Problem: Nexus 5 och AllTele updatering #1 #2

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av kaga, 28 aug 2014.

  1. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tänkte starta en liten tråd om hur AllTele fungerar med min (kanske andras) Nexus 5.

    jag fick mitt nummer porterat från Telenor till AllTele i går natt (27 augusti klockan 03:00). Självklart fungerade det inte och mitt nummer var kvar hos Telenor. Efter ett samtal med kundtjänst på AllTele kom så mitt goa gamla nummer hem igen.

    Då hittade vi problem två:

    Ingen datatrafik till och från telefonen. Interwebz och MMS lös med sin frånvaro.
    Tre till fyra samtal senare stod vi kvar på samma ställe och internätet i min nexus lysnades med sin frånvaro. Då bytter Alltele retorik och började orera om att det troligtvis var min telefon som var paj. Frustrerad men ändå vid gott humör tryckte jag in mitt ny SIM i min äldre Galaxy S3 och där funkade allt prima. Fick lite ångest. Kanske hade de rätt? Tog en kaffe och kom sedan på att min fru har Telia som leverantör. AllTele använder ju sig av Telias nät. Ryckte raskt ut hennes SIM från iPhonen och förde det varsamt in i min nexus 5.

    !!!!WIPPS!!!

    Så fungerade allt med henne abonemang i min telefon. Jag sneglade på vilken API telefonen snackade internet med och det var MIN som jag fått av AllTele.

    AHaaa! sa jag högt för mig själv och de sovande barnen.

    tl;dr:

    # AllTele använder sig av Telias nät.
    # Mitt SIM vill inte snacka Internet med AllTele
    # Men min frus SIM snackar internet med Telia från min Telefon OCH med Allteles API
    # Mitt SIM snackar internet när det sitter i andra telefoner
    #AllTeles Kundtjänst har hela tiden varit profsiga och trevliga. MEN kanske har det gett upp lite för tidigt?


    Återkommer när jag snackat mer med AllTele under dagen.


    Uppdatering delux #1

    När att jag idag åter igen kontaktat kundtjänst fick jag ett genombrott. Den som aktiverat mitt SIMkort skulle strax börja jobba och hon skulle ta en titt på mitt problem. Efter det skulle AllTele kontakta mig. Timmar har passerat och lunch har ätits. Nu ringer telefonen och skärmen visar ett vid det här laget enormt välkänt nummer. Personen förklarar att de inte kan hitta något fel inställningarna. Inte på mitt SIM och att dom har gjort allt rätt.
    Sedan berättar hon att jag inte är ensam. Flera med en Nexus 5 har haft problem med deras nät. Hon råder mig därför att att ringa LGs support.


    ... (dramatisk kort paus) ...


    Jag tror att hon kunde hör frustrationen i min röst trots att jag, likt en otuktad snorvalp som suktar efter en godispåse i affären, ansträngde mig att låta trevlig och sansad.

    " Eftersom jag är en ensam konsument kommer LGs support inte lägga någon större vikt vid mitt samtal utan kommer med största sannolikhet skicka mig tillbaka till er. Jag har ingen koll på vad för inställningar NI kan göra för att min nexus ska gilla ert nät. Det blir mer tyngd om AllTele som leverantör ringer dit för att ta reda PÅ HUR DE SKA KONFA SERVRAR OCH DYLIGT PÅ SIN SIDA. Det borde ligga i AllTeles natur att fixa detta så att de kan få fler kunder. Även dessa kunder som råkar har en nexus 5!?"

    Min lilla monolig verkade fungera och någon från AllTele skulle ringa LG och sedan återkoppla till mig.

    En tanke som slår mig så här i efterskalven av mitt pysande utbrott är: Varför ringer inte AllTele till Telia? De använder sig av Telias nät och då Telia bevisligen inte har några problem med att servera twittringar och +1 till min Nexus med AllTeles APN kan det nog vara på sin plats att ta en kopp rykande god java med någon tekniker från företaget som står för det nät dom försöker tygla.



    Uppdatering delux #2

    Jag har väntat lite på att de ska kontakta mig igen och berätta hur det har gått med kontakten med LG. Men idag gav jag mig hän åt mina lustar och ringde dem. Som vanligt en trevlig och bra personal som svarar. Hen läser på om mitt ärende och kan inget annat än beklaga. Men det går alltid lite framåt. Dagens rackare skrev ner mitt problem igen. Kortfattat och pedagogiskt och skickade i väg det till flertalet personer. Nu får vi se om det fastnar på någon och att denne kan lyfta på luren och fråga Telia om hur dom gör för att lyckas där AllTele faller huvudstupa. Jag lämnade mitt nummer och epost för att de ska kunna kontakta mig direkt i fall dom vill laborera lite. Åter igen: väntans tider!





    Har någon mer här ute haft liknande problem? Hojta gärna. Det är ensamt på botten ;)
     
    Last edited: 5 sept 2014
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Har du kollat så att dina APN inställningar är rätt för AllTele? Kan ju hända att AllTele saknas i listan över APN inställningar i just Nexus 5.

    Enligt deras kundtjänst så ska du ha fått inställningarna du behöver i ett välkomstbrev från dem.
     
  3. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Yo! appel! Läget!

    Ja herregud vad jag har snickesnackat med dem. Googlat runt hela internet och till slut kom vi båda fram till att det inte var fel på mig utan på min partner. Dock lever AllTele i förnekelsen att jag själv ska kunna ändra något i min telefon så att alla deras kunder som har nexus 5 kan använda deras nät. Tro mig skulle jag kunna det hade jag med stor iver gjort det :D
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Men har du kollat om apn blir rätt i din mobil?
     
  5. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja. många gånger. Har fått guide av dem 4 gånger dessutom.
    Så ja.

    ( från tl;dr listan ovan: Men min frus SIM snackar internet med Telia från min Telefon men med Allteles API )


    Men om du, eller någon annan, sitter på en annan guide än den som Alltele ger så dela gärna med dig. Jag är bered att hoppa i säng med vem som. ;)

    Men dom är alltid mycket trevligt. Inget fel på service på den sidan.
     
    Last edited: 28 aug 2014
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Knepigt. Går det att ringa med telefonen så tycker man ju att det borde vara apn inställningarna som ställer till det.
     
    kaga gillar detta.
  7. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jäss. Det är vad dom tror oxå. Men nu är vi alla överbevisade att så icke är fallet. Det är dessutom alla med Nexus 5 som är drabbade. Och när telia kan så borde även AllTele kunna. Så felet torde ligga hos dem.

    Men det är lite spännande.
     
  8. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Alltele använder sig av Telenors nät. (gjorde iaf det förra året)
     
    Last edited: 28 aug 2014
  9. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nu låter det ju som att du inte är ensam, samt att AllTele "vet" att det drabbar alla/bara N5-ägare (tror jag inte ett skit på, det är nog mer en känsla nån har). Men - har du gjort en sån däringa systemåterställning? Just for the fun of it? :s Jag funderar också på om det är ver. 4.4.4 som spökar, inte för att jag kan nånting om skillnaderna mellan versionerna men en googling kanske kan bringa klarhet i det. Nån kanske kan döda den frågeställningen genom att verifiera att deras [valfri enhet, inte Nexus] med 4.4.4 funkar med AllTele.
    Telia kanske är snabbare på att kompatibilitetsanpassa sina system än Alltele

    P.S Var tvungen att skriva nånting så jag får notifikationer vid nya poster här. Det här var intressant.
     
  11. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER


    Yeah och Yo!

    Indeed. Det låter skumt. En sådanadär fabriksåterställing är gjord och allt är nollställt. Men till ingen nytta. Jag har väntat lite på att de ska kontakta mig igen och berätta hur det har gått med kontakten med LG. Men idag gav jag mig hän åt mina lustar och ringde dem. Som vanligt en trevlig och bra personal som svarar. Hen läser på om mitt ärende och kan inget annat än beklaga. Men det går alltid lite framåt. Dagens rackare skrev ner mitt problem igen. Kortfattat och pedagogiskt och skickade i väg det till flertalet personer. Nu får vi se om det fastnar på någon och att denne kan lyfta på luren och fråga Telia om hur dom gör för att lyckas där AllTele faller huvudstupa.
     
  12. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hade liknande problem med datatrafik på Alltele. Dom har glömt en inställning i deras guide. Gå in i inställningar mobilanätverk, under APN:er gå in på online.telia.se. Ändra allt enligt Alltele plus ändra under MVNO-värde så det blir Alltele. Dom glömde MVNO värdet...
     
    kaga gillar detta.
  13. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Nu är jag redo att möta världen med ett leende på läpparna igen.
    Molnen har skingrats och solens varma strålar möter mitt feta anlete som en blöt kyss.
    Och det är tack vara dig!

    Likt den fula ankungen och den lilla ekorren som söker en nöt har jag nått mitt mål. JAG HAR INTERNETZ. MOBILT INTERNETZ!

    Mycket riktigt var det som du sa. Den där lilla detaljen fick hela reddit att flytta hem till min nexus. Twittringar flyger likt en skata som just lärt sig flyga ut och in genom min APN.

    Hade du varit har skulle jag bjudit dig på svart kaffe och en semla! Hipp Hipp HURRA!
     
    Last edited: 12 sept 2014
    Englund81 gillar detta.