När kommer operatörerna inse att det är 2014?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cee, 18 sept 2014.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Tittar vad Telia tar för iPhone 6 och ser att de (och antagligen alla andra operatörer) fortfarande lever kvar i 1997 där mobil datatrafik var något man inte hört talas om innan.

    Minsta paketet är på 0,5 GB per månad, det hade jag tömt på två-tre dagar. Har svårt att se hur man kombinerar någon som helst nytta en nyare och bättre telefon kan ge tillsammans med en sådan lösning.

    Detta känns otroligt skumt då de samtidigt mässar om alla nyare telefoner och vad de kan göra. Det är Spotify dit, strömmad film dit, kolla på HD där, ring med videochatt här. Det finns ju givetvis större paket att köpa, men de kostar där efter med.
    Ärligt talat så ser det dessutom ut som att alla abonnemang har blivit dyrare sedan jag hade ett eget senast. Har kört genom företaget i ett par år nu så det var lite av en chock att se vad listorna visade idag.

    Hur tänker operatörerna när de nästintill bestraffar folk som valt att använda sig av en teknisk lösning de själva varit med och drivit fram?
     
  2. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    De vill tjäna pengar, när Tele2 o Tre sänkte priserna, gav ut fri datamängd visste dom inte att dom sköt sig själva i foten.
    Hur mycket surf kan du göra åt? Har du inget fast bredband hemma? Inget jobb att sköta på dagarna?
     
  3. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Håller helt med, totalt vansinne att ens erbjuda kunderna surf på 0.5 GB, som du skriver...Det gör ju en normal användare av med på ett par dagar, tror fan jag hade klippt det på en dag!
    Har idag 105gb per månad å betalar runt 500 spänn inkl obegränsade samtal och sms, toknöjd med det.
    Vettefan vad jag hade gjort om jag skulle nytecknat idag!?
     
  4. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Har wifi både hemma och på jobbet men med lite Youtube eller TED, kanske lite Spotify och Facebooksurf på spårvagnen så drar det lätt iväg. Lägg några timmars tågresa varje månad på det. Kvällar hemma hos tjejen, kartor, något spel och bilder/film som autouppladdas från kameran så tickar det på.

    Använder funktionerna så som de var tänkta utan att överanvända dem på något sätt.
     
  5. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan meddela att det är VÄLDIGT många som inte kommer över 0.5GB. Tänk på att majoriteten på detta forumet är mobilnördar.
    Många tycker säkert att det räcker med en liten Audi A3 på 100 HK. Men fråga en Garaget.org medlem så måste det vara minst 250 HK. Dålig jämförelse kanske? Inte?!
     
  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag har haft 500MB sedan jag skaffade min första Android-telefon för 5 år sedan. Jag har gjort slut på mina 500MB en handfull gånger under dessa år. :)
     
    Sleepwalk gillar detta.
  7. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Håller med dig, Cee, angående liten datamängd.

    Men om man säger såhär istället: Har man mycket data så gör man av med mycket data.
    Har man mindre data så gör man av med mindre data.

    Jag hade förut 1GB och klarade mig gott och väl på det.
    Har nu 5GB att använda, och då hamnar jag alltid långt över 1GB (som jag klarade mig galant på förut).
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Så är det nog.

    Hade Tele2 tidigare med 10 GB vilket jag klarade mig på om jag kom ihåg att aktivera Wi-Fi.

    Har idag 3 och 100 GB (då det blev billigare än 10 GB hos T2) och gör av med ca 50 GB.

    Ingen konst att göra av med GB.. musik, webbradio, youtube, sync till Google Drive, netflix osv.

    Många klarar sig ju på lite surf, jag gör det inte då jag använder min mobil mycket, 500 MB räcker högst någon timme för mig.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  9. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Samma för min del har också 3 Maxfart 100GB för 149kr och deras fast pris 249kr med 0,5 GB med 30% trogen kund, Plus delad data blir totalt 372kr vilket är ett mycket bra pris.
    Att ha en smartphone typ iPhone 6 eller Samsung Note 4 och 0,5GB är ett stort skämt, minimum 3GB helst 5GB om man ska använda mobilen som det är tänkt.
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jo..

    Som en försäljare från 3 sade till mig

    "Håll hårt i dina abonnemang"

    - Vilket jag kommer göra då datatrafiken har blivit så dyr, mitt bredbandsabonnemang kommer att kosta 399 kr i månaden efter bindningstiden, vilket fortfarande får ses som ett väldigt bra pris med tanke på hur mycket datan kostar idag om man öppnar ett nytt abonnemang. (60 GB = 499 kr).

    3 har ju även något som kallas "sparpaketet" vilket jag förmodligen kommer nappa på då, så det blir inte så dyrt iaf :-)

    En av anledningarna till det högre priset på data är väl att folk ringer med Viber, Skype och liknande appar ?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  11. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Operatörerna gör om sina prislistor efter vad som efterfrågas. Nu är det datatrafik som är på modet och då lägger man om så att huvuddebiteringen sker på just datatrafiken.

    Det är just nu inget stort tryck på sms och samtal, då sänker man där utan att omsättningen påverkas speciellt mycket.