Fråga: Aktivitetsmätare, vilken är bäst?

Diskussion i 'Wearables' startad av Hyperlotta, 2 sept 2014.

  1. Hyperlotta

    Hyperlotta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är ute efter en vattentålig aktivitersmätare som jag kan ha på handleden dygnet runt. Den ska visa steg, sträcka, kalorier och tid. På natten ska den registrera min sömn och sen väcka mig på morgonen med ett durr.

    Med vattentålig menar jag att den ska tåla lite svett, en regnskur, vattenstänk och liknande.

    Jag har kikat lite på Garmins Vivofit verkar klara det mesta. Dock kan den inte väcka mig på morgonen.

    Fitbit är också ett alternativ. Fast då ser jag bara stegmålet som prickar, inte som steg.

    Dyra klockor som kan allt, och är som en smartphone i miniatyr, är inte intressant. Det ska vara en klocka som klarar av att vara på dygnet runt, och som bara tas av för att laddas upp eller byta batterier (ja, den är ju inte med i duschen, men ni förstår vad jag menar). Ge mig förslag på fler aktivitetsmätare/smarta klockor. Vad är mest prisvärt? Vad är mest hållbart?

    Jag har haft stegräknare runt halsen sen i februari 2011. Jag är inne på min tredje. Jag är trött på att ständigt tänka på att stegräknaren inte tål regn, och att snabbt behöva stoppa den i fickan vid minsta regnskur. Blir den blöt slutar den fungera, och hoppar igång igen när den är torr (i bästa fall). Sen är jag också trött på att behöva byta batterier på stegräknaren titt som tätt.

    En del aktivitetsmätare kan synkas med mobilen. Jag kör android, och en del verkar bara vara gjorda för iPhone.

    Hyperlotta
     
    Last edited: 2 sept 2014
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Kolla in jawbone up 24. Vet inte hur den är med vattentåligheten men i övrigt väldigt bra med mycket statistik i appen.

    // mobilt
     
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tyvärr ej vattentålig
     
  4. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag köpte faktiskt igår ett smartband efter mycket övervägande.

    Till slut landade jag på Sony's smartband SWR10. Den kan iallafall väcka med vibration, är enkel att skifta mellan dag och natt (och kan göra det automatiskt om man sover under ungefär samma tider alltid)

    Det var väldigt nära att jag tog Garmin dock för att man inte behöver ladda den. Det är nog därför som den inte kan vibrera tyvärr. För att spara batteri.

    Jag har inte hunnit fippla jättemycket med appen och så än, men den ska kunna ge påminnelser om saker osv, tex påminna att man ska upp o röra sig om man suttit stilla. Sen loggar den om man sitter o surfar, spelar spel eller tittar på video i telefonen, så att man kan känna motivation att röra sig istället. 8)

    En del har skrivit att den är svår eller jobbig att synca med telefonen, bla på Netonnet. Jag har inte haft några problem än iallafall. Jag kopplade upp mig med NGC dock och följde alla råd. Installerade alla appar, Smart Connect , Smartbandplugin till Smartconnect och Lifelog. Sen är det bara att nudda Bandet mot telefonen så connectar dom. (inte medan den laddar dock)

    En annan sak att tänka på är att du har en telefon som 'funkar' funkar ihop med smartbandet! Sony's kräver tex att man kör Android 4.4 och har nån relativt ny Bluetooth Low power mode eller liknande... Nfc är inget krav , men rekommenderas för snabb och enkel Sync. Jag har en Nexus 5. Sony's 4.4-uppgraderade telefoner lär fungera bra.
     
  5. Hyperlotta

    Hyperlotta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Galaxy Note 3. Den har senaste android vad jag vet, fick en uppgradering i våras har jag för mig.

    Loggar steg på www.stegklubben.se, där kan jag även logga sträcka och kalorier fast det kan min stegräknare inte visa.
     
  6. Hyperlotta

    Hyperlotta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns väl Samsungs aktivitetsmätare med.

    Jag tänker ha aktivitetsmätaren på dygnet runt, och jag är ute i alla väder. Plötsligt när jag är ute och går eller cyklar kan det komma en regnskur. När jag är hemma kan jag exempelvis råkar skvätta vatten när jag fyller skurhinken. Ja, ni fattar.
     
  7. Herr Nader

    Herr Nader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är själv ute efter en aktivitetsmätare.
    Har kikat på Fitbit flex och Jawbone UP24.
     
  8. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Sökte på prisjakt med dina specifikationer med resultstet 3 jawbone.

    http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2636615

    Sent from my SM-N9005
     
  9. Hyperlotta

    Hyperlotta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen!
    Jag har kikat lite på Jawbone själv. Synd bara att den inte har nån display, det är därför jag har tvekat. Jag kan ju iofs ha den på högra armen och ha klocka på den vänstra.

    Valet står ju som jag ser det just nu mellan Jawbone (laddning var 5:e dag, ingen display, väckning med durr) och Garmin Vivofit (klockbatteri som håller ett år, display, ingen väckning).

    Ska fundera lite och jämföra de två modellerna.
     
  10. Hyperlotta

    Hyperlotta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Verkar som att prisjakts specifikation inte stämmer. Filtrerade på klocka och dessa tre dök upp. Kollade inte så noga utan antog att klockan lös igenom gummit på något sätt. Blev själv sugen på en sådan men det får vara isf.

    Sent from my SM-N9005
     
  12. Hyperlotta

    Hyperlotta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker Garmins Vivofit verkar ha allt, utom väckning.

    När jag googlar så är det alltid nån som inte är nöjd med funktionen hos aktivitetsmätaren. Alla modeller har nåt som nån ogillar. Dessutom, en kan ha problem med synkningen av modell X medan det för en annan funkar perfekt att synka modell X. Svårt att veta.
     
  13. Hyperlotta

    Hyperlotta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har, efter mycket funderande och rätt så mycket ångest, beställt en Garmin Vivofit:
    http://www.elfynd.se/webshop/garmin-vvofit-p-2914.html

    Det känns som om vilken aktivitetsmätare jag än väljer, så blir det fel. Alla har nånting som strular. Hoppas att Garmin Vivofit håller vad den lovar, så att den inte går sönder på en gång. Den kostar ju trots allt mer än en vanlig stegräknare.

    Tack för all hjälp i tråden.
     
  14. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

  15. jaxos

    jaxos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6
    Platta:
    iPad 3
    ROM:
    Original
    Garmin Vivosmart
     
  16. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

  17. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Jag funderar väldigt starkt på Sonys Smartband Talk SW30 som är en aktivitetsmätare och lite utav en smartwatch också, den visar tiden och notifieringar, vilket är det viktigaste för mig.

    Den är märkt IP-68 vilket ska betyda att den är vattentät, men jag vet inte om det innebär att man kan simma med den eller köra vattengympa där man har händerna under vattnet hela tiden i 45-50 min.

    Den är också väldigt snygg med, köper jag den så väljer jag nog den vita. Men den släpps i slutet av oktober, så jag har lite mer än en månad på mig att bestämma mig.

    Edit: länk till den officiella sidan
     
  18. stefan1

    stefan1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy s10 lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy s10 lite
    Googla och du finner :
    För att förklara en loggers täthet anges en IP-klass. En hög siffra är lika med en tät logger medan en lägre siffra inte är lika tålig. Med tålighet syftar man både på skydd mot damm och fukt.
    IP står för international protection och följs av två siffror. Den första siffran visar hur skyddad loggern är mot damm, instickande föremål och beröring. Den andra siffran visar hur bra skyddet mot vatten är.
    En Tinytag med IP68 klarar nedsänkning i vatten på tio meters djup under tio timmar.............
    Hämmta från : http://www.intab.se/support/IP-klasser

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
    Dreamtears gillar detta.
  19. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Jag körde en snabb googling igår, men jag hann bara skumma igenom lite, men det där med 10 meter i 10 timmar missade jag. Ja då kan jag garanterat köpa den och simma med den, låter bra. Dags att avinstallera Runkeeper från mobilen :)
     
  20. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER