BankID

Diskussion i 'Allmänt' startad av GmbH, 14 okt 2014.

  1. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    hej alla

    jag har nu bankID (SEB) och undrar ifall jag även kan ha min frus bankID (Handelsbanken)installerat på min telefon. SEB tar bort inloggningen med personlig kod inom kort

    vad säger ni ? kommer det att fungera att legitimera sig med 2 olika bankID i telefonen?


    tacksam på förhand
     
  2. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
  3. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Om du menar mobilt bank-id så är det en användare per mobil som gäller.

    Detta är dock inga problem i praktiken eftersom du använder din mobil oavsett vilken pryl eller vilken tjänst du vill logga in på.

    Tapatalked from my OnePlus One
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det borde gå att ha 2 olika BankID på samma mobil om man har 2 användare och byter mellan dem. Nu är det väl mest på surfplattor man kan köra multipla konton, men det bör finnas någon ROM man kan slänga in som ger multipla konton även på mobiltelefoner.
     
  5. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Men varför vill man ha flera bank-id konton på samma mobil?

    Tapatalked from my OnePlus One
     
  6. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är ju lite bra om man läser inlägget man svarar på innan man svarar.
     
  7. pilang

    pilang Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Flera användarkonton

    När Lollipop släpps så kommer det att fungera med olika användar-konton även på mobiltelefonen. Då kommer du nog kunna ha ett bankid per användarkonto. Har inte provat på plattan, men där borde det fungera så idag.
     
  8. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Naturligtvis läste jag inlägget ordentligt. Min fundering avser syftet/den praktiska nyttan med att ha två mobilt bank-id i samma mobil?

    Tapatalked from my OnePlus One
     
  9. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Okej, då var det alltså bara så att du inte förstod det. Då får du väl läsa igen och se om det klarnar.
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tycker inlägget är underligt.
    Han har BankID för sin bank SEB och eftersom SEB nu tar bort personlig kod så ska han även ha sin frus BankID på sin mobil.
    Han måste ha skrivit fel och att det är Handelsbanken som tar bort personlig kod.

    Jag tycker att hans fru kan ha sitt eget BankID på sin mobil. Om hon inte har någon mobil som det fungerar på så är det dags att hon skaffar det. Det kostar inte många hundra kronor att ordna en enkel mobil som det fungerar på.
     
    Spooky gillar detta.
  11. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    SEB tar bort den personliga koden från sin app nu under Oktober enligt SEB appen själv. Så man kommer framöver bara kunna använda digipass eller mobil BankID appen med SEBs app.

    Så det är inget konstigt med frågan alls. Han vill i fortsättningen också kunna logga in med sin mobil på sina konton med SEB appen och Mobil BankID men fortsätta logga in på sin frus konton som tidigare med Fruns Mobil BankID och på Handelsbanken. Med förändringen så kommer han behöva Digipassen då den personliga koden i appen försvinner. Därav undrar han om man kan ha 2 Mobil BankID en för frun och en för sig själv.
     
    Last edited: 20 okt 2014
    Spooky gillar detta.
  12. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Tack för att du väljer att föra diskussionen framåt.

    Den enda lösningen, förutom att han lånar frugans mobil, är att använda flera konton på sin mobil. Logga in som Hustru och installera Mobilt-Bank id på det kontot.

    Notera att man bara kan ha totalt två installationer av sitt eget bank-id

    Tapatalked from my OnePlus One
     
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag tycker att BankID har en väldigt tråkig inställning där. De är väldigt begränsade till vilka dator-OS samt mobiltelefoner de stöder. Själv har jag en Android-mobil som jag trivs väldigt bra med, men då den kör Android 1.6 så funkar inte mobilt BankID.

    Hur ofta är det rimligt att man skall tvingas byta ut sin hårdvara för att kunna logga in på sin bank? Hur stor andel av marknaden är det OK att exkludera för en spelare som BankID?

    m v h Henrik
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag kollade på hur många det är som kör 1.6 fortfarande enligt https://developer.android.com/about/dashboards/index.html
    Tyvärr så finns inte pre 2.2 med eftersom de inte stöder nya Play Store, men för 1 år sedan så var de ca 1% av alla enheter i världen.
    Lägsta version som stöds av BankID är 2.2 och den släpptes för 4,5 år sedan.

    Jag tycker nog att det är rimligt att utesluta version 1.6 enligt det.
    Det är ju tyvärr så att det finns alltid någon som hamnar i kläm hur man än gör.
    Exakt varför BankID valde 2.2 vet jag inte. Det kanske var någon säkerhetslösning eller så var det bara ett beslut som togs utifrån att det är så väldigt få som kör lägre än 2.2.

    Kan du inte köra in någon annan ROM då?
     
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Även om vi leker med tanken att alla telefoner som såldes för 4.5 år sedan då såldes med senaste aktuella Android-version så innebär då detta att man förväntas byta ut sin telefon efter 4.5 år.

    Hur skulle det se ut med samma resonemang inom andra varugrupper?

    Din GPS-navigator är 4.5 år gammal, därför slutar vi ta fram kartuppdateringar. Det är dags att köpa en ny GPS, skulle du då köpa en ny GPS av samma märke?

    Din laptop har blivit 4.5 år gammal, batteriet är helt slut och naturligtvis är det ingen som tillverkar utbytesbatterier till så gamla datorer. Dags att köpa ny! Skulle du köpa en likadan laptop eller ett märke som säljer batterier till äldre modeller?

    Din bil är 4.5 år gammal och det går inte längre få tag i passande tändstift. Dags att köpa ny bil, skulle du köpa en ny bil av samma märke?

    Ditt hus är 4.5 år gammalt och kommunen där du bor slutar leverera fjärrvärme som du valt som uppvärmingskälla. I brist på uppvärmning blir huset oanvändbart, dags att köpa nytt. Skulle du köpa nytt hus i samma kommun igen?

    Jag tycker inte att åldern är ett skäl att utesluta ett äldre OS, men jag har förståelse för att en uvecklare vill utesluta en sån liten marknadsandel som 1%. Dock har jag inte lika stor förståelse för att utvecklaren som utesluter 1% av kundbasen sedan får kunder. Det innebär ju att kunderna (i detta fallet bankerna) förlorar 1% av sitt kundunderlag.

    Dock är det inte Android som är det största problemet för BankID. Än värre är att de inte har stöd för annat än Mac och några Windows-versioner. Där tappar de betydligt större kundunderlag än 1% när de utesluter Linux och diverse BSD-varianter.

    Om jag minns rätt levererades ursprungligen min telefon med Android 1.1 och Google distribuerade 1.5 som jag installerade. När 1.6 kom har jag för mig att Google inte tog fram någon sådan till min telefon, men jag installerade en tredjeparts-ROM som låg väldigt nära stock 1.6. Nyare ROM än så lär inte ha gått så bra på min telefon, HTC G1 var den första Android-mobilen.

    m v h Henrik
     
  16. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att jämföra med andra varugrupper blir att jämföra äpplen med päron. Olika produkter har olika hållbarhet och olika utvecklingstakt.
    Just smartphones har haft en otroligt hög utvecklingstakt som först de senaste 2 åren börjat att avstanna. Att då sitta kvar på första generationens smartphone och tro att den ska stödjas nu är ganska naivt. Redan när man köper en smartphone så vet man att alla appar som kommer i framtiden inte kommer att fungera.
    På min G1 så körde jag in någon CyanogenMOD för länge sen, men den orkade inte riktigt med så jag gick tillbaks till 1.6.
    Har du testat att köra in CM 6.1? CM 6 ska tydligen vara just Android 2.2 om jag sett rätt.

    Just en GPS köper jag ny och samma sak med en laptop om de är så gamla. De har en långsammare utvecklingstakt och håller runt 5 år imo. Det här är ganska sannolika händelser som mycket väl kan inträffa och säkert händer.

    Om min bil har så ovanliga tändstift att inga nya går att få tag på så kommer nästa bil inte vara en som använder ovanliga tändstift. Kanske blir det samma märke på bilen. Jag lägger ingen värdering i det. Sannolikheten att det ska hända är så liten att man inte behöver ta hänsyn till vilka tändstift bilen har.
    Om kommunen slutar med fjärrvärme så ordnar jag en annan uppvärmningskälla eller köper ett nytt hus. Högst troligt i samma kommun. Även det här är ytterst osannolikt att det händer.

    BankID stöder i alla fall Ubuntu. Det står även /Linux och exakt vad det betyder vet jag inte.
    Kör du någon ovanlig variant av Linux som inte stöds? Installera Ubuntu så borde det fungera.
     
    kalleboston gillar detta.
  18. andza

    andza Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag har full förståelse för att inte alla appar kan fungera på äldre utrustning. Det som jag är kritisk till är att en app som just BankID inte har större ambitioner när det gäller plattformsoberoende.

    Det finns många banker där jag kan logga in på deras internetbank. De få banker där det inte fungerar med mitt OS skulle inte få mig som kund. Jag känner inte till en enda web-butik där det inte fungerar att logga in och göra inköp på grund av mitt OS-val. Om det fanns någon sådan web-butik som sade "Vi stöder bara kunder med webläsare X och OS Y som har 90% av marknaden" skulle de tappa minst 10% av sina kunder till konkurenterna.

    Därför är jag förvånad över att BankID kan snäva in sig mot en så pass begränsad användarskara.

    Nej, just CM 6 har jag nog inte provat, men precis som du kom jag fram till att 1.6 var ungefär vad telefonen orkade med för att kännas någorlunda rapp.

    Man kan ju också påpeka att det stödet var väldigt halvhjärtat, det stödde ju bara 32-bitars. Hur stor del av användarna har kört 32-bitars OS de senaste åren (på tal om att hänga med i utvecklingen).

    En gång för länge sedan var dock BankID plattformsoberoende. Om jag minns rätt byggde det då på någon JAVA-implementation som gick att köra på alla OS. En sådan lösning är naturligtvis lätt och lämplig att sälja in till banker och myndigheter. Att i ett senare skede snäva in sig till en begränsad andel av slutanvändarna är ett svek mot såväl företags- och myndighets-kunder som slutkunderna.

    m v h Henrik
     
  20. andza

    andza Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Japp, det stämmer att de bara stödde 32-bitars. Å andra sidan var det bättre än inget. Dock har jag inte kört det på några år, då jag istället använd fritid. Frågan är dock hur det går för fribid efter att hela plattformsbytet för bankid är klart.

    En plattformsoberoende lösning är självklart att föredra.


    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk