Hörlurar som passar Nexus One vid musiklyssning.

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av berntan, 17 jun 2010.

  1. berntan

    berntan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanske inte passar i ett android-forum, men ni som sitter här använder ju trots allt eran telefon, och någon kanske till och med använder den som Mp3/Spotify-spelare?

    Inte hemma på det här med tekniska, vet inte vad jag skall leta efter för specifikationer när jag letar efter hörlurar som inte är för "feta" för telefonen, dvs jag vill hitta ett bra BRA lurar som telefonen klarar av att driva.

    Känns ju sådär att köpa ett par riktigt feta för 2-3K och sedan får man ändå inte ut max av vad hörlurarna faktiskt klarar av att prestera. Dvs telefonen är för klen.

    Därför kanske ni kan presentera ett par sjyssta alternativ för mig, kanske vad ni själv använder och vad ni tycker?

    Lyssnade på ett par Bose i en affär de lät fruktansvärt bra, tung välbalanserad musik iallafall from my point of view/listning. De gick dock på 2,2K. Är det overkill? Alternativ. Help me. Tack på förhand!
     
  2. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Öppna/slutna/in-ear?

    Kör just nu med Sennheiser CX300 som är av in-ear typ. Mest för att det är smidigast att ta med sig på bussen och liknande.

    Om du ska ha lurar med hög kvalité brukar de vara så lättdrevna att de flesta spelarna ska kunna driva dem utan några större problem.
    Vad lyssnar du mest på för musik?
     
  3. berntan

    berntan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    On-ear heter modellen jag kollat på, är väl öppna, dålig koll vad som e den generella skillnaden på öppna/slutna förutom det uppenbara :P

    Lyssnar på allt verkligen, utom typ opera o sånt.
     
  4. Joppeflopp

    Joppeflopp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    On ear, kuddarna ligger "på" örat
    slutna, kuddarna ligger runt örat (öronen är som i en skål)
    in-ear, små proppar man sätter i örat

    jag har ett par in-ear apple lurar till iPod/iPhone för 700 kr, ljuder är bra. Det är snarare spotify som inte håller nivån i de fall där ljudet är dåligt. De har även mikrofon och start/stop/byt låt/svara knapp så det går att styra telefonen lite med dem. Jag är nöjd. Finns säkert liknande lurar till bättre pris (kanske utan mic) om du är intresserad av den modellen. Lurar för långt över tusenlappen känns som overkill, speciellt om du lyssnar på spotify.

    Däremot är det en bra början att bestämma dig för vad för sorts lurar du vill ha. Dvs. vilken av ovanstående modeller passar dig bäst? Jag har själv ett par beats by dr. dre och även om ljudet är riktigt trevligt är de inte mycket att ha om man är ute och rör på sig just för att när man huvudet rör sig kan det bli lite glapp mellan lurar och huvud. Systemet som ska isolera från ljud utifrån gör då att det låter lite skumt och det kan bli riktigt störande i längden. Hur detta fungerar på liknande lurar är jag inte säker på men jag själv är ruskigt nöjd med små in-ear proppar. De leverar bra ljud, mer än som behövs och de stänger ruskigt effektivt ute annat ljud. En kompis har åkt bakom mig med sin bil och tutat utan att jag märkt det när jag lyssnat på musik. Kan vara bra att ha i bakhuvudet om man köper ett par av liknande modell, så man tittar bakåt lite då och då.
     
  5. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  6. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag kör med in ear lurar tycker att det är smidigast när man är ute och rör på sig samt att de nyare modellerna är bra på att stänga ute ljud runtomkring så man kan fokusera på musiken. Har dem kopplade till mitt bluetooth headset mv-600 tycker att ljudet är helt okej för att vara en telefon. Det går inte att köra för högt med den men får bra tryck och det går att höra mycket detaljer.

    Först körde jag med Sennheiser CX400 som jag tyckte att det var bra ljud i och väldigt sköna att ha i under längre tider. Kan vara lite saknad i basen men de är väldigt klara i ljudet tycker jag.
    Idag kör jag dock med ett par Klipsch Image S4 Som var en mindre uppgradering men ändå hörbar enligt mig. Fick lite mer tryck i basen och funkar lite bättre overall. Är väldigt nöjd med dem. Kan tilllägga att det känns mer som det är telefon och bluetooth headset samt spotify som begränsar ljudet just nu. Tror inte att förbättringen blir så stor om jag skulle gå upp en prisklass till.
     
  7. Milky Way

    Milky Way Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Själv kör jag med ett par AKG K 450. De är ganska smidiga att ta med sig trots att de är ett par riktiga hörlurar; man kan nämligen vika ihop dem ordentligt.

    Ljudet är klart och fint med viss betoning på basen. De är även lättdrivna så man kan spela på alldeles för hög volym även med en Desire. Jämfört med mina Sennheiser HD600 som jag kör med hemma så är de inte lika bra såklart, men å andra sidan så är HD600 halvöppna (och mycket dyrare). Rekommenderar slutna lurar om man ska ha dom ute så att en del ljud stängs ute.

    Länk till AKG K450 http://www.akg.com/personal/K_450,pcatid,6,pid,107,_psmand,1.html och prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344553.
     
  8. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Fungerar alla funktioner och knappar på MW600 med Nexus One och hur är ljudkvalitén jämfört med att köra direkt i 3,5 mm uttaget?
    Jag kör med Jabra BT3030, vilket jag tycker brusar lite för mycket. Bör också köpa ett par bättre lurar, så jag tackar för tipsen här. Dock gör jag inte det förrän jag hittat en bra ersättare till mitt Jabra BT3030.

    Uppdatering:
    Hittade den här testet vilket svarar rätt bra på mina frågor: http://www.techbloggen.se/blog/2010/03/23/test-sony-ericsson-mw600-headset/
     
    Last edited: 17 jun 2010
  9. JHPadu

    JHPadu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är väll bättre att ha "för bra" hörlurar än för dåliga iaf :b Men sedan är ju frågan hur mycket man vill lägga ut.
    N1:an är väll inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till musikspelande dock :b

    Själv har jag ett par q-JAYS och ett par Monster Turbine som jag använder (båda in-ear). q-JAYS har dubbla micro drivers, men basen är lite för klen när man lyssnar på N1:an då det inte finns nån EQ. Så jag föredrar Turbine, de har djupare bas. Annars är ljudet bra i båda.
     
  10. MrDalom

    MrDalom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Låter som nån måste sänka volymen ;)
     
  11. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    MW600 har mycket bra ljud :) plus att det finns en FM radio i
     
  12. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Alla knappar fungerar med MV-600 dvs play/paus forward och back. Svara fungerar också. Det som inte fungerar är att få låt information från spelaren samt att klockan inte går igång på den. Mindre saker. Batteritiden på det är helt underbart du behöver oftast ladda telefonen innan du behöver ladda headsettet vid lyssning.

    Har inget märkbart brus från själva headsettet allt är väldigt personligt men känns som jag får bättre ljud i mitt bt headset än om jag pluggar in lurar direkt i telefonen. Kan bara vara något som jag inbillar mig dock.
     
  13. Sundhult

    Sundhult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag vill fin lyssna Lånar jag fruns Sennheiser HD280. Där kan vi snacka om lurar med riktigt bra ljudkvalité

    //.D
     
  14. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Problemet är väll bara att lurar i den divisionen lätt blir för tunga att driva för olika typer av musikprylar, i det här fallet N1. Själv sitter jag på Sennheiser 595 och det är ruggigt bra ljud i dom, men ljudkortet i min laptop klarar inte riktigt att dra det tunga lasset som lurarna faktiskt innebär. När det gäller mobilt så hade jag istället satsat på några i mellanklassen som kanske inte nödvändigtvis är audiofil-lurar, men i alla fall ett par schyssta Sennheiser t.ex. som inte är för tunga att driva. Då får man nog ut så mycket kräm som går utan att varken batteriet får kämpa för sitt liv efter en timma eller att artefakter i ljudet uppstår för att hörlurarna inte får tillräckligt med kräm..

    Själv kör jag med ett par trådlösa Sennheiser MM100 till min mobil och är sjukligt nöjd! Riktigt bra basåtergivning och diskanten är hög, men på ett skönt sätt! Det är inte som alla andra skräplurar där det skär sig i öronen... Notera dock att Sennheiser MM100 INTE använder samma USB-kontakt som N1 gör, alltså Micro B, istället använder den en annan Micro-kontakt som jag tror är en egenutvecklad av Sennheiser själva.. Det kan givetvis vara lite meckigt med laddning, men sladden går även att koppla in direkt i en tom USB-port och ladda där, om man inte har tillgång till vägguttag..

    MM100 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=512346
    MM400 (trådlösa Porta Pro typ) - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514367
    MM400 finns även i en vidareutvecklad version (MM450), där 450 även har möjligheten att plugga in en 3,5mm stereokabel om man vill gå via sladd (till exempel om man sitter på ett flygplan där Bluetooth ej får användas)