Behöver verkligen råd..

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nickewistrom, 25 sept 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Det är dags för att byta telefon här. Har alltid haft lätt att välja men denna gången är det riktigt tufft så behöver lite expert tips och fråga folk som kanske rent av har egen erfarenhet.

    Det som ställer till det för mig är att kamera har blivit högprioriterat vilket det inte varit innan..

    Har gått och blivit pappa så det innebär ju att man tar en galen mängd kort, ska gärna kunna fippla upp kameran snabbt. Samt att när lillan hittar på nån tokeri så vill man ju gärna snabbt knäppa ett par snabba foton så man inte missar nått..
    Ja men ni fattar va ja är ute efter, en kamera man kan knäppa kort på snabbt samt flera i rad utan att det blir suddigt för att det är rörelse.
    Sen för min egna del så vill jag ju gärna ha uppdateringarna och "senaste" mjukvaran relativt snabbt iaf..
    Om den kan spela musik högt från högtalarna skiter jag i faktiskt, behöver inte heller 4k upplösning på skärmen eller nått annat mega flashig skärm utan en bra skärm duger bra.
    Sen har jag väldigt svårt för plast, gillar inte känslan, hur det ser ut utan vill helst ha lite tyngd i grejerna.
    Lagg klarar jag inte av heller, de får helt enkelt inte finnas sånt...


    Men jag har kommit fram till att LG G3 åker ut för att dels kommer inte android L dyka upp snabbt, den är hopplöst plastig och aldeles för lätt, dotterns leksakstelefon känns bättre i handen. Sen testade jag den i butik och det är om än lite, lagg.. De störde mig nå jävulst!

    Samsung ryker den med för att touchwiz är ju va det är, sen denna plast och sega kamera inte alls fungerar.

    Htc one är ett alternativ, känns fantastisk i handen, tar kort löjligt fort men har inte tänkt på om bilderna blir bra om man skriver ut dom, så där får ni gärna hjälpa mig.. Sen är ju sense rätt hyllat, dock vet jag inte om dom är snabba med uppdateringar..

    Sony z3 är de hetaste alternativet.. Har dock aldrig haft nån kontakt med sony telefon så vet ju inte hur kameran är, läser ju blandade recensioner om detta.. Men nån som haft z2 kanske kan svara på snabbheten och hur bilderna blir.. Annars uppfyller den mina krav bra..

    Sist, iphone 6.. Bra snabb kamera, skön att hålla i handen, men det är ju IOS även att det är bättre än förr.. Slipper lagget men kan ju inte göra telefonen så den passar mig perfekt som jag kan göra i en android..

    Ja men snälla, kom med lite förslag och åsikter.. Har ni testat nått annat så tipsa gärna..

    Skiter fullständigt i va du personligen tycker om ios för ja gillar de inte heller, men de kan vara en kompromiss om allt annat fungerar bra på den vilket jag nästan fått för mig att den gör..

    Åsikter, erfarenheter, fakta! Tack! :D
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Som tvåbarnspappa kan jag bara ge dig rådet att köpa en kamera för ändamålet. En enkel vanlig kompaktkamera gör jobbet bättre och snabbaste än mobilen. En mobilkamera är alltid bara en mobilkamera. [emoji6]

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    nickewistrom gillar detta.
  3. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Håller med chraist. Jag har nu visserligen inga egna barn, men min lillsyrra är 11, och jag är 29, så i praktiken kunder hon varit min dotter. Och jag har fotat henne med vanlig digitalkamera. När du åker med stadsbuss eller så, visst då duger det fint med mobilens kamera, men annars nej.
    Dessutom så håller sig en kameras batteri bättre än en mobils. din dotter gör något bus du vill fota, ooops, mobilens batteri är nästan urladdat men kameran är igång fortfarande efter någon månads användning.
     
    nickewistrom gillar detta.
  4. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag är också tvåbarnsfar och vi har en skaplig kompaktkamera och även en nyköpt filmkamera i huset.

    Men... Det som används överlägset mest är frugans Z2 Compact och även min S4 för telefon finns alltid närmast till hands när ett gyllene kort/film-tillfälle uppkommer.

    Jag hade slagit till på en Z3.
    S5 tar också bra bilder, men jag avskyr Samsungs mjukvara. Min nästa telefon kommer inte att bli en Samsung.

    Skickat från min GT-I9505G via Tapatalk 2
     
    nickewistrom gillar detta.
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag kan hålla med ovanstående till en viss del. Jag antar dock att man ofta är i situationer där man inte har en kompaktkamera med sig/på sig som mobilen. Man kanske är på lekplatsen eller vad det nu är och glömde ta med kompaktkameran, medans mobilen har man alltid med.

    Hade gått på Sony om jag vore dig. Genomgående bra telefoner. Deras version av Android är mycket trevlig, så nära Vanilla Android man kan komma med en tillverkas Android (tycker jag iaf). Gedigen byggkvalité och absolut inget fel på kameran.

    Batteritiderna med Sonys telefoner är det största pluset. Speciellt Z3 och Z3 Compact som har överlägset bäst batteritid av alla telefoner just nu.
     
    nickewistrom gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Skulle även ge rådet att köpa en videokamera då du får bättre bild när du filmar pga optiken.

    Vet är det blir mycket att släpa runt på men resultatet blir desto bättre. Något du och din respektive kan tacka varandra för om några år [emoji6]

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    nickewistrom gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    OnePlus One! Äckligt snabb och bra kamera.

    Sent from my OnePlus One using Tapatalk
     
    nickewistrom gillar detta.
  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Skulle satsa på antingen Z3, Z3 compact eller Iphone 6 i dagsläget. Helt beroende på vilket system du vill köra på. Alla 3 har en bra och snabb kamera. Z3 och Z3C har fördel i bättre batteritid.
     
    nickewistrom gillar detta.
  9. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Oj, först måste ja ju tacka för alla svaren och så snabbt.. :) Ska ge er alla ett tryck på tack knappen :)
    Att köpa en video kamera eller kompakt sådan är inte aktuellt av den enkla anledningen att jag inte kommer nyttja den..
    Skulle aldrig hinna eller komma ihåg att lägga fram den så att den finns tillgänglig på samma sätt som en mobil som alltid är med en. Sen nyttjar jag dropbox och delar korten till familj som bor långt bort, återigen hade jag aldrig tagit tiden att pilla med det med en kompakt kamera även att de finns wifi utrustning på dom..

    Okej så kameran är alltså snabb på en z3 och man hinner knäppa av ett par rackare innan ögonblicket är slut..?
    Iphone vet jag ju med att den hinner, men vill ju inte gå till ios egentligen....

    Tack för alternativen, one plus one har jag kollat på faktiskt.. Men då är det ju de där med tillgängligheten och eventuell service ifall nått skulle dyka upp..

    Sen förstår jag och inser jag att bilderna aldrig kommer bli helt hundra.. Men har tänkt på en såndär systemkamera man kan hänga på från sony.. kan ju va ett tillbehör värt att kolla på för lite "finare" kort..

    Återigen, tack för alla svar..
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Förstår dig. Men kameran lägger du i skötväskan som alltid ska med [emoji6]

    Edit; Sen importerar dropbox dina bilder så fort du ansluter kameran till datorn. Inget problem med andra ord.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    Last edited: 25 sept 2014
    nickewistrom gillar detta.
  11. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    HTC är väl generellt ansedda som ganska bra på att uppdatera mjukvaran. Däremot så är kameran i M8 inte den bästa. Den verkar vara snabb (det lilla jag hunnit använda min), men det är en mobilkamera, och inte helt optimalt att skriva ut bilderna. En bonus kan vara att "selfie-kameran" har ganska hög upplösning, något som kan vara trevligt om du vill vara med på foto med lillan ibland.

    Vad det gäller iPhone så kan jag bara säga en sak: den överlever inte i en byxficka. Vad tror du oddsen är att den överlever runt ett spädbarn? ;) Z3 borde ha en klar fördel här, så det låter som den bästa lösningen utifrån det du beskriver.
     
    nickewistrom gillar detta.
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Skulle Samsung (S5) har långsam kamera? Det har jag inte hört tidigare. Får ständigt höra att Samsung har snabbaste autofokus. Inte samma som ta foto men ändå aldrig hört att den ska vara seg vad det gäller kamera.

    I övrigt har jag inget att komma med. Kvalitémässigt ligger väl Sony bra till. Hur snabb deras kamera är vet jag inte. När det kommer till kvalité erbjuder ju Nokia bra mobilkameror också, men då snackar vi Windows Phone.

    HTC One M8 ska ha snabb kamera också men i övrigt inte imponerande. Nexus 5 har dessvärre fått kritik för vara långsam och dålig bildbehandling.
     
  13. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Kommer precis från telia butiken och varit och pillat på nya iphonen, samsung s5, z2(z3 kommer in på måndag) och på iphone 5s... Iphone 6 har trevlig kamera, men efter bara lite surf så började ja bli irriterad över avsaknaden av bakåt knapp så nä, den går bort.. Samsung har seg kamera, ja autofokusen är de inge fel på, men dels tar de ett bra tag innan kameran startar, sen tar det ett tag innan man kan ta en nytt kort efter att man tagit ett kort, bra svenska va? :P Men du fattar.. Så den är verkligen störande seg..
    Sony z2 va riktigt snabb kamera, hängde med bra men den kändes lite kall i färgerna.. Men de får va okej.. De blir i vilket fall en z3.. spikat och klart..
     
  14. dzxp3p

    dzxp3p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog också satsa på en Sony i dagsläget, känns som dom steppat upp rejält med sin Z serie.

    Gällande att ha en vanlig kamera när man fotar ungarna så har jag sedan länge lagt av att kånka runt på en vanlig kamera, visst dom tar säkert mycket bilder, men det är en grej till som man ska ha koll på och i mitt fall med sex ungar så har jag fullt upp i alla fall :)
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Hm... Får ta reda på hur snabb/långsam kameran är i Note 4. Fotar nämligen också en del i rörelse (hund). Är främst sugen på Note 4 men har även ögonen för nästa Nexus. Dock har Nexus hittills inte riktigt imponerat med kameran.
     
  16. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Men och andra sidan kanske inte du upplever den seg, dom flesta på jobbet som har en s5 (dom e ett gäng) klagar inte på kameran, de är ju lite hur man använder den och sådär.. Antar att dom även tar mer selfies än va en annan gör.. Men skaffa gärna egen uppfattning för tror ju inte det är nått större fel på bilderna i sig.. Men ja vill som sagt kunna poppa av ett par snabba kort och veta att de inte blir suddigt, upplevde inte att det gick med s5..

    Jo ja har n4 nu och har varit den bästa jag någonsin haft, men nu är det inte bra nog längre helt enkelt.. är inte ett dugg sugen på så stor telefon tror ja, känns som z3 är i största laget redan..
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har haft både iPhone 5 och 5s samt Nokia Lumia 1020. Lumia 1020 (om du fotar med 41MP) fotar långsamt i jämförelse med iPhone 5/5s. Jag har trots det lyckats få bra bilder och kvalitén är super. Dock jämförde jag aldrig med Nokias SmartCam (tror jag den heter), som fotar snabbare i lägre upplösning. Det är trots allt inte konstigt att en bild på 8MP går snabbare än en bild på 41MP. När jag fotar i 41MP får jag dessutom två ex.

    Ska givetvis testa kameran i Note 4 själv för bilda mig en egen uppfattning. Någon ny iPhone blir det i varje fall inte.

    Jag har aldrig varit så intresserad av phablets heller. Det är endast Note-serien som intresserar mig. S Pen och dess funktioner gör det till något annat. Utan det skulle jag hellre satsa på en lur runt 5 tum.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.