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
  5. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag vet inte riktigt, som alltid bör det vara prisvärt i förhållande till vad man tjänar in i ljud och "praktikalitet". Men jag köpte ny bil igår så det känns som bilkontot får anses tomt för den här studenten ett tag framöver :) Det kan bli tänkbart att uppgradera på sikt dock, så förslag i alla (nåja) prisklasser är välkomna!

    Det är visserligen originalljud, men riktigt bra med mina mått mätt. Ett 300W 7-högtalares BOSE system, det största man kunde köpa till Saab 9-3 Sport Sedan 2009.

    USB dacen lät som ett bra alternativ! Har du tips på någon sådan?

    Ett Bluetooth headset som det hade jag inte ens tänkt på! Mitt alternativ var en

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=919163. Skulle det ge likvärdig effekt tro?



    Den såg ju smart ut faktiskt! Jag är skeptisk till ljudet på en sådan, men det kanske är bättre än man tror!
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Troligtvis, en fördel med Sbh20 är att det är litet och placerar man det rätt kan man ju enkelt byta låt osv via knapparna på sbh20. Då slipper man låsa upp telefonen och så bara för att byta låt

    Skickat från Tapatalk
     
  7. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Trevlig bil ;)

    Mjo jag är väl kanske lite väl kräsen ibland när det gäller ljud dock :P

    Vad har du för android som ska användas? :)

    Kan vara lite sisådär hur USB-DACs fungerar tror jag. Jag hade en Nexus 7 som stereo i min Saab och det var på kernel nivå som hotplug funktionen för usb enheter låg. Alltså att du kan koppla in och ut usb-ljudkortet utan att starta om telefonen.
     
  8. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det där med fjärrkontrolls-funktionen är en väldigt bra poäng faktiskt! Är det någon som vet vad en sån tycker om att "höra sig själv" när man pratar i den? Dvs ponera att jag knäpper fast den i bältet när det ringer som mikrofon och har den inkopplad till stereon som högtalare, blir jag döv av rundgången?

    Tack! Jag är galet nöjd med den hittills! :)

    Det är egentligen jag också, men det är väl något jag fått lägga lite på is nu när man pluggar. Men jag blev galet nöjd när jag såg att den hade premium systemet från BOSE (ganska ovanligt som jag förstår det som) med 6 cd-växlare utan att det stod omnämnt i annonsen. Nu är väl mest tanken att få ut ljudet från telefonen hyfsat smidigt utan att det flaskhalsar för mycket, i övrigt ska jag försöka bränna ihop lite MP3 skivor och lägga in.

    Anyway, telefonen i fråga är en Galaxy S3. Jag är lite osäker på hur ljudet plockas ut ur telefonen, men i stereon (Bowers and Wilkins) kör jag in en USB on the go sladd i telefonen och en i stereon.

    Förresten, den sladden "Micro USB till 3.5 hane" jag visade ovan, är det någon som tror det skulle fungera hyfsat? Teorin bakom är lite oklar, men jag antar att den ger en ganska svag men ren signal som är lätt att förstärka med god kvalité?

    Tack för alla svar hittills förresten! :)
     
  9. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag är orolig att det inte kommer funka alls.

    Dock tror jag stereon i sig blir din flaskhals så du kan lika gärna köra med en aux kabel mellan telefonen och stereon. Alltså 3.5mm->3.5mm.
     
  10. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nej det är möjligt, hade det varit ett enkelt sätt att plocka ut ljudet med bra kvalité skulle det givetvis säljas sådana kablar på betydligt fler ställen.

    Det är möjligt! Den kabeln jag testade med gav okej resultat, men märkbart sämre än CD. Men jag ska testa med en annan också, även om jag har svårt att se att kabeln ska göra så mycket är den jag testade med först riktigt dålig.

    En sån bluetooth-puck då, hur mycket sämre tror ni det blir jämfört med kabel?
     
  11. Frohike

    Frohike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag tittade också på den lösningen, men anser att det inte passar alls bra i och med att det inte går att ladda SBH20 utan att den är avstängd.

    Jag skulle gissa att någon av dessa är ett bättre alternativ:
    http://www.amazon.co.uk/dp/B009OBCAW2/?tag=swedroid-21
    http://www.amazon.co.uk/dp/B00E9O2KK6/?tag=swedroid-21

    Den senare av de två verkar ju betydligt bättre. Både billigare och med AptX.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    SBH20 går att använda under laddning. Har gjort det i över ett halvår nu allafall. Så antingen är det världen bästa batteritid på den eller så laddar den under användning, jag gissar på det senare

    Skickat från Tapatalk
     
  13. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det var lite pyssel att få en bra lösning i bilen.

    Jag kör också SHB-20. Det laddar mycket riktigt under användning till skillnad från många.

    Dessutom har jag en BT Media remote för ett par hundra i bilen, så att jag kan byta låt och göra lite enkla manövrar med telefonen.

    När jag kliver in i bilen trycker jag på media remoten, då lyckas den koppla upp sig till telefonen (Z2). tyvärr gör inte headsetet det automatiskt, iaf inte speciellt snabbt...

    Jag använder då en bt autoconnect app som kopplar upp luren till headsetet när remoten ansluts, och sedan BT connect and Play som startar spotify och spelar automatiskt när headsetet är ansluter :)

    Förutom detta kostade det tusentals kronor att få till en AUX i bilen...
     
  14. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    SBH20 är allmänt sett ett grymt verktyg för att köra till ljud bilstereo, förstärkaren hemma, bärbara ljudet på resan.. Perfekt att ha telefonen som ljudkontroll i närmsta bekväma sittplats :)