Note 4 eller Nexus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 2 okt 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Så jag velar mellan Note 4 och Nexus 5/6.

    Förstår att det finns olika läger här. De som föredrar Vanilla Android och menar att TouchWiz är skit (känns som TouchWiz får mycket skit i jämförelse med andra tillverkares UI). Dock säljer ju tydligen Samsung så det måste ju finnas de som inte ogillar TouchWiz utan istället ser fördelar med det. För inte är det så att alla som väljer Samsung faktiskt bara väljer för de vill ha utbytbart batteri, minneskortplats, bättre kamera eller liknande?

    Ni som äger en Note, hur är er upplevelse? Har ni testat något annat än TouchWiz (typ Vanilla Android)?

    Sen till er som då förespråkar Nexus alla dagar i veckan. Vad har ni för tips på lösningar som kan ersätta S Pen och dess funktioner? Tänker inte främst på en stylus penna då det är något jag har kollat in själv men tänker mer på funktioner. Snap note (ocr scanner), anteckningsprogram osv. Finns det någon som öht använder stylus och antecknar som INTE har en Note? Det räcker för mig att söka på stylus pennor för inse att det finns flera som använder det till iPhone/iPad så min undran är om det finns en motsvarighet inom Android.
     
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Personligen note 4 pga batteritiden. Har note 2 och batteritiden är grym, får ungefär 4h skärmtid. Sen tycker även jag att touchwiz är bra, det finns många funktioner som jag gillar bl.a blockeringsfunktionen där jag väljer vilka personer som kan ringa mig och resten blockeras en viss tid. Har testat vanilla på CM men det är alldeles för buggig, sen är note mobilerna otroligt stabila, hade en RAZR innan och mjukvaran var åt helvete. Det som är bra med touchwiz är stabiliteten.

    Ibland använder jag pennan när jag ska anteckna något snabbt så den är smidig att ha också.
     
  3. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Känns som TouchWiz får mycket skit i jämförelse med andra tillverkares UI.

    Japp.

    Dock säljer ju tydligen Samsung så det måste ju finnas de som inte ogillar TouchWiz utan istället ser fördelar med det.

    Du ser fördelar med det.

    För inte är det så att alla som väljer Samsung faktiskt bara väljer för de vill ha utbytbart batteri, minneskortplats, bättre kamera eller liknande?

    Du radar precis upp olika anledningar till varför du tycker att Note 4 är den bättre mobilen.

    Ersätta S Pen? Tänker mer på funktioner. Snap note (ocr scanner), anteckningsprogram osv.

    Varför ersätta det? Du vill ha en Note 4. Om du ska ha en Nexus är det väl onödigt att bloata ner den med grejer som Samsung kör med. Att ha det vanilla utan massa skrot är mer än halva anledningen till att man köper en Nexus från början.

    Finns det någon som öht använder stylus och antecknar som INTE har en Note?

    Knappt, man köper en Note om man ska anteckna.

    Det räcker för mig att söka på stylus pennor för inse att det finns flera som använder det till iPhone/iPad så min undran är om det finns en motsvarighet inom Android.

    Motsvarigheten är Note-serien.

    Köp en Note, du vet redan själv att det är den du vill ha.
     
  4. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Nexus

    pga

    -skärmstorlek
    -vanilla
    -uppdateringar
    -hatar touchwiz
    -priset
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag radar upp olika anledningar till att folk väljer Note 4. För mig är anledningarna inte nödvändigtvis av lika stor vikt som för andra.

    Jag kan rada upp olika anledningar till att Nexus är den bättre mobilen:
    • Vanilla Android
    • Snappa uppdateringar
    • Stabilitet
    • Inbyggd trådlös laddning (finns dock som tillbehör till Note 4)
    • Priset (Nexus 6 är inofficiell men båda föregångarna var prisvärda)

    Vadå bloata ner den med grejer som Samsung kör med? Du menar att ladda ner appar är att bloata ner sig Nexus? Alla som använder anteckningsprogram utan Note bloatar alltså ner sin Nexus? Det är inte så att folk har behov av olika appar? Sen menar du väl inte på allvar att det enda TouchWiz består av (och är det som laggar ner deras UI) är S Pen och dess funktioner? Vad jag har förstått är TouchWiz mycket mer än så. TouchWiz finns ju på samtliga Andoridlurar från Samsung som inte har S Pen.

    Nej, det vet jag inte. Kan inte räkna antalet gånger jag bestämt mig för den ena för i andra stunden bestämma mig för den andra. Nu har jag visserligen inte fått känna på Note 4 i verkligheten och uppenbarligen ingen Nexus 6 heller. Note 3 har jag sett i verkligheten men jag har aldrig testat S Pen, och Nexus 5 har jag också sett i verkligheten men den har tyvärr aldrig varit påslagen.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Batteritiden är ingen big deal för mig. Haft iPhone 5/5s och där ska Nexus 5 inte vara sämre. Sen vet vi ju inte hur batteritiden blir på Nexus 6.

    Det andra var däremot intressant att höra. Folk ser uppenbarligen mer eller mindre användning för funktionerna som erbjuds i TouchWiz.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Skärmstorleken kommer ju ändras i Nexus 6. Om ryktena stämmer så blir den t.o.m. större än Note 4. Hata TouchWiz är en fråga om personlig smak.

    Vanilla, uppdateringar och priset stämmer dock mycket bra. Dessa argument väger dessutom ganska tungt för mig personligen. Möjligtvis att priset inte är av största vikt men det går ju inte att bortse från det heller.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Sitter och funderar lite. Det kanske trots allt är mer trevligt och övertygande att föra anteckningar på en surfplatta? De iOS-användare som antecknar gör det i huvudsak på iPad och inte på iPhone. Vet inte om det ändras nu med iPhone 6 Plus. Men om vi ska jämföra med skriva på ett vanligt A4 papper så ligger nog en surfplatta närmare.
     
  9. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jag hade väntat till Nexusen är släppt innan jag ens funderade på någon telefon.

    Btw, du vet väl att du kan multicitera eller?

    /Tapatalked
     
  10. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Det är precis det du gör isåfall. Det som finns i Samsungs telefon när du får den är bloat, vare sig du vill ha det eller inte så är det fortfarande bloatware. Och om du nu vill ha exakt samma appar till din Nexus så anser jag att du bloatar ner din telefon.

    Jag har absolut inte sagt att det är det enda Touchwiz består av, vilket det inte är. Jag vet inte vart jag har skrivit det, men det kanske du vet. Inte heller något om ett laggigt UI. Jag tycker Note 3 bl.a har flytit på fint. Jag har heller inte skrivit att det är S-Pen och funktionerna därikring som slöar ner något.

    Du verkar verkligen vara den typen som "läser mellan raderna" haha. Lycka till med ditt framtida mobilköp.


    Du kan alltid köpa penna och papper istället. Har hört att det ska vara väldigt likt att skriva på ett vanligt A4 papper, så det ligger nog närmast.
     
    Last edited: 2 okt 2014
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, det visste jag inte. Tack! Tog lite tid innan jag fattade hur jag gjorde men nu så. ;)

    Jag vill ju inte ha exakt alla appar som Note har (vet inte ens vad den har förutom de till S Pen). Vad jag menade, när du skrev att jag bloata ner en Nexus med anteckningsprogram, är att folk ofta menar att TouchWiz är laggigt pga. allt bloat. Precis som om en Nexus skulle bli laggig om jag då installerade anteckningsprogram. Kanske tolkar dig fel.

    Kul. Däremot funderat på något mer renodlat för anteckningar utöver min telefon. Någon platta (Note 8.0?) eller ritplatta.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Gått igenom apputbudet lite mer. Det blir att jag inväntar Nexus 6.
     
  13. nöt

    nöt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Dummaste jag hört att man bloatar sin mobil om man laddar ner en app man behöver som inte var med från start. Det är det en mobil är till för. Bloat är något helt annat.
     
  14. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    I dagsläget är inte touchwiz lika dåligt som det var för två år sedan. Samsung har jobbat mycket med det.
    Det finns väldigt många funktioner i Samsung som man kan använda sig av. Ser man nyttan med dem finns det ingen anledning att välja bort det.

    // mobilt
     
  15. Torpartrollet

    Torpartrollet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Måste säga att jag aldrig har fattat hatet mot Touchwiz. Om någon kunde förklara vad exakt som gör det så extremt dåligt?
    Det är stabilt, laggar inte. Har inte varit det mest estetiskt tilltalande men det har förbättrats. Sen vet jag inte många som inte kör med en tredjeparts launcher typ Nova, apex. Men det gör förmodligen de flesta (som är det minsta insatta i Android) även de som är ägare av Sony, LG, HTC mm.
    Visst finns det förinstallerade appar men det har väl de flesta tillverkare och de stör väl egentligen inte och en del är riktigt användbara. I alla fall de till Note-serien.
    Kan säga att jag väljer själv just nu mellan note 4 och nexus 6/x och kommer inte göra ett val förrän del senare släpps. Men oavsett vad jag gör kommer jag inte att bli besviken. Har note 2 idag och har aldrig varit nöjdare med en telefon. Skulle säkert bli det med note 4 med.
     
  16. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Största frågan ang Samsungs bloat är varför i hela fridens namn kan man inte avinstallera eller avaktivera den bloat men inte gillar? Det är ju för bövelen min telefon, jag bestämmer över den.
     
  17. Pepsina

    Pepsina Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en note 3 och är jätte nöjd med note. Bra med pennan. Använder den lika mycket som utan. Batteriet håller ganska länge men har inte uppskattat tiden exakt heller.Jag står i min tur att byta till note edge eller note 4....


    Skickas från min iPad via Tapatalk
     
  18. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En strålande fråga faktiskt. Tjänar de på att gå den här vägen, trots all badwill som de utsätter sig själva för? Nu är det väl i och för sig endast inom entusiastkretsar som kritiken mot TouchWiz ens existerar.

    Men fenomenet överhuvudtaget, att inte låta användaren själv välja, är bra märklig.
     
  19. Log300

    Log300 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    håller med denna talare!
     
  20. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Vilken bloat syftar du på då? det mesta går att inaktivera vilket jag gjort. S-kalender och massa annat skit som samsung petat in
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.