Någon som har problem med ljussensorn ?

Diskussion i 'Legend' startad av joakim05, 10 maj 2010.

  1. joakim05

    joakim05 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon annan som upplever problem med ljussensorn ?
    Den lilla sensor som skall "uppfatta" när du för telefonen till örat, och då släcker skärmen för att man inte skall komma åt några knappar med huvudet, och när man sedan skall avsluta sitt samtal eller komma åt något i telefonen skall sensorn märka att man för den från huvudet och då tända ljuset igen. ?!

    Jag fick skicka in min Legend på service för just detta problem då jag oftast inte kunde lägga på samtal utan fick vänta tills motparten la på. inte heller kunde jag komma åt knappsatsen. lite jobbigt när man satt i ett samtal där man skulle använda knappsatsval :-P

    Nu efter service fungerar det bättre , men inte till 100 %
    Någon annan som upplever samma sak ? kan det vara så att modellen i sig är såhär.. ?
     
  2. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Finns det en sån sensor? Frugan har en legend & jag har en Hero. På min Hero så brukar jag efter samtal trycka på lämplig knapp för att väcka skärmen så jag kan avsluta.

    Frugan tyckte i början att det var jobbigt att inte veta om samtalet kopplat ned så jag gav henne rådet att göra samma sak så hennes Legend verkar inte ha funktionen du pratar om, eller så har den samma fel som din?

    För övrigt så tror jag att min Hero uppför sig olika vid avslutat samtal beroende på om jag ringt upp eller blivit uppringd, om jag blivit uppringd så tror jag att den kopplar ned själv samt tänder skärmen. Om jag ringt upp så förblir skärmen släckt, jag måste tända den & koppla ned.

    Bökigt är det...
     
  3. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    När jag tar min Legend mot örat när jag pratar så slocknar displayen. Å tänds riktigt fort igen när jag drar bort telefonen därifrån. Så på min funkar det riktigt bra :)
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Låter suvve, jag famlar fortfarande i vetskap emellanåt om jag kopplat ur eller ej...
     
  5. toffeboffe

    toffeboffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Samma problem här

    Jag har exakt samma problem. När skärmen väl har släckts ner går det inte att få på den igen, oavsett vilka knappar man trycker på.

    Jag mailade HTC om detta och fick rådet att först testa en fabriksåterställning. Det hjälpte i en dag men nu är buggen tillbaka igen. Blir nog att skicka in den på service...

    Joakim05, så din telefon funkar inte hundra även efter att den varit in på service? Känns ju inget vidare.
     
  6. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Tänk på var ni håller fingrarna eller andra ev föremål då sensorn sitter vid högtalar området och är relativt känslig om du har nånting nära, iphonens sensor är något bättre här då man verkligen måste trycka fingret mot skärmens ovandel vid högtalaren men på legend räcker det med att hålla en bit ifrån så släcks skärmen.

    Kan även hända att sensorn får krupp om ni använder nån väska/skärmskydd etc.
     
  7. toffeboffe

    toffeboffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    DOA

    Önskar det vore så lätt, men min telefon är verkligen helt död när jag tar bort den från örat. Den vaknar till liv först när personen i andra ändan lägger på. Och ibland gör den inte ens det utan man får ta ut batteriet och starta om.

    Fick nytt mail från HTC idag. Eftersom telefonen är mindre än 2 veckor så ska jag kunna lämna in den som DOA (Dead on arrival) och få en ny på direkten. Skönt...

    Måste passa på att ge lite cred till HTC Support. Dom svarar snabbt på e-mail och är riktigt professionella i sitt bemötande!
     
  8. Snowbear

    Snowbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns en gratis app som fixar detta, jag laddade den till min Legend funkar perfekt... vad heter appen funderar du, jag vet inte var så länge sedan jag installerade den och kollade nyss igenom alla mina program hittar den inte.
     
  9. toffeboffe

    toffeboffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Skulle vara grymt om du kunde klura ut vad den heter.

    Jag fick hur som helst en ny Legend idag, hoppas bara inte att samma sak händer igen. Då kanske det får bli en Desire istället...
     
  10. blysprutan

    blysprutan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    på min Legend funkar den funktionen helt klanderfritt!
    Inga problem alls.
     
  11. joakim05

    joakim05 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det fungerar fortfarande inte till 100 % nej. och som sagt över här så hjälper det inte att trycka på ngn knapp som det gör med htc Hero.
    Jag tycker det känns som en miss i hela modellen av HTC snarare än ett fel som uppstått på enstaka modell..
    Hoppas du kan komma på va din app hette som fixade felet.
     
  12. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Du har inte lust att göra ett nytt försök att hitta appen?
    Skulle vara guld om du lyckas hitta den.
     
  13. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    En miss av HTC när det verkar fungera på rätt många mobiler. På min fungerar det klockrent samt även för 3 andra jag känner med Legend. Sen känner jag inga fler.

    Samt att jag inte verkar ensam om att det funkar på det här forumet heller. Så jag tror inte att det är någon miss av HTC. Även om det är skumt att det inte fungerar för vissa.
     
  14. blysprutan

    blysprutan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Funkar perfekt för mig oxo!
     
  15. mickwald

    mickwald Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar klanderfritt för mig.. Jag har 2 apps som "testar" proximity sensorns funktion... "Pushup Counter" och "ProximityLightTester" eller nåt sånt heter dem.. eventuellt nåt mellanslag i den andra.. första appen tror jag heter exakt så..
     
  16. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem med Legend men upplever det iofs inte som störande. På min iPhone (3G) var sensorn så känslig (eller kass i min mening) att jag råkade avsluta samtal till höger och vänster bara för att jag ofta går omkring när jag pratar i telefonen. Det blev outhärdligt till slut, så än så länge får Legenden gärna ta en sekund eller två extra till det.

    Men är det alltså en ljussensor och inte G-sensorn som gör detta? Trodde det var vinkeln som avgjorde. För mig tänds skärmen när jag tar mobilen från örat och vinklar den med skärmen uppåt i handflatan (vilket jag gör för att trycka på avsluta samtals-knappen) alldeles oavsett om jag är nära högtalaren med något eller inte känns det som.

    För övrigt kanske det inte är en bugg med sensorn som strular utan det kanske laggar lite när samtalet avslutas? Bara en idé iofs.
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Hade problem med att skärmen betedde sig konstigt på min också.
    Även om jag hade telefonen liggandes med fronten uppåt på skrivbordet (använder bt headset) blev den konstig om man tex skulle höja samtalsvolymen på telefonens kanppar, displayen tändes och slocknade direkt men utan att höja volymen. Även när motparten hade lagt på tog det lång tid innan telefonen tändes upp o man kunde trycka på avsluta. Däremot om jag pratade i telefonen och tog bort den från örat tändes den direkt och man kund avsluta samtalet.
     
  18. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Min slocknar, och tänds, om jag lägger en hand på ovansidan (eller örat). Den går också, om den är svart och man har nå i vägen för sensorn, trycka på powerknappen. Dock är den lite känslig så om jag tex ska kolla kalendern medans jag har ett samtal, så får jag vara försiktig att inte komma för nära överkanten på telefonen för då blire svart.