Mobila nätet krånglar

Diskussion i 'Allmänt' startad av stenudd1, 6 okt 2014.

  1. stenudd1

    stenudd1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Mobilen har krånglat med mig hela dagen idag. Jag råkades spilla kaffe över den igår kväll så det kan ju kanske ha något med saken att göra, men prövar här ändå.

    Det funkar att ringa samt skicka SMS men MMS och surf funkar inte alls. I notifikationsfältet står det att jag är ansluten till HSDPA men när jag drar ner snabbmenyn på min N4 (4.4.4) så lyser "signalstyrkelogon" orange istället för vitt. Mycket irriterande och jag skulle hoppas slippa köpa en ny telefon.

    Tack!
    Mvh Joakim
     
  2. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja elektronik är inte så förtjusta i vätskor över lag. Ofta går det bra och har man riktigt otur ligger vätskan kvar och orsakar ärg(ungefär som rost) med tiden, vilket kan leda till skumt beteende. Det kan också vara så att vätskan kortsluter kretsar vilket kan få spöka rejält.

    Om problemen uppkom i samband med kaffeincidenten så låter det mest troligt att det är orsaken. Du kan ju testa att låta telefonen ligga avstängd på en öppen god ventilerad yta för att torka.

    Vissa brukar skicka in den i ugnen under natten på låg värme (<50 grader) under natten. Inget jag testat eller kan rekommendera dock.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Om elektronik drabbats av rent vatten brukar man säga att man direkt skall ta ur batteriet och sedan låta elektroniken torka innan man använder den igen.

    Om vattnet inte är rent utan innehåller t ex salt eller socker hjälper det inte att bara låta vattnet torka bort, då behövs det en rengöring. Då får man överväga risken med att spola den bortkopplade elektroniken med destillerat vatten innan torkning mot risken med att låta bli.

    Nu verkar dock skadan redan vara skedd, tyvärr brukar inte någon garanti gälla vid fuktskada och telefoner brukar ha inbyggda detektorer som visar i fall de varit utsatta för fukt.

    m v h Henrik