Hjälp behövs för ett Raspberry Pi väder station projekt

Diskussion i 'Off Topic' startad av TookieDroid, 8 sept 2014.

  1. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag ska börja med ett skolprojekt med min raspberry pi. Jag vill skicka upp den typ 30 km med en väder ballong och ta några bilder. Samtidigt som raspberryn stiger i höjd så vill jag att den ska mäta temperatur och luftfuktighet.

    Vad jag har läst så behöver jag en 600 gram väder ballong och jag har hittat en i ebay och man får en fallskärm åt raspberryn. Sen har jag hittat en kamera som man kan koppla in i raspberryn och som kan spela in i 1080p. Ett måste är ju GPS så jag hittar enheten när den landat.

    Går det bra att fylla ballongen med lustgas som man kan köpa från Teknikmagasinet? Vad finns det annars för alternativ?

    Vad mer behöver jag för att lyckas med mitt projekt?

    Behöver jag byta ut något här under?
    Väder Ballong(eBay)
    Kamera(eBay)
    GPS(eBay)
    Väder sensor(eBay)
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Skoj projekt! Glöm inte att se till att du har eventuella tillstånd som behövs.
     
  3. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Verkligen! Jag läste ett inlägg i flashback där en användare skrev att man bara behöver informera nån organisation att man ska skicka upp en väder ballong, så att det inte kommer som en överraskning senare när ett flygplan ska passera. Men jag minns inte vilka man skulle informera...


    EDIT: Hittade något om tillstånd nu. Ifall vikten som väderballongen ska bära väger mindre än 4 kg så behövs det inget tillstånd. Raspberryn och tillbehören kommer aldrig överstiga 4kg.. Jag tror inte ens att paketet överstiger 100g..

    http://www.30000m.se/manga-fragor-om-tillstand/
     
    Last edited: 9 sept 2014
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Satan vilket ballt skolprojekt, varför fick vi aldrig göra något liknande.
    Du kan alltid köra Helium som gas, även vätgas om du vill vara lite cool, heh. Skulle dock inte rekommendera sistnämnda.

    Går det att köra alla enheter på vilken GPIO som helst på Pi:n? Vet inte om några enheter kräver vissa speciella pins. Inte kollat så noggrant på det på mina pis.

    Två extra tankar.
    Kamera med vidvinkel-objektiv för att få lite coolare bilder, är du uppe vid 30km så kanske du ser böjningen av jorden utan vidvinkel/fisheye?
    60-90fps kamera som filmar balongen så du får en ball film när den åker upp och väl smäller.

    Extra packningsmaterial ifall fallskärmen inte löses ut korrekt? En extra fallskärm? Logga all data till två ställen? Dvs till Pi:ns SDkort och kanske även ett rugged usb-minne ifall det blir ett hårt nedslag?
     
  5. Gubbar

    Gubbar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Den hjälper ju inte ett skit om Raspberryn inte kan skicka sin position någonstans. Sen behöver du ström, d.v.s. batteripack av något slag.

    Jag gillar Raspberry Pi men för just detta projekt så hade jag undersökt möjligheterna att använda en telefon istället.

    Med en telefon har du redan det mesta inbyggt:
    - 1-2 kameror (beroende på modell)
    - Kommunikationsmöjlighet (SMS och/eller mobil data)
    - GPS
    - Batteri (fast du kanske dessutom vill komplettera med extra ström)
    - Du har även en del roliga sensorer som kan logga riktning (kompass) och acceleration (g-sensor).

    Det enda du egentligen behöver komplettera med är en vädersensor. Frågan är väl där vad som finns och som går att koppla till en telefon.

    - Logga positionsdata (inkl. höjd) så att du kan plotta in färden i t.ex. Google Earth efteråt.
    - Geotagga alla bilder.
    - Skicka position regelbundet med SMS och/eller mobil data.
    - Jag tror att man över en viss höjd får problem med mobiltäckning men väl nere igen bör man ju få tillbaka kontakten.
    - Isolera. Det blir ju kallt och batterikapaciteten lär påverkas m.m.

    Ev. kan man kanske skicka upp både en raspberry och en telefon och låta dem ha olika uppgifter. "Paketet" måste ju hur som helst kunna "ringa hem" när det trillar ner igen så att du kan hitta det. Iofs kanske man kan koppla en 3G USB-dongle till en Raspberry?

    Har man mobil data så hade jag också övervägt att kontinuerligt (när man har täckning) tanka upp data och bilder till lämplig plats på "internet" eftersom man inte kan vara säker på om man någonsin återfinner utrustningen i fungerande skick eller överhuvud taget.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den här killen har gjort många höghöjds-ballongflygningar med Raspberry Pi.
    Det går säkert att hitta en hel del matnyttig info på hans sidor:
    http://www.daveakerman.com/

    (Jag har inte läst allt.)
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Wow, skicka upp stålmannen i plast till 35500 meters höjd och foto honom. Prova att skriva det som syfte i ansökan till Transportstyrelsen. :)
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För de som inte har sett den så är denna video rätt kul när Dave Akerman skickar upp Raspberry Pi mascot "Babbage the bear" till 39.000m höjd och låter honom hoppa fallskärm tillbaka till jorden:
    https://www.youtube.com/watch?v=2XqILMKgQ5I

    Det fanns en Raspberry Pi med kamera inopererad i björnen och en i farkosten. Båda tog bilder under färden.

    Det var inte meningen att kapa denna tråd utan jag hoppas att det kan tjäna som inspiration för TS. ;)
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Signalfel när du tänkte igenom det förstnämnda? Det går ju att logga allt till pi:ns sd-kort och man vill nog ha en backup om det skiter sig. Undrar hur långt upp du egentligen får täckning så du kan skicka sms med informationen eller om det slutar med att du måste köra med lokal sparning på telefonen ändå.
    Att förlora en telefon jämfört med en pi är väl också en fråga man får ta. Även om man har en fallskärm så finns det ju en risk att det blir något fel och den kommer krascha. Angående batteripack så antog jag att TS hade koll på det. Något man ganska uppenbart måste tänkt på tidigare.

    Någon beacon så att du faktiskt kan hitta var den slagit ner, tänk på att den kan slagit ner hårt och därmed kan elektroniken vara kass.
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Självklart loggar man till SD-kortet men i OP så står det "Ett måste är ju GPS så jag hittar enheten när den landat." så om GPS:ens primära funktion är för att hitta var den landat så blir det rätt värdelöst om Raspberryn inte kan skicka sin position på något vis.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Definitivt, glømde av det lite. Finns ju moduler før att skicka t.ex sms till Arduino/Raspi.

    En tanke hade væl varit att du får pin att børja sænda dess position nær den ær på væg ner (nær delta højd ær negativt) før att ha dess senast sænda position om den råkar gå sønder vid nedslaget. En annan ide ær att køra med RF likt så man trackar djur. Så du går runt med en antenn och kollar nær signalstyrkan blir starkare.

    Kommer den upp 30km så lær det finnas en ganska bra chans att den har rørt sig en bra bit :S. Eller massa massa fiskelina?
     
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om man kikar lite på http://www.daveakerman.com/ så verkar man i UK använda vissa radiofrekvenser och sen verkar de ju dessutom vara lite organiserade så att när någon släpper upp en ballong så är det många som hjälps åt att lyssna efter radiosignaler och sparar ner bilder så även om utrustningen går förlorad så har man en god chans att ha mycket data räddat.
     
  14. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag tror faktiskt man måste löda fast nån av komponenterna, men jag är inte säker.. Hur som helst så kommer jag lösa det hehe.
    Självklart ska jag ha en vidvinkel-objektiv! :cool:
    Det jobbiga med att filma ballongen är att den kommer expandera rätt mycket, jag kommer då vara tvungen att montera kameran på en "arm" för att få med hela ballongen på bild. Jag tänker då att det kanske rubbar balansen.. Men rätta mig om jag har fel, det här är mina egna tankar.

    Ingen är en party pooper här, jag uppskattar all svar! Tack så mycket! Då vet jag att jag behöver tillstånd :)

    Jag ska se till så att den skickar allt till min dator. Det borde inte vara jobbigt. Och ja, jag ska självklart ha ett batteripack! ;)
    Jag har funderat på om jag ska använda en mobil istället för raspberryn för just dom punkterna du nämnt. Men det här är ett skolprojekt och jag blir inte godkänd om jag använder en mobil haha jag måste antingen använda en raspberry pi eller en arduino..

    Hahaha jag tänkte mer en android nalle med en Swedroid logo på :P

    Den ska jag se när jag kommer hem, tack! :)

    Kan man inte göra så att raspberryn skickar positionsdata till mig efter en viss tid? Jag läste om att det brukar ta 1,5 timme för ballongen att komma upp till 30km och sedan ca 30 min för att landa. Jag tänkte man borde kunna göra så att den skickar data till mig 10 min innan den landar.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    GPS:en bör ge dig höjd över havet så du kan använda det för att avgöra när den skall börja rapportera. Jag såg UK-snubben även ställer in i sin mjukvara så att kameran bara tar lågupplösta kort på lägre höjd (för att spara utrymme tror jag) för att sedan slå över till högupplöst över en viss höjd.
     
  16. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Det där skulle fungera mycket bättre än min idé! Jag tänkte låta kameran spela in ta högupplösta bilder hela vägen upp, och sen göra en time-lapse. Jag såg en video tidigare där dom klipper lite i bilderna för att göra hela time-lapsen smidigare och utan skakningar.

    EDIT: Här hittade jag videon: Youtube
     
    Last edited: 10 sept 2014