Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Precis min åsikt.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Haha, precis :teeth:

    Sent from my OnePlus One using Tapatalk
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tycker att det är en intressant frågeställning. Personligen älskar jag mitt land Sverige och tycker att de som behöver skydd och hjälp kan få en plats i vårt underbara samhälle.

    Och helt ärligt, de trevligaste människorna jag träffar dagligen är inte alltid 100% svenska. Eller hur man nu ska uttrycka det. Ni förstår säkert vad jag menar.

    Mycket intressant diskussion iallafall. Vad gäller politiken så tycker jag ändå att samhället måste inse sina begränsningar. Jag vill inte heller jobba och slita för att inte känna att allt jag gör inte gynnar mig själv. Jag är väldigt kluven.

    // mobilt
     
  4. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jag har redan börjat packa. Jag härstammar tydligen från Vallonien så jag åker väl först ;)

    /Tapatalked
     
  5. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    ja, håller med om man får rösta på vad man vill etc, men jag får fortfarande argumentera med personer som röstar på sd eller vad som helst. Jag försöker inte övertyga någon men det har en tedens kunna bli SD-motresten av partierna, ang länken jag sickade tyckte jag den var bra i syftet att ge fakta och kanske en del av dem vanliga åsikterna.
    Kan hålla med om media just nu och gjort ett tag kastar väldigt mycket smuts på just sd och inte så mycket på dem andra...

    Vet inte om det var riktat till mig (troligen inte) men, jag är inte en sådan person som väljer mina vänner efter vad dem röstar på då kommer ju det bli rätt tråkig vänskapskrets man har då, för homogen m.m.
    Då är du norsk ;)

    Nä men tror det var Soran som sa det är vad du känner dig som räknas det sitter inte några löljiga papper.
    Är du klarpackad än? ;)
     
  6. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Håller med dig lite men:
    Jag har varit lite inne på SD just pga invandringsfrågan men efter allt jag läst om dom så har jag ångrat mig. Känns som att det kommer sluta med inbördeskrig istället.
    Är inte så jätteinsatt i politik men blått ska jag rösta iaf. Eftersom jag hatar religion så går kristdemokraterna bort även fast jag inte har någon aning om vad dom står för..
    Folkpartiet eller Moderaterna då.. Ska sätta mig in lite i dom partierna innan söndag hade jag väl tänkt!

    Edit: Kan förövrigt tillägga att om båda mina föräldrar är Svenskar (födda uppvuxna osv i Sverige) så skulle inte jag vilja bli kallad för norsk om jag föddes i Norge och växte upp där. Norsk och Norge kan ersättas med andra länder.
     
    Last edited: 12 sept 2014
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Haha, hejdå. :teeth:

    Inte riktat till dig. Är mer något jag lagt märke till när man tex ser folk på FB be sina vänner att bort en ifall de röstar SD "för de inte vill ha rasister som vänner"

    För helvete, liksom. Alla tycker olika och det ska man respektera.

    Sent from my OnePlus One using Tapatalk
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Problemet med vår invandringspolitik är ju att vi kombinerar det sämsta av två världar. Jag har skrivit det förr:

    Alternativ A: Fri invandring där varje person som väljer att komma hit får försörja sig själv. Inga bidrag. Låga skatter.

    Alternativ B: Väldigt begränsad invandring, typ som Finland, men med en väldigt stark välfärd.

    Jag föredrar alternativ A, men vi kör ju i princip fri invandring men med höga bidrag. Den ekvationen får jag inte ihop.
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tycker man ska få vara den man själv identifierar sig som. Att folk sedan ska sätta stämplar på allt gillar jag inte.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är du seriös? Ska du inte ta bort vännerna som skriver sånt så du blir precis likadant?

    Man får väl själv välja vem man har som vänner på fb?
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det hör inte hit. Ta det i sandlådan om du vill fråga vidare.
     
  12. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Må så vara. Det jag inte kan riktigt begripa är dock hur folk så naivt tror att dom påverkar folk att inte rösta på SD. Det blir ju precis tvärtom.

    SD syns och hörs ännu mer och får bara ännu mer folk med sig.

    En släkting till mig förtidsröstade så frågade jag honom, okej vad blev nu då. Jag citerar honom.

    "Jag röstade på SD, bara för att. Media och dom andra partierna försöker mer eller mindre mobba ut dom. Så i rent missnöje mot att dom inte kan acceptera folk åsikter och rätt att rösta så missnöjes röstade jag."

    Han lär inte vara den enda som tänker och gör så...

    Tänk om partierna hade fokuserat lite mer på sin egen politik och inte minst, lyssnat på folket. Folk röstar uppenbarligen på SD. Varför gör dom det? Vad kan dom andra partierna lära av det och visa med sin egen politik att dom lyssnar på vad folket vill diskutera.

    Gapet mellan politikerna och folket så att säga känns större än någonsin...tyvärr sväljer vi alla det med att det är så.

    Sen är hela debatten kring rasism oerhört skev och många har helt tappat verkligheten om vad som är rasism och inte. Det verkar vara ett Svenskt fenomen mest. Många andra länder har strikt invandringspolitik som t ex Australien m fl och det är ingen som kallar dom rasister eller pekar fingar mot dom.
     
    Last edited: 12 sept 2014
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Blev tyvärr inte klokare efter debatten ikväll. Det lär dock inte bli SD, har bara Åkesson som vettig men resten av partiet är idioter.

    Om jag förstått det rätt så föreslår Löfven 32.000 traineeplatser, är dessa då enbart inom vården?
     
    Last edited: 12 sept 2014
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tack <3

    // mobilt
     
  15. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Håller fullständigt med dig
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    När jag var liten var man svensk om man var född i Sverige av svenska föräldrar. Man var japan ifall man var adopterad där ifrån. Man var japan om man hade två japanska föräldrar. Man var halvjapan ifall man hade en svensk och en japansk förälder.

    Det var enklare förr. Då var det en beskrivning av en människa och användes väldigt sällan alls borsett ifrån tillfällen som "Du vet Jenny som är halvjapansk". Nu är det laddat med det ena och det andra och av någon anledning så måste vi revidera vad vi kallar oss.

    Enklast borde väl vara att vi kallar oss det vi själva vill.

    Jag hade inte kallat mig själv fransos ifall jag hade flyttat till Frankrike. Hade jag fått ihop det med en fransyska hade mina barn, i mina ögon, varit halvsvenska eller halvfranska. Hade min halvsvenska son velat kalla sig fransos hade det knappast vart något jag hade brytt mig om. I min värld är det fortfarande en identitet som man själv får bestämma.

    Det jag stör mig på är att andra måste dela in folk i fack och att andra skall bestämma vad för identitet man själv känner sig bekväm med. Jag förväntar mig inte att en iranier kallas sig svensk även om hen är född här. Jag förväntar mig inte heller att hen skall kalla sig svensk. Jag förväntar mig att hen kallar sig för det hen själv känner passar bäst!
     
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Precis. Jag skulle verkligen inte ens vilja byta bort att "jag är svensk" oavsett var jag bor i världen.
    Jag tror faktiskt inte flyktingar från mellanöstern heller vill byta nationalitet. Det är i min tro ett ganska starkt folk som är stolta över sina förfäder och land.
    Men visst, detta är ju bara gissningar från min sida
     
  18. Xantor

    Xantor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det ligger nånting i det du skriver.

    Jag bor i en stad med många utlänningar. Har en hel del polare / arbetskamerater som jag har pratat mycket om rasism och annat.

    Det som ofta kommer på tal är ett dessa få som blir "svenskar" blir kallde saker som "fördärvade" av sina "egna" för att dom tappat sin egen kultur.

    Själv har jag blivit kalld kristen för att jag är med familjen på julafton, är på tilltställningar på påsk osv osv - för att det grundar sig i religon - Det finns en djup tro hos många invandrare och det gör dom blinda för att andra kanske inte tror på något speciellt.

    En kommentar jag fick var att:
    - När man frågar en svensk vad han är så är han bara svensk, vad är det ?..
    Och med det menade han att vi har tappat vi identitet tack vare att vi inte är så troende längre.

    Han menar på att han är albansk muslim och med det vill han säga att hans identitet är starke än min för att han anser han vet var och vad han kom ifrån.

    Jag tycker vi behöver se över hur integrationen fungerar och faktiskt hur man ska hanskas med dessa åsikter - åsikter får man lov att ha men när man ser ner på någon annan för deras åsikter blir det helt enkelt fel och så är fallet med många, speciellt muslimer jag pratat med.
     
  19. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Jag bodde i ca. 5 år i Spanien. Dom hade ju skrattat åt mig om jag kallade mig spansk där. Dom har hårdare regler för invandring från länder utanför EU, speciellt från Afrika. Dom utvisar folk som begår grövre brott (oavsett nationalitet) och sådant.

    Ingen som kallar dom rasister. Just för att det inte är rasism.
     
  20. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja precis. Kulturer har olika inställningar.

    Det är inte konstigare än att jag får frågan "är du muslim" rätt ofta, för jag äter nämligen inte fläsk vilket folk ofta upptäcker

    Det finns ett intresse av kategorisera folk
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.