Nexus 6 vs iPhone 6 Plus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Emil99, 21 okt 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Emil99

    Emil99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej,

    har en Nexus 4 nu som börjar bli lite gammal och har nu bestämt mig för att köpa en phablet efter att ha fingrat lite på en iPhone 6 Plus idag. Jag har haft android sedan Xperia X10, men har också en iPad, så jag känner till iOS. Nu när Apple presenterade den nya stora iPhone 6 Plus insåg jag att det nog mest varit den pyttelilla skärmen som hållt mig borta från en iPhone, men jag vet ju att en android har vissa fördelar så som frihet. Det här är mina argument för ett byte till iOS:

    • Continuity. Ska köpa en Mac också, och Apples nya funktioner för att tex fjärrstyra iPhonen från macen verkar riktigt coola. Även fotoström som gör så att alla bilder direkt dyker upp i iPhoto är trevligt. Vet att det finns liknande lösningar hos android (google photos) men allt blir så mycket krångligare när man sedan måste importera de till iPhoto osv.
    • Apparna. Känns som att de flesta "kvalitetsappar" finns i App Store. Visst, android kanske har lika många appar, men de flesta är av amatörer.
    • Apple Pay. Google har försökt med Wallet, men misslyckats. Apple försöker och lyckas starta ett "race" mellan de amerikanska handlarna. Kommer inte ta långt tid tills racet når oss.
    • Apple Watch. Ser definitivt ut som den mest genomtänkta smartklockan på marknaden. Moto 360 är cool, men har dålig upplösning och batteritid, och verkar ganska klumpig.
    • Kameran. Tar bra bilder snabbt, inte ens Sonys kamera är lika smidig.

    För nexus 6 talar bättre användning av telefonens framsida (6 tum) och fler alternativ när det blir dags för smartklockeköp. Och Lollipop verkar coolt.:cool:

    Vad har ni för åsikter om det här?
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Finns rätt många jämförelser ute redan.

    http://www.androidauthority.com/nexus-6-vs-iphone-6-plus-540926/


    Vet inte om jag håller med i dina punkter dock. Apparna, så var det mer förr. Numera känns det väldigt mer lika vad det kommer till kvalitén på appar i båda butiker.

    Apple pay. Tror jag inte ett skit på. Dom ska inte bara få med sig butiker utan bankerna att använda det. Varför skulle dom vara intresserade av det? Då kommer banker m fl kräva en avgift av Apple som i sin tur kommer lägga den på konsumenten. Jag kan ha fel men så tänker jag iaf.

    Sen hur är det med säkerheten kring det? Kan man ganska enkelt hacka sin in på någon iPhoto ström och ta kändisbilder t ex. Hur svårt är det att komma över någons Apple Pay?

    Kameran, what? Där tvekar jag mycket starkt att den kickar Sony Z3an t ex.

    Jag har kört Mac i många år och Android dom senaste 4 åren tror jag. Funkar hur bra som helst. Ärligt talat, visst det är ju individuellt men jag har noll intresse i att ta emot samtal och skicka sms via datorn.

    Fotoström? Det är ju som vilken molntjänst som helst t ex dropbox eller liknande.
     
    Last edited: 21 okt 2014
    Emil99 gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Det låter som du redan har bestämt dig. Om du kör massa produkter från Apple så lär iPhone synka bättre.

    Jag har själv haft både iPhone 5 och 5s samt Apple TV. Sålde dock samtliga. Nu har jag bara kvar min MacBook Pro vilket lär bli min sista produkt från Apple. Kände mig låst med Apple TV. iPhone var det väl inget fel på, bara det att jag använder Googles tjänster och inga tjänster från Apple. iOS var bara allmänt tråkigt. Sen stör jag mig på Apples egna kontakter. Pekplattan på min MacBook är dock suverän. Inget fel på Mavericks heller bara det att jag inte tyckte datorn var värd sin prislapp.

    Även köpt Chromecast som jag använder dagligen.
     
    Englund81 och Emil99 gillar detta.
  4. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Tror inte att Iphone är ett dåligt val för dig.

    Jag personligen skulle nog inte klara av ios.
    Tycker det är så fruktansvärt fult och tråkigt.

    Men det är ju en smaksak.

    Men jag har själv funderat nån sekund på att köpa en Iphone eller en WP.. Men för mig känns android bäst.
    Har spel, program redan.

    Och jag tror jag skulle känna mig för inlåst med ios
     
    Emil99 gillar detta.
  5. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Jag har ingen att säga om din text men du är i fel forum, det finns en ett forum för Köpråd i Swedroid Market :)
     
  6. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Applepay kommer väl när NFCläsarna i Sverige aktiveras, och när/om dom görs det så tror jag att google wallet också kommer stödjas. Bara en känsla men tycker det känns logiskt. NFC aktiveras när tillräckligt många trycker på det, nu har äpplet kommit, då kanske alla kostymnissar med iPhone hajjar till :P
     
    Emil99 gillar detta.
  7. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Jag ser väldigt få fördelar med iPhone 6 Plus jämfört med Nexus 6.

    iPhonen är flera tusenlappar dyrare och faktiskt sämre på allting.

    Här är saker som Nexus 6 har och är bättre på än iPhone 6 Plus:

    Funktioner
    * Qi trådlös laddning
    * Delvis vattentät
    * Ett "always listening"-chip så du kan röststyra "OK Google" trots att telefonen är vilande
    * 4k Videoinspelning
    * Snabb laddning. 15 min ger 6h batteri
    * Dual front-facing speakers
    * Glance notifications
    * Tap to wake
    * QuadHD skärm

    Specs
    5.5" vs 5.95"
    1080x1920 vs 1440x2560
    401 ppi vs 493 ppi
    2915 mAh vs 3220 mAh
    16GB vs 32GB <- Standard utrymme
    1GB vs 3GB <- RAM-minne

    Enheterna är i princip lika stora men skärmen är ändå större på Nexus 6 för de döda ytorna är så stora på iPhone 6 Plus, faktiskt störst på marknaden bland high end telefoner.

    Sedan så förstår jag inte hur man kan se på Android 5.0 och inte bara älska det. Tycker det är vansinnigt snyggt och verkar flyta mer än vad iOS gör. Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=v1LnqRwjJyE#t=122

    Men som alltid är smaken baken. Gillar man iOS mer,h ar man andra Apple-prylar och köpt många iOS-appar så är det ju en fördel för iPhone. Man kanske föredrar TouchID också framför Andriuds Smart Lock för Bluetooth och NFC enheter i närheten.

    Köper man en iPhone 6 Plus så känns det dumt att skaffa 16 GB-versionen då det är så lite. Men då blir det 64gb-versionen som kostar 8 400 kr och man blir ju rätt blåst av Apple faktiskt med tanke på specsen och funktionerna man faktiskt får (se ovan). Nexus 6 med 64 GB kostar 6 500kr.
     
    Last edited: 21 okt 2014
    Psyswe, maxperes, Englund81 och 2 andra gillar detta.
  8. Emil99

    Emil99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Märks att man är inne på ett android-forum... :D

    Ni har påpekat att Nexusen har många fler funktioner. Grejen med Apple är att de lägger enbart till funktioner som de vet att deras kunder kommer använda. Google lägger in ett överflöd av funktioner som bara belastar telefonen istället för att göra någon nytta. Qi laddning exempelvis. Har en Nexus 4 så den har också stöd för det, men har aldrig använt det och kommer antagligen aldrig att göra det heller. Delvis vattentät, ändra så är den inte vattentät eller så är den det, är nog inte någon bra idé att bada med en delvis vattentät telefon, och regnet står iPhonen också emot.

    Vad jag menar med att kameran är bättre är att det är lättare att ta bra bilder. Det blir säkert mycket bättre bilder med högre upplösning på exempelvis Z3, men den tar inte bilder lika snabbt, vilket leder till att man ofta missar det man ville fota.

    Det kanske låter som att jag är övertygad av iPhonen men det finns en stor rädsla för att jag kommer känna mig instängd när jag väl har den...
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Men om iPhone bara lägger till funtioner som du behöver, varför kommer du då känna dig instängd?

    Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk
     
    sektledaren, maxperes och 220volt gillar detta.
  10. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Om du inte kan bli påverkad av faktan att Nexusen har massvis av fler smarta funktioner och har specs som är mycket bättre än iPhonen så som skärm kontra död-yta, QuadHD-skärm, Qi-laddning så har väl Apple lyckats fånga ditt hjärta helt enkelt.

    Jag använder den officiella Qi-laddaren till min Nexus 5 varje natt när den laddas på nattduksbordet, så bara den funktionen skulle bli en stor nedgradering om jag bytte till iPhone. Att du säger att det är en onödig funktion man inte använder och Apple gör bara nödvändiga funktioner får så för dig helt enkelt.

    Men om vi bortser att Nexus 6 hårdvaran är mycket bättre än iPhone 6 Plus på alla vis och samtidigt billigare - så är det ändå mjukvaran som är det viktigaste, det är den du kommer använda. Har du kört Android 4.4 på din Nexus 5, och tittat på Android 5.0 Lollipop videos och har du testat iOS 8 så borde du få en uppfattning om vilket du trivs bäst med. Trivs du bäst med iOS så välj en iPhone!

    Låt säga att jag hade en Mac. Skulle jag verkligen offra allt dåligt med iPhone för att få "continuity"? Knappast. Förutom hårdvaran som jag redan listat så tycker jag iOS bara är begränsat och saknar alla frihet jag använder på Android.

    Du har rätt att detta är ett Android-forum och det är svårt att få några andra svar än detta. Huvudsaken är ju att du själv testar på och väljer det som funkar bäst för dig.
     
    Last edited: 22 okt 2014
    Nisse Järnet gillar detta.
  11. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Använder också qi vid varje laddning, koppla in en sladd känns väldigt 2012 :P

    Ang vattentätheten så badar ju folk med N6 och tar kort under vattnet mm i en reklamfilm från Google om jag inte minns fel. Lär väl släppas mer exakt info om detta innan release antar jag.

    Vilka funktioner "belastar bara telefonen" menar du?

    Är iPhone 6 snabbare att fota än N6 alltså? Hur mycket?
     
  12. Ichiro

    Ichiro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Blir du helt utan android om du tar en iPhone? Isåfall hade jag nog tagit N6, mest för att ha båda världar.
     
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    ämne flyttat till Köpråd.
     
    Psykos gillar detta.
  14. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Kör du allt i Äpplet kan du ju lika gärna ha en iphone också..
     
    Emil99 gillar detta.
  15. saftmaskin

    saftmaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Tycker jag ser standard iPhoneanvändarlogik här:

    * Alla 100 tals fördelar i Android samt att varenda hårdvaru-spec på Nexus 6 är bättre än iPhone tycks helt sakna betydelse
    * Apples 1-2 fördelar (iCloud, Continuity) lyfts som argument att välja bort Android för iPhone.
     
    Last edited: 23 okt 2014
    Emil99 gillar detta.
  16. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    iPhone funkar ju väldigt bra för dem som vill ha en smartphone men som inte bryr sin om att trixxa me den. Jag gillar min iPhone som bara den men jag tar ju aldrig upp den och lägger mig på soffan för att pilla på inställningar eller layouts. Den bara finns där när man behöver den.
     
    Emil99 gillar detta.
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    iPhone är totalt värdelöst för mig så länge det inte finns ett stort emulatorstöd/utbud. :)
     
    Emil99 gillar detta.
  18. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med, enklast så
     
  19. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Håller också med. Efter att ha läst recensionerna tycker jag det verkar som Nexus 6 är en ordentlig besvikelse. Lagg pga långsam lagring, halvbra kamera och dålig batteritid. Det svider lite i androidhjärtat att säga detta, men iPhone 6 plus är den bättre telefonen.

    Edit: Jag menar, kolla här:
    http://arstechnica.com/gadgets/2014...e-premium-price-still-comes-with-compromises/

    (Själv skulle jag titta på en Note 4 också. Men iphone + Mac är en grym kombo.)
     
    Last edited: 12 nov 2014
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.