Bluetooth stänger av mobilen

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Rima, 9 sept 2014.

  1. Rima

    Rima Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som kan förstå sig på mitt problem ?
    Min mobil (Defender) med android 4.2.2 stänger av simkorten vid användning av Bluetooth då jag ringer eller blir uppringd av en enda specifik person (X). Andra kontakter funkar utan problem. Mobilen har dual sim. Primära simkortsplatsen är 3G, sekundära är 2G.

    Mina observationer och åtgärder;
    +Bara det ena sim-kortet som ger problemet - detta är nu utbytt utan resultat.
    +Prövat med 2 olika bluetoothenheter med samma resultat.
    +Utan Bluetooth inkopplad inga problem alls gentemot X
    +Sim -kortet som strular funkar med Bluetooth i min gamla mobil och går där bra att ringa till den specifika X.
    +Bluetooth på X mobil funkar att ringa bilateralt.
    +Min mobil är fabriksåterställd.
    +Kontaktlistan är uppdaterad/korrigerad i gmail och exporterad till respektive telefon.
    +Efter trixande med diverse inställningar av simkorten kan det det ibland gå att ringa till X men mobilen stänger av vid avslut av samtalet.
    +X kan aldrig ringa till mig.
    +Om Bluetooth sätts på under pågående samtal stängs min mobil av oavsett vem som ringt upp.
    +Kontaktat leverantören/support som ej hört något liknande problem.

    Egna konklusioner; Alla enheterna funkar var för sig och ihop med andra enheter men ej tillsammans som beskrivits.

    X har en samsung S3 och Bluetootheneheterna är Plantronics Legend samt Garmin nuvi 3597.

    Någon som har en susning om vad som strular ?
     
  2. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Hej,

    det här låter vidrigt. Det gäller att hitta någon regelbundenhet för att hitta orsaken till fenomenet.
    Frågor:
    1. "+X kan aldrig ringa till mig" Inte ens om du inte har BT asluten till din telefon?
    2. Är det bara X eller du bara inte experimenterat med andra?
    3. Måste du använda BT hörluren för att felet skall uppstå, eller räcker det att BT är påslagen i telefonen?
    4. Vem är X:s telefoni leverantör? Vem är din?
    5. Vad har telefonen för processor??? (tillverkare)
    6. Har du försökt stänga av NFC och/eller WiFi? (ifall det påverkar)
     
  3. Rima

    Rima Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jo rätt besvärligt och tidskrävande.
    1. Går alltid ringa utan BT. Om X ringer då jag har BT stänger min mobil då jag trycker på svara. Om jag ringer med BT till x stänger mobilen antingen då x trycker svara eller ibland då samtalet avslutas.
    2. Rätt ny mobil där alla kontakter ej prövade. Hittills bara X som felar.
    3. Bara fel då Bt används. BT stänger min om BT sätts på under samtal också.
    4. Båda har Telia. Kollat med Telia och alt ser ok ut. Mitt sekundär-sim (jobbet) är Tele2. Detta funkar felfritt med BT.
    5. MTK 6589 1,2 GHz Quad core.
    6. ja, prövat alla varianter där.

    Tilläggsinfo; Strulande sim kortet sitter i primärfacket (3G) och jobbets sim i sekundärfacket. Jag har nu bytt plats och via inställningar gjort en elektronisk switch. X kunde då ringa mig 2 ggr via min BT, sedan kom problemet tillbaka.
    Separat inställning kan göras för korten. Har nu 3G/video på Tele2 och samtal MMS på Telia. Då funkar det. Nackdel är att surf belastar mitt jobb-konto. Möjlig lösning att leva med men än så länge plan B.
     
  4. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag funderar om inte det inbyggda BT chippet som spökar. Typ börjar dra mycket ström när kommunikationen med hörluren börjar ösa data.
    Jag har en Zopo C2 som har samma processor (samma SOC?) som också gör jättekonstiga saker. Typ SIM från 3 gör att den startar om sig 5-6 gånger om dagen, men inte med Tele2. Bytte 3:s SIM, samma resultat. Lånade brorsans SIM från 3 - samma sak.
    Jag har en känsla av att MTK:s SOC är bara skräp, eller har alltför stor tillverkningsfel-frekvens.
    Ett tips:
    Om Du öppnar telefonen och identifierar var BT antennen finns, ta bort den inre kåpan och kolla anslutningskontakterna till antennen att de inte kortsluter till något annat. Ofta ser de ut som böjda bladfjädrar i koppar. Kan ha hamnat snett vid ihopmonteringen.
    Berätta hur det gick.
     
  5. Rima

    Rima Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej och tack för ditt råd. Innan jag börjar leta kortisar så är det en del i problemet som jag inte får ihop med den teorin och det är det faktum att min mobil +BT funkar bra gentemot en Samsung S5 med Telia men inte mot en Samsung S3 med Telia (dvs X). Skulle dessa 2 mobiler kunna ge olika signalstyrkor eller jobba med BT-chipet på olika sätt ? Vad tror du om att det trots den vanliga återställning skulle finnas gammal felaktig info på BT-enheten som kräver en djupare rensning. Dock har jag aldrig gjort någon root tidigare men kanske det som krävs. Tror du ändå att en kortis eller dåligt monterad antenn kan vara orsaken ?
     
  6. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Hej,
    problemet verkar inte ha någon förklaring som man kunde komma till med deduktiv logik. Då återstår att se om allt är som det skall? (Så gott man kan kolla det).
    Jag skulle strunta i att söka sammanhang vem kan man ringa eller inte. Fel med Bluetooth? Kolla om det funkar som det är menat, du kanske hittar något du inte tänkt på.
    Så skulle jag tänka och agera.
    Men vad vet jag? Har bara jobbat ca 40 år med elektronik, data och telefoni...:-)
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    ämne flyttat till avdelningen för övriga androidtelefoner!

    Mvh
     
  8. Rima

    Rima Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycks nu ha kommit närmare en förklaring; Noterade 2 andra problem som jag associerade till det första; 1.Blev dubletter av vissa kontakter i min bil-navigator samt 2.Video samtalfunktionen gick ej att använda.

    Lagrar jag mina kontakter på telefonen kommer samtliga problem.
    Lagrar jag kontakter enbart på telefonbokens gmail-konto funkar allt. Sannolikt ligger det dolda kontakter kvar i mobilen som jag ej kommer åt eller så är det något annat lurt med kontaktlistan när den ska interagera./R