Problem: LG G3 kopplar inte automatiskt via bluetooth i bilen

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av nicko, 25 aug 2014.

  1. nicko

    nicko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har bluetooth-parat min LG G3 med min bil (Volvo XC60) och det går att ringa telefonsamtal och lyssna på musik.

    Dock kopplar telefonen och bilen inte automatiskt när jag sätter mig i och startar bilen. Bluetooth är på i telefonen.

    Tidigare telefon (samt frugans iPhone) kopplar upp sig automatiskt. Bilen letar efter min telefon men hittar den inte. Telefonen verkar inte heller hitta bilen.

    Jag måste göra om bluetooth-parningen varje gång för att få kopplingen att fungera.

    Jag har inte hittat någon lösning på nätet, men har läst om andra som haft samma problem.

    Finns det någon här som har en lösning?

    Tacksam för hjälp.
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hur har du kopplat ihop dom. Bilen som sökt upp telefonen eller telefonen som sökt upp bilen ?

    Har du synkat ihop dom när du är i tel läget eller media ? Det bästa är att synka ihop dom när du är i tel läget. Synkar man dom i media läget kan det uppstå konstigheter

    Det kan vara värt ett försök att göra bilen synlig för telefonen och synka ihop dom den vägen istället
    Börja med att ta bort alla enheter i bilen och sen även i telefonen så att du börjar rent så att säga
     
    Last edited: 25 aug 2014
    nicko gillar detta.
  3. nicko

    nicko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bilen hittar inte telefonen.
    Så jag sökte upp bilen via telefonen. Angav en parkopplingskod i telefonen som jag sen knappade in i bilen.

    Detta gjorde jag i Tel-läge efter ha gjort bilen synlig i bilens telefoninställningar.

    Jag får testa igen efter att ha tagit bort alla kopplade enheter i telefonen och i bilen.

    Med förra telefonen och med frugans iphone kan jag initiera kopplingen från bilen.

    Men som sagt, jag får testa igen.

    Tack för snabbt svar!
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vad är det för årsmodell på bilen?



    Skickat från Tapatalk
     
    nicko gillar detta.
  5. nicko

    nicko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Årsmodell 2013
    Har inte bilens bluetooth-version just nu, men kan kolla det när jag kommer hem.
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Versionen säger inte så mycket.

    Om bilen ligger inom garantitid kan du ju kontakta din återförsäljare och berätta om ditt problem, då kan man uppgradera mjukvaran i bilen så att den har det senaste. Kanske blir då kompabiliteten bättre med din telefon
     
    nicko gillar detta.
  7. nicko

    nicko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Löst

    Nu fungerar det som det ska.

    Jag installerade uppgraderingen v10e i telefonen när den kom.

    När jag sen satte mig i bilen så initierade bilen parkoppling med telefonen. Nu kopplar telefonen automatiskt upp sig med bilen som det ska vara.

    Jag kan bara anta att det var uppdateringen som löste problemet.
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Skönt att det fungerar ! Det är ju en grymt smidig funktion att ha i bilen så det är ju irriterande när man har det och det inte fungerar