Projekt-team över nätet, hur gör ni?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Ero, 30 sept 2014.

  1. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Morsning korsning!

    Jag har kollat runt lite på olika ställen att lägga upp projekt och hantera projekt över nätet, där man inte har möjlighet till dagliga träffar. Men jag velar fram och tillbaka och fastnar aldrig för något sätt då det blir ganska spretigt.

    Helst skulle jag vilja ha så mkt som möjligt samlat, till en låg kostnad. Har möjlighet att hosta själv.

    Hur gör ni?

    Dokumenthantering, kodhantering, Scrum (eller liknande)?

    Känns spretigt, att ha kod på ett ställe (bitbucket/github), dokument på dropbox, och Scrum-tavla på trello.
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Gitlab, Gitlab ci, jira. Google hangouts. Har jag själv använt eller använder. Gitlab har ganska mycket plugins men nog inte lika mycket som github.

    Stack och flowdock också kanske?
     
  3. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Jira såg onekligen intressant ut! $60 i engångsavgift (eller per år om man vill ha uppdateringar) är inte så blodigt!

    Hur tyckte du det var att använda? Vilken/vilka tycker du varit trevligast att jobba med?
     
  4. dzxp3p

    dzxp3p Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jira och Rally har jag varit i projekt som använt och min känsla är att den enda dessa verktyg hjälpt är de olika personerna i administrativa roller. Som utvecklare har jag mest känt att det varit lip service till de i organisationen som håller i pengarna.

    Jag läste nån på som skrev följande vilket jag tyckte stämde bra och dessutom var roligt.
    Men för att komma med några förslag på saker att använda i distribuerade team så har vi kört med github, slack och trello. Vi har använt issues i github för att tracka aktuella stories, sen har vi haft nån enkel integration mellan github och trello för att låta POs bestämma vad som ska göras härnäst genom att bara flytta runt "korten" mellan listorna och automagiskt skapa en issue på github.

    Det är inte riktigt lika flashigt som att köra med Jira men vi har nog känt att det varit fullgott och inte alltför trögjobbat. Men du missar ju alla olika genererade burn down charts och annat fluff som nån PL enkelt kan pasta in i Word och skicka uppåt i organisationen.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    dzxp3p är inne på ett intressant spår. Man ska utgå från de behov man faktiskt har istället för att införa för komplexa system bara för att de verkar bra och löser allt.

    Jag har jobbat i Jira och det är ett jättebra system, men den nivå av information Jira levererar är ganska onödig för de flesta projekt. För komplexa system med många olika delprojekt, många olika brancher etc. passar det nog bra för. Alltså där det är svårt att hålla koll på allt som händer.

    Jag tycker Scrum är jättebra, men för vem har man det egentligen och vad är det man vill få ut av att använda det? I de flesta projekt jag suttit i så dalar kvaliten på "scrummandet" med tiden och den feedback loop som ska finnas och kontinuerligt förbättra arbetet hinns inte med eller så blir det ingen förändring hur mycket man än säger hur dåligt en sak fungerar.

    Jag föredrar minimalistiska system som bara gör just det jag vill.
    Min setup just nu är för ett team på en handfull utvecklare:
    GitHub - all kod.
    Jenkins CI - byggen, tester, deploy etc.
    Sonar - kodkvalitet.
    MantisBT - Ärendehantering, planering etc.

    Sen använder jag även Google Drive mot de som inte förstår utveckling och lite mer flummiga dokument med mer holistisk vy över vad som händer.

    Splittrat? Njae, varje del gör olika saker och är ihoplänkade så jag kan hoppa mellan dem utan hinder. Sen är det välkända system så de flesta utvecklare tänker inte på det utan går till det system som hanterar det som ska göras.