Fråga: spräcked skärm/glas - reparera själv

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av mena, 21 aug 2014.

  1. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Spräckte precis min LG G2. Tappade den från 30cm i betonggolvet. Telefonen tog i kanten på skärmen och jag upptäckte inte sprickan fören senare då jag tappat mobilen flera gånger tidigare men hållit.


    Mobilen fungerar och displayen fungerar men inte touchen. Kan inte stänga av mobilen då touchen inte reagerar där uppe. Däremot kan jag trycka på home knappen ibland.
    Först tänkte jag höra hur jag stänger av mobilen då touchen inte fungerar? Provade att hålla in knappen men då startade mobilen bara om.


    Vad ska man köpa? Nytt glas eller helt ny front. Och var ska man köpa ifrån?


    Är händig och tänker göra själv och försöka komma undan billigt.
     
  2. xlightan

    xlightan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    SGS 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
    Kollade lite youtubevideos om att bara byta Digitizer, men gav snabbt upp den tanken, ser jävligt risky ut.
    Beställde ett komplett LCD/Touch kit på ebay för 400 spänn med frakt, och väntar på det just nu.
     
  3. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Jag gjorde som dig. Kollade upp lite filmer och inser också att byta hela panelen fram är nog det smidigaste sättet. Inte billigaste då det nog hade räckt att endast byta glaset.

    Jag beställde från USA denna och det gick på ca 575kr.
    http://www.ebay.com/itm/Black-LG-Op...e_Replacement_Parts_Tools&hash=item41844c1961


    Lyckades stäng av mobilen. Håller bara in power-knappen (finns bara en) tills den stängs av. Tricket är att hålla in den även efter den startar om, då stänger den istället av mobilen.
     
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag lämmnade in min och fick ett lg orginal panel, kostade 1350kr och då hade fått rabbat, det är lite besvärligare att byta på lg g2 sa dom till mig.
     
  5. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Var kan man lämna in den?
     
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag sökte på nätet och hittade några ställen i Göteborg, hittade ett ställe som lämnade 12 månaders garanti på den nya skärmen,,givetvis om jag inte tappade den igen,vill du ha namnet då så kan jag kolla på kvittot efter helgen.
     
  7. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Vad behöver man för verktyg för att byta ut LCD skärmen? Följde med några enkla verktyg i det kit jag köper men jag har sett på reperationsvideor att de använder dubbelhäftande tejp för att få skärmen att sitta fast.

    Var kan man hitta tejpen och finns det verktyg till vettig peng?
     
  8. horizophon

    horizophon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  9. braxen11

    braxen11 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  10. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

  11. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER


    Wow, jag måste rekommendera denna säljare. Jag beställde den i fredags från USA och frakttiden var på ca 2 veckor. Idag tisdag fick jag hem skärmen på bara 3 arbetsdagar. Galet snabbt och mycket förvånad.



    EDIT: Hittade 3M tejp här i Sverige på mytrendyphone.
    http://www.mytrendyphone.se/shop/universal-3m-tejp-47778p.html#reviews
    Jag köpte detta och fick över. Om någon vill ha en stump skickar jag för en liten slant med 1a klass brev, framme dagen efter. Skicka ett pm, kollar dock inte allt för ofta.
     
    Last edited: 29 aug 2014
  12. Droid86

    Droid86 Guest

    Reparerade min sjlv idag. Mobilen startade efter ingreppet och jag har inte hunnit stta p ngra problem n s lnge.

    DOCK s anvnde jag inte dubbelhftande tejp, utan lim, och det verkar som om den sakta ger sig, s vad har ni fr tips fr hur jag ska f skrmen att sitta lite bttre? r fr feg fr att ppna upp den igen..

    Det hade typ funkat att ha ett skal som precis verlappade skrmen runt om, s om ni har tips p sdana s tas det tacksamt emot!
     
  13. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Hade samma problem som dig dvs att skärmen/glaset inte satt fast ordentligt. Mobilen fungerade utmärkt men jag kunde se hur det lyste från sidorna.
    Jag hade använt tejp som blev över från en ipad, sådant dubbelhäftande 3m tejp.

    Efter att jag gjort ett nytt försök att tejpa så lyckades jag få en lcd kontakt att vidröra antenn-kabeln och fick då störningar på skärmen. Så jag fick göra om det försöket.

    Efter endel pillrande lyckades jag dock förstöra lcd eftersom den visar konstiga färger och bild. Hur jag lyckades är jag inte säker då jag var försiktigt.

    Beställde en ny lcd från England som jag tror kommer färdigmonterad på en ny ram. Tanken är att jag ska flytta alla kretskort och moduler till den nya.
    Jag har förstått det som att skärmen sitter färdigmonterad vilket då löser mitt problem att få lcd att sitta.
    http://www.ebay.com/itm/New-Complet...lePhonesCasesPouches&var=&hash=item1e8cdfc000
     
  14. horizophon

    horizophon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänk på att tejpa fast batteriet ordentligt när du flyttar det. Det lossnade på min förra telefon (Xperia P) och slet av lödningen på moderkortet= trasig telefon. Och var försiktig när du bänder loss det så det inte tar skada.
    Jag passade på att beställa ett nytt batteri när luren ändå ska plockas isär. Tycker jag har tappat lite batterikapacitet under det halvår jag har haft telefonen, men det kan vara inbillning.
     
    mena gillar detta.
  15. karstensson

    karstensson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera dig att byta även batteriet. Jag gjorde inte det först och insåg att det var ett misstag. Grejen var att mitt batteri satt fastlimmat extremt hårt på panelen och det gick därför inte att ta loss det utan att det bendades något. Tänkte att det är väl ingen fara... Men när jag monterat ihop allt igen visade det sig att det blev lite för tjockt vilket resulterar i att tejpen som håller fast LCD skärmen släpper och ljus börjar läcka.
     
  16. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    tacksam för headsup.


    Jag har endel problem att få tejpen att hålla fast glaset. glaset vill gärna lossna och så pass mycket att man lätt får under nageln mellan skärmglaset och ramen runt glaset. Dessutom ser man hur det lyser igenom runt kanterna när den väl lossnar.

    Jag har fäst skärmen runt ramen med 3m tejp från mytrendyphone. Har försökt nu två gånger men samma sak. Även provat värma runt tejpen.

    Nu testar jag och värma och lägga lite tryck på skärmen och låta den ligga en stund, får se hur det går.

    Någon som haft problem med detta?
     
    Last edited: 10 sept 2014
  17. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag limmade min. Har funkat utmärkt.
     
  18. xlightan

    xlightan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    SGS 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
    Köpte lcd+digitizer från England och har bytt nu, gick på 25 minuter.. Behövde inte ens ta av batteriet.
     
  19. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in min mobil till ifon för byte pga av massa strul. Men jag är besviken för på skärmen syns det små ränder uppifrån och ned väldigt tydligt när man har skärmen i dagsljus och ännu mer tydligt när den speglar/reflekterar himlen eller något ljust tex. I annat fall syns det oftast inte. Men det syns så tydligt att man stör sig på det då man ser det.

    Vad ska jag göra`? Jag vet att det inte är en original del jag fått av dem för det frågade jag innan.
    När jag kollar på min original skräm som är trasig så ser jag även ränderna där men de syns mycket mycket svagare, så svagt att man faktiskt aldrig tänkt på det fören nu 9 månader senare.
    Vad tror ni jag kan göra? begära ny skärm, pengarna tillbaka eller bita i sura äpplet?


    När jag höll på byta framskärmen LCD+Digitizer så syntes inte dessa ränder. Köpte sedan en Ram där LCD och digitzer satt färdigmonterad som den från ifon och på den syntes ränderna tydligt. Jag hörde med ifon reparatören hur de skulle laga min skärm innan jag lämnade in den och då sa de att de byter hela ramen med LCD digitizer färdigmonterad.

    Är det så att kvalitén på LCD som sitter färdigmonterade på ramar har sämre kvalité? Någon fler som köpt LCD som sitter färdigmonterad på en ram?
     
    Last edited: 17 sept 2014