Stänga av ALL! datatrafik

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av sdrlnd, 16 jun 2010.

  1. sdrlnd

    sdrlnd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Sticker till USA i dagarna och måste då försäkra mig om att telefonen inte på några villkor har någon kontakt via internet.
    Hur gör jag snabbt för att verkligen stänga av allt utom gprs?
    //Oscar
     
  2. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    stäng av 3g
     
  3. Penta

    Penta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    12 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    12 mini
    För att du ska vara helt säker å ring din operatör och be dom stänga av under tiden du är iväg.
     
  4. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  5. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    lite motsagelsefullt, du vill ha kvar gprs(datatrafik) men samtidigt stanga av all kontakt till internet(datatrafik)

    Telia kunde inte stanga av datatrafik utomlands for mig, bara satta en limit till 500 kr, men jag tog bort datakontot helt, dar som APN finns definierat sa far jag lagga in den nar jag kommer hem
     
    Last edited: 16 jun 2010
  6. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    APNdroid.
    Och byt ut apnnamn, portar mm. Borde räcka >_<
     
  7. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    mmm, horde att det fanns en bugg iaf i nexus sa kan den koppla upp sig mot senast fungerande apn som fastan man andrat med apndroid sa kopplar den upp sig.

    editerar med kalla
     
  8. tureture

    tureture Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Ring Telenor så sätter de en datumspärr på datatrafik under den perioden du begär. Då är du också skyddad mot obehagliga överraskningar om något skulle gå snett?

    Så här kan man göra hos Telia så jag utgår ifrån att samma gäller hos Telenor?
     
  9. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag funderar på om man inte helt enkelt kan radera samtliga APN som inte är kopplade till svenska operatörer. Det borde göra det helt omöjligt att få en datauppkoppling på samtliga nät man inte själv har valt att spara. Jag har gjort det men har inte varit utomlands sen dess så jag vet inte hur det funkar.

    Jag använde APN backup & restore och gjorde på följande sätt.

    1. Öppna APN Backup & Restore och tryck på "Backup APNs" följt av "OK"
    2. Upprepa Nr 1 för att få två backuplistor (en riktig backup och en som ska redigeras)
    3. Koppla telefonen till datorn och för över backupen som ska redigeras. Den kommer finnas i mappen "apnbackuprestore" och vara en .xml (du kan även spara den riktiga backupen på datorn också för extra säkerhet)
    4. Öppna filen i Anteckningar eller liknande textredigerare *.
    5. Varje APN är inom <> och kommer att börja med "'apn name= " (se exempel nedan). Om namnet är på någon okänd operatör så är den bara att radera. Är det en känd operatör så läs vidare i raden och kontrollera punkten som heter "apn=" eftersom vi bara ska ha svenska APNer kvar så radera alla APNer där apn= inte slutar med .se. Det är ett stort jobb men det behöver bara göras en gång **. Observera att hela APNen ska raderas tillsammans med <>
    6. När du är klar så kommer du bara ha något tiotal rader kvar och då är det bara att spara och förslagsvis byta namn till mina-apn.xml eller nått liknande.
    7. För över den modifierade APN-listan till mappen "apnbackuprestore" på telefonen
    8. Starta APN Backup & Restore och tryck på "Delete APNs" och bekräfta. (Det kommer att radera samtliga APNer så se till att du gjort backup innan)
    9. Tryck "Restore APNs" och välj din modifierade APN-lista.
    10. Datatrafiken ska fungera direkt men om den inte gör det så testa att starta om telefonen.

    *)Använd Anteckningar eller någon annan enkel texteditor för om du använder office så kan det läggas till massa skit i filen som vi inte vill ha.

    **) Om du är lite lat och har någon av de större svenska operatörerna så kan du bara kopiera min APN-lista som finns nedan. Kopiera in i en textfil och ändra filändelsen till .xml
    Jag har dock enbart testat den med Tele2 och vet inte hur väl övriga APNer funkar.


    Exempel på APNer:
    Först en med för mig okänt namn som snabbt raderades
    HTML:
    <apn name="Zain NET" numeric="42602" mcc="426" mnc="02" apn="internet" user="internet" server="" password="internet" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
    Här måste man titta på apn= och kan då se att det är en dansk APN som kan raderas.
    HTML:
    <apn name="Telia Internet" numeric="23820" mcc="238" mnc="20" apn="www.internet.mtelia.dk" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
    En svensk APN kan tex se ut såhär
    HTML:
    <apn name="Telenor MMS" numeric="24006" mcc="240" mnc="06" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="173.30.253.241" mmsport="8799" mmsprotocol="" mmsc="http://mms" type="mms" />
    Min egen APN-lista ser nu ut såhär. Jag har behållit APNer för dom större svenska operatörerna och raderat allt annat.
    HTML:
    <?xml version='1.0' encoding='UTF-8' standalone='yes' ?>
    <apns>
      <apn name="Tele2Comviq" numeric="24007" mcc="240" mnc="07" apn="internet.tele2.se" user="" server="130.244.196.90" password="" proxy="" port="" mmsproxy="130.244.202.030" mmsport="8080" mmsprotocol="2.0" mmsc="http://mmsc.tele2.se" type="default,mms" />
      <apn name="Telenor Internet" numeric="23802" mcc="238" mnc="02" apn="internet" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Telenor MMS" numeric="23802" mcc="238" mnc="02" apn="telenor" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="212.88.64.8" mmsport="8080" mmsprotocol="" mmsc="http://mms.telenor.dk" type="mms" />
      <apn name="Telenor Internet" numeric="23877" mcc="238" mnc="77" apn="Internet" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Telenor MMS" numeric="23877" mcc="238" mnc="77" apn="telenor" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="212.88.64.8" mmsport="8080" mmsprotocol="" mmsc="http://mms.telenor.dk" type="mms" />
      <apn name="3 Sverige" numeric="24002" mcc="240" mnc="02" apn="data.tre.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="3mms" numeric="24002" mcc="240" mnc="02" apn="data.tre.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="mmsproxy.tre.se" mmsport="8799" mmsprotocol="" mmsc="http://mms.tre.se" type="mms" />
      <apn name="Telenor MMS" numeric="24006" mcc="240" mnc="06" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="173.30.253.241" mmsport="8799" mmsprotocol="" mmsc="http://mms" type="mms" />
      <apn name="TelenorMobilsurf" numeric="24006" mcc="240" mnc="06" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="173.30.253.241" port="8799" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Telenor MMS" numeric="24009" mcc="240" mnc="09" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="173.30.253.241" mmsport="8799" mmsprotocol="" mmsc="http://mms" type="mms" />
      <apn name="TelenorMobilsurf" numeric="24009" mcc="240" mnc="09" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="173.30.253.241" port="8799" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Telia Online" numeric="24001" mcc="240" mnc="01" apn="online.telia.se" user="" server="" password="" proxy="10.254.254.254" port="8080" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Telia MMS" numeric="24001" mcc="240" mnc="01" apn="mms.telia.se" user="mms" server="" password="telia" proxy="" port="" mmsproxy="193.209.134.132" mmsport="9201" mmsprotocol="" mmsc="http://mmss/" type="mms" />
      <apn name="Halebop Internet" numeric="24001" mcc="240" mnc="01" apn="halebop.telia.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Halebop MMS" numeric="24001" mcc="240" mnc="01" apn="mms.telia.se" user="mms" server="" password="telia" proxy="" port="" mmsproxy="193.209.134.132" mmsport="9201" mmsprotocol="1.2" mmsc="http://mmss" type="mms" />
      <apn name="TelenorMobilsurf" numeric="24004" mcc="240" mnc="04" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="172.30.253.241" port="8799" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Telenor MMS" numeric="24004" mcc="240" mnc="04" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="172.30.253.241" mmsport="8799" mmsprotocol="" mmsc="http://mms" type="mms" />
      <apn name="TelenorMobilSurf" numeric="24008" mcc="240" mnc="08" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="172.30.253.241" port="8799" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Telenor MMS" numeric="24008" mcc="240" mnc="08" apn="services.telenor.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="172.30.253.241" mmsport="8799" mmsprotocol="" mmsc="http://mms" type="mms" />
      <apn name="Glocalnet Internet" numeric="24008" mcc="240" mnc="08" apn="internet.glocalnet.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Glocalnet MMS" numeric="24008" mcc="240" mnc="08" apn="services.glocalnet.se " user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="172.030.253.241" mmsport="8799" mmsprotocol="" mmsc="http://mms" type="mms" />
      <apn name="Spring data" numeric="24010" mcc="240" mnc="10" apn="data.springmobil.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Spring MMS" numeric="24010" mcc="240" mnc="10" apn="mms.springmobil.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="213.88.184.37" mmsport="8080" mmsprotocol="" mmsc="http://mms.springmobil.se" type="mms" />
      <apn name="Halebop Internet" numeric="240017" mcc="240" mnc="017" apn="halebop.telia.se" user="" server="" password="" proxy="" port="" mmsproxy="" mmsport="" mmsprotocol="" mmsc="null" type="default" />
      <apn name="Halebop MMS" numeric="240017" mcc="240" mnc="017" apn="mms.telia.se" user="mms" server="" password="telia" proxy="" port="" mmsproxy="193.209.134.132" mmsport="9201" mmsprotocol="1.2" mmsc="http://mmss" type="mms" />
    </apns>

    Om du är utomlands och måste använda data så kan du använda APN Backup & Restore och enkelt göra en restore med APN-listan som du inte har redigerat. När du är klar så är det bara att radera APNerna igen och göra restore med din modifierade lista :)

    Det vore kul om nån kunde testa och rapportera om det funkar
     
    Last edited: 16 jun 2010
  10. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Settings > Wireless controls > Mobile networks > bocka ur "MMS & data"
    Svårare än så är det inte! (jo, du kanske har på svenska och då blir det genast lite klurigare ;))

    edit: slarvig som jag är läste jag bara rubriken :P
    Vill du ha kvar 2G (GPRS/data över GSM-nätet) så, under samma meny som jag tidigare beskrev gör du såhär: > "Network mode" > och väljer "GSM only"
    Som sagt, jag kör på engelska men hoppas du förstår ändå :)
     
    Last edited: 16 jun 2010
  11. sdrlnd

    sdrlnd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen! ringde telenor och stängde av all datatrafik utomlands så man är säker. stängde av mms/data också i telefonen!
     
  12. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har precis kommit hem från utlandet och för mig räckte det med att INTE ha Roaming aktiverat på telefonen.
    Inställningar> Trådlösa styrenheter> Mobila nätverk> Roaming
    Jag hade absolut ingen datatrafik, vad jag kunde se (inga uppdateringar, inga mail, ingen karta laddades i maps, endomondo och find my car), förrän jag aktiverade Roaming.
    Med Roaming aktiverat hämtade telefonen allt. Inte precis vad jag ville men men..
     
    Last edited: 17 jun 2010
  13. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    roaming ska man inte välja om man åker utomlands..... roaming betyder att den kopplar upp sig mot tillgängligt mobilt nätverk oavsett operatör när du är utomlands, eller inte har någon täckning med din operatör hemma. Utomlands kan det resultera i herrejösses-summor om den väljer en operatör din operatör inte har något avtal med. Jag var i norge över helgen. Räckte att stänga av MMS och data så hade jag Noll i datamängd på hela helgen.

    Cap_A: Då hade du turen att din operatör inte har något avtal med dom operatör i det land du var i. :) en annan har ju telenor.. :P å telenor har nog avtal med sig själv i norge :)
     
  14. Limmet

    Limmet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska också till USA nästan en månad nu. Orkar inte ringa tele2 o så. Kanske kommer behöva använda data någon enstaka gång.

    Men jag var inne i APN på min telefon. Hade bara en enda till tele2. Deletade den och har inte roaming ikryssad samt stängt av all form av sync.

    Utan någon apn öht bör jag väl inte kunna använda någon data?

    Tacksam för snabbt svar.
     
  15. Trekis

    Trekis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Som redan har nämns så stäng av mms och data
     
  16. Limmet

    Limmet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns inget sånt alternativ i min samsung galaxy... Kanske något som kommit till efter 1.5?


    "Settings > Wireless controls > Mobile networks > bocka ur "MMS & data"" Det sista MMS & Data" finns inte öht där...
     
  17. Trekis

    Trekis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Trodde du hade en x10.
     
  18. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det jag tycker är synd är om man tillåter (aktiverar) datatrafik så tillåter man för alla applikationer. Skulle vara najs att ha datatrafiken avstängd men ändå kunna tillåta tillfälligt för en applikation (tex mail eller webläsaren).
     
  19. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det visste inte jag. Då har alltså Telia inga avtal med någon i Spanien. Låter konstigt.. Fast det är inte jag som betalar i alla fall :P

    Men helt klart iaf: Stänga av MMS och data = ingen datatrafik
     
  20. tolare

    tolare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Har roaming avstängd, var i ÖSTERRIKE i påskas och jobbar i Norge och ingen datatrafik alls när jag är utomlands, bara roaming avaktiverat