Diskussion: Byta från iPhone till z3c, men...

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Lomm1337, 4 okt 2014.

  1. Lomm1337

    Lomm1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Androidianer!

    Jag har idag en iPhone 5 som måste bytas pga diverse skavanker. Mitt naturliga val hade varit att ta en ny iphone 6 men efter kläm och känn så tycker jag den är för stor. Jag kan byta telefon med Telia i november så jag har tid att researcha lite och jag har hittat z3c och finner den extremt intressant. Jag har sett reklamfilmer och recensioner blivit helt såld på mycket kraft i en inte allt för stor telefon.

    Men eftersom jag nu måste vänta till november så har jag nu hunnit med att läsa er användares kommentarer om telefonen och det är nu jag börjar tveka.

    - det går inte att installera appar på sdkortet
    - laddningsluckan verkar glappa för vissa
    - dålig mottagning/staplarna beter sig konstigt
    - den överhettar
    - risk för att repa skärmen om man laddar i laddningsstället
    - dåligt ljud vid musiklyssning med medföljande hörlurar
    - slumpmässiga omstarter
    - volymknappen sitter löst

    Vissa av detta är smådetaljer som man förväntar sig ska fungera kompromisslöst. Behöver jag tänka om? Eller är jag orolig i onödan?
     
  2. Unique

    Unique Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min har inga av de symtom som nämns, förutom androids inbyggda funktion för att inte kunna installera appar på microsd kort och de medföljande hörlurarna (men det är väl bara att köpa ett par bättre för 200-300 kr). 10 Gb räcker länge för appar, då många appars innehåll ändå går att spara på microsd-kortet, liksom övrig media.

    Är helnöjd med telefonen och batteritiden är fantastisk jämfört med andra smartphones.
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Du får tänka på att på ett forum så hittar man alla fel på produkter. Dom som är nöjda och inte har några fel skriver nästan aldrig på ett forum. Jag är as nöjd med min Z3c. Har även en Iphone 5 som jag skiftar till ibland.

    Skickat via Tapatalk
     
  4. Lomm1337

    Lomm1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt att höra lite positiva vibbar. Det lutar fortfarande mot en z3c!
     
  5. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Man hittar liknande klagomål på forum gällande alla mobiler, det är dom som klagar som syns mest och den tysta nöjda skaran vilket oftast är större märks inte av. Är i alla all själv hur nöjd som helst med min z3c

    Skickat från min LG-V500 via Tapatalk
     
  6. herrober82

    herrober82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre SE
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med det förgående talarna.. Jag har heller inte upptäckt något av felen du räknar upp, efter snart en veckas användning...

    För att få lite perspektiv kan du kolla in Samsung Galaxy S5 här på swedriod tex, som i Androidvärlden anses hålla bäst kvalitet. Om man skulle tro på trådarna där skulle ingen våga köpa den produkten heller pga av alla fel alla användare skriver om...

    Visst vissa är riktigt fel oftast kopplat till måndagsex.. Många är även vad jag kallar noise.. Vilket innebär att en användare feltolkar något såsom tex täckningsstaplar.. Oftast har dessa täckningsstaplar en naturlig förklaring... Tex att man byter till en mobil med 4g support som generellt har sämre täckning..

    Tror du kommer att uppleva z3 compact lite annorlunda än iphone... Men att du troligen kommer att gilla den...
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Det du måste tänka på när du byter från IPhone är att ge det lite tid. Kommer man från IPhone är man inte van vid alla inställnings möjligheter och allt man kan göra med en Android. Ett tips är ju att läsa så mycket som möjligt på detta forum och kanske kolla lite Youtube videos.
    En Iphone fungerar ju mer eller mindre out of The box, det gör en Android också men den är inget rolig så ☺

    Skickat via Tapatalk
     
  8. Klubba

    Klubba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Lite lustigt endå vissa av klagomålen när du jämför med en Ajfån.

    Om nån lucka skulle glappa (inte märkt nåt på min) så kanske dne inte är helt vattentät om du tappar dne i poolen VS ajphone som dör om det regnar på den....

    går ej spara appar på sdkortet, går nog om man bara vill och kan programmera lite ;) annars ge dte en månad så finns det garanterat färdiga roms som kan. VS ajphone som inte ens kan använda sdkort

    Överhettar om man spelar in video i 4k för länge VS ajphone som inte ens kan spela in i 4k, sen lär det vara svårt att överhetta en 1,4ghz dualcore :P
     
  9. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    Iphone 6 har faktiskt interna tätningar så den ska klara 15 sekunder under vatten och regn ska inte vara några bekymmer. Har använt min 6 plus i regn utan några bekymmer alls. Så den är klart mycket bättre än tidigare.

    Nackdelen med en glappande lucka är att man tror att den är tät och så är den inte det. Hade lösa luckor på min Z1 compact och min Z2 så någon ovanlig förseelse är det inte.

    Och att skriva ajfån känns väldigt mycket fjortis :-)

    Och för att flytta appar till sd så behövs det nog root. Utan det så är det nog tämligen kört.

    Väntar själv på en Z3 compact så man får väl se
     
  10. Lomm1337

    Lomm1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt, tack för svar!
     
  11. doomenicer

    doomenicer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hur har han klarat sig med Iphone innan kan man undra???
     
  12. Stoor85

    Stoor85 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag var en av de som skrev i forumet att jag hade köpt minneskort till min men inte kunde använda det. T.ex tog spotify mycket plats för mig och ville flytta de till minneskortet.

    Men nu när jag avinstallera spotify och installera de på nytt igen så lägger sig alla data från spotify på mitt minneskort så de funka visst!

    Kanonbra enligt mig som köpte ett 32GB för 133kr...
     
  13. Jontez

    Jontez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag gick från en Iphone 5 till en Z3c igår. Jag har under en längre tid behövt stödladda min iphone under dagen för att den ska orka och det är inte hållbart i längden.

    Nu efter min första arbetsdag med Z3c så har jag fortfarande 73% batteri kvar, Iphonen hade dött vid det här laget.
    Jag är inte en så speciellt tung användare, men jag har mail, kalender och dylikt på sync som drar en del kräm + pratar rätt mycket i telefon

    En extrafunktion jag även kört på min Sony idag är deras lifelog-app tillsammans med ett smartband - den loggar steg och lite allt möjligt, vilket borde dra en herres massa störm. Kollar man under strömförbrukningen har lifelogappen hållit processorn vaken i 8h idag, men fortfarande är telefonen på 73%

    Ang luckorna tror jag att man ska vara försiktig. Det känns som att laddluckan lätt kommer gå sönder om man öppnar den varje dag, så jag har beställt en magnetladdare på Amazon för att lösa det problemet.

    Vidare känner jag inte igen något av dom problemen du räknar upp. 10 gb till appar känns helt okej, då jag hade 16gb till min iphone TOTI och var tvungen att dela det med bilder och musik (en till anledning att jag bytte bort Iphonen, jag kunde inte uppdatera till IOS8 utan att radera allt bilder)

    Jag upplever att mitt Wifi är snabbare också. Hemma med Iphone har jag fått 70-80Mbit/s och vid första testet med Sonyn fick jag 96Mbit/s.
    Sen är det även nice att få tillgång till 4G nätet, otroligt snabbt för oss som är vana med 3G :)
     
    night77 gillar detta.
  14. nöt

    nöt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Upplever du skärmen som bättre, sämre eller likvärdig som 5an?