Amerika 2015

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 18 aug 2014.

  1. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Hej!

    Idag har jag och en kompis kommit fram till att hon och jag skall åka till Amerika nästa sommar, förslagsvis New York (eller någon annan kul storstad).

    Vår plan, so far, är att försöka hitta ett så billigt boende som möjligt och att möjligtvis hitta något slags kneg för att ha råd att leva. Annat än det är vi relativt (läs oerhört) gröna inom ämnet.
    Vi hoppas således att någon av er är mer rutinerade när det kommer till detta och att ni vill dela med er av saker som kan vara bra att veta!

    Vart bör man söka boende? Är couchsurfing att rekommendera? Alla förslag är välkomna!

    Med vänliga hälsningar,
    Vilsna Resenärer
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Couchsurfing har jag inte själv testat men har två kompisar som har gjort det, varav en i NYC, och han älskade det. Han hängde på den han surfade hos (han kanske hade tur) och lärde på så vis känna både stan och soffägarens kompisar. Genom det fick han ett extrakneg.

    Jag hade gått all in och kört på soffsurfing ifall det finns möjlighet till det. Min kompis bodde på en soffa i Brooklyn och trives som fasen. Jag tror att han fick bo där under ett längre tag tillslut eftersom de kom överens rätt bra.

    Sen tror jag ni får lära er mycket allt eftersom. Se till att ha pengar till en flygbiljett hem så kan det skita sig utan att ni behöver bli strandade :)
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Skulle væl børja med couchsurfing om det går, annars borde det væl finnas lite billiga vandrarhem (Harlem kanske har något fint ;)). Ska ni knega bør ni ju definitivt kolla upp rættigheterna. Med visa waiver program får du inte jobba, så det gæller att kolla upp vad før visum du måste søka før att kunna jobba lagligt.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tilläggas skall kanske att min vän inte arbetade lagligt. Han jobbade några timmar i veckan för att gå runt och kunna köpa bärs.

    För att arbeta för att kunna t.ex. hyra något att bo i själva får man nog vara rätt noga att kolla upp vad för möjligheter som finns. Jag har hört att IRS inte är sådär skitkul att få på halsen ;)
     
  5. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Behöver man visum för att bara bo där "ett tag"? Tanken var att hitta något jobb där man, som Dirk DigglerDirk Diggler; säger, kan jobba någon timme i veckan för att ha råd med bärs.

    Jag har tittat lite på Couchsurfing och själva konceptet är ju underbart, det gäller bara att hitta en värd man trivs med!
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Du får vara över några dagar (tror det är max 90) utan visum om du godkänds for visa waiver program men då får du absolut inte jobba och tekniskt sett har jag för mig att du måste ha en bokad biljett hem också. Ambassaden i Sverige lär ha informationen du behöver.
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
  8. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    ESTA är i princip ett inresetillstånd, eller?
     
  9. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  10. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    För jobb är Australien och Kanada bra mycket lättare eftersom man kan få "working holiday"-visum. I USA måste du jobba svart som diskplockare eller något...
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER