Övrigt: Snabbrecension av Note 4 (mest om skärmen!)

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Droid96, 28 okt 2014.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Idag kom min Note 4 och här kommer några snabba intryck för er som står i valet och kvalet mellan denna och Nexus 6.

    + Fin byggkvalitet. Utan tvekan Samsungs bästa finish hittills.
    + Snabb och hyggligt bra flyt i gränssnittet (fortfarande inte lika bra som iPhone eller Nexus)
    + Skarp skärm utan att vara överskärpt som LG G3
    + Otrolig svärta och färgåtergivning tack vare AMOLED
    + Bra ergonomi - lätt att hålla i och bra balans (jämfört med t.ex. iPhone 6 plus som är för tung upptill och då blir obekväm att hålla i)
    + Pennan är inte bara en kul grej - den är användbar!
    + Bättre fingeravtrycksläsare än Galaxy S5
    + Fysiska knappar ger mer skärmyta

    - Skärmen använder PWM för att reducera ljusstyrkan vilket ger ett flimmer. Alla ser inte detta, men om du är känslig för flimrande lysrör/monitorer bör du ta en extra titt på telefonen i ett mörkt rum innan du köper. Jag har haft Note 3 förut där jag inte såg något flimmer men på Note 4 märkte jag det direkt.
    - Givetvis en smaksak, men Samsungs skal över android är betydligt fulare och skräpigare än Vanilla i mitt tycke. Massor med skräpappar som inte kan avinstalleras. Klart värre än LG G3.
    - Ingen USB3 längre
    - Ingen "dubbelknack" på skärmen för att låsa upp. Svår att låsa upp med fingeravtrycksläsaren med en hand.

    På det stora hela, en bra telefon. För mig personligen drar flimret ner betyget en hel del, men det drabbar som sagt inte alla.

    Får se om jag behåller eller skickar tillbaka och väntar in Nexus 6 istället.

    / p
     
    Last edited by a moderator: 28 okt 2014
    holawarper, Mammaspojke och Svampen gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Ytterligare ett minus för skärmen (kan vara mitt ex bara, oklart!):

    Överdelen av skärmen har en lilaaktig tint och nederdelen en grönaktig. Däremellan är det lite gulaktigt. Syns väldigt tydligt i appar med vit/grå bakgrund men är givetvis osynligt i övrigt.

    Syns ganska tydligt på den bifogade bilden.
     

    Bifogade filer:

    • tint.jpg
      tint.jpg
      Filstorlek:
      16,7 KB
      Visningar:
      212
  3. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Jag är iof blind som en fladdermus men flimmer har jag inte märkt av. Förstår inte vad du menar riktigt :D
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Det betyder bara att du är mindre känslig för flimmer än vad jag är. Majoriteten av alla användare kommer inte se flimmer på Note 4. De såg inte heller flimmer på gamla CRT-monitorer som gick i 60hz.

    Mest en uppmaning till flimmerkänsliga att ta en rejäl titt under olika ljusförhållanden innan köp.

    / p
     
  5. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Intressant och bra med lite kritiska åsikter i den annars så extremt positiva hyllningskören.
     
  6. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Låste in mig i klädkammaren och stod i mörkret och kunde ana viss "flimmer". Det var ju typiskt, nu kommer jag ju störa mig på det haha :D dock krävdes det jobb från min egen sida för att se det så det känns ju som att jag överlever :)
     
  7. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic

    "Massor med skräpappar som inte kan avinstalleras. Klart värre än LG G3." Du har helt klart köpt fel enhet om du är ute efter en "renare" upplevelse.. Note serien riktas mot en kundkrets som vill ha massor med finesser och funktioner.
     
  8. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Med tanke på problemen.. är den uppdaterad till senaste när du fick den? Firmware: N910FXXU1ANJ4_N910FNEE1ANI8_NEE (Android 4.4.4) släpptes 17 okt.
     
    Last edited: 28 okt 2014
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Alla appar som inte kan avinstalleras är en begränsning i användarens frihet och en klar nackdel. Varför kan jag inte avinstallera Flipboard t.ex? Eller Facebook om jag inte använder det? Att S-Pen-grejerna inte kan avinstalleras är en annan sak och mer acceptabelt eftersom det är en av telefonens huvudfunktioner.

    Japp, den är uppdaterad till senaste.

    Det kommer nog bli tvärtom, ju mer du använder telefonen desto mindre ser du det. Inget att oroa sig för!

    Ingen produkt är felfri. Note 4 är nog Samsungs bästa telefon genom tiderna, men skärmen är verkligen inte bäst på allt. Troligtvis den bästa 1440p-luren som går att köpa idag dock. Vi får se hur AMOLED-panelen i Nexus 6 står sig.

    / p
     
  10. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Ja, bra och sansade åsikter som känns trovärdigt jämfört med de sanslösa hyllningar som folk ofta klämmer i med för att försvara just det man själv köpt.

    Är balansen då annorlunda mellan Note 3 och Note 4 för jag kan inte säga att jag upplever den skillnad du (OP) beskriver mellan min Note 3 och min iPhone 6+?
     
  11. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Du har helt rätt. Tyvärr är Samsung lika dåliga på att göra mjukvara som de är bra på att göra hårdvara. Om man rootar och installerar en Custom ROM så blir det mycket bättre telefoner än med TW Stock. Ja, bara att roota och ändra DPI från DORO-läge gör telefonerna mkt bättre. Tycker det är lite sorgligt att så många Samsunganvändare aldrig får se hur bra deras telefoner verkligen kan vara.
     
  12. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    WTF är facebookskiten förinstallerat??? Jag har inte fått min förbeställda ännu.. Den här kommer nog isf att bli den första som jag rootar från start... suck
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Va? Kommer Facebook förinstallerat och du kan INTE avinstallera det?

    Stör mig som fan på Facebook-loggan som genereras i kontakthubben i WP (inte kopplat Facebook och har inte ens Facebook-appen installerad).

    Kan låta som en bagatell men varför i helvete ska Facebooks logga visas på min skärm när jag inte använder Facebook? Varför ska jag göra gratisreklam? Jag hade inte varit så anti Facebook om det inte vore för att de försöker pracka på mig det. Jävla Suckerberg!
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Japp. Du kan välja att göra "Disable" men inte en avinstallation.

    Så av med Facebook blir man inte.

    Dag 2-uppdatering

    Trivs fortfarande bra med telefonens ergonomi och design. Inga problem med omstarter, avstängningar eller liknande som LG G3 hade.

    Bättre täckning på både wifi, 3g och 4g än LG G3.

    Telefonen har börjat lagga ungefär som Note 3 och känns inte "snappy" längre. Tangentbordet laggar ibland till mitt i en mening och olika interfaceeffekter tappar frames. Inget stort problem men Nexus 5 känns som en snabbare telefon på alla sätt. Även LG G3 upplevs snabbare överlag trots sämre hårdvara och lika många pixlar.

    Pennan är grym. Har gjort noteringar ett par gånger och gillar att man kan skriva och rita direkt på skärmdumpar med bra precision (jobbar med utveckling av mobila appar).

    Skärmens flimmer har jag slutat se i de flesta situationer. Vitbalansproblemet däremot blir bara mer och mer störande. Känns som att det ligger ett filter över hela skärmen med en lila-till-grön gradient. Finns inget område på skärmen som har korrekt vitbalans och ser vitt ut.

    Kommer kontakta Samsung om detta idag. Kanske kan de göra ett snabbt utbyte.

    Låter kanske negativ men på det stora hela är Note 4 en bra telefon. Dock med många minus som kan väga till Nexus 6 fördel för vissa.

    Mvh
    p
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad gör "Disable" för något då? Har jag förstått rätt att du kan dölja appar?

    Jag velar fram och tillbaka hela tiden. Kan inte Nexus 6 komma snart så det finns en chans att få jämföra själv. Ena dagen har jag bestämt mig för den ena, andra dagen har jag bestämt mig för den andra.
     
  16. Skonky

    Skonky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    SG Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    SG Note 4
    Erica Griffin gör otroligt detaljerade reviews. Här är hennes initial review av Galaxy Note 4. Hon nämner problem med fel färgton vid vit, och att det är ett vanligt problem. Säger att det är bara att byta ut den, och få en ny. Men kan hända att man behöver byta den ett par gånger tills man får en enhet som har korrekt vitbalans.

    Har själv inte bestämt mig än. Lutar åt en Note 4 eller Nexus 6. Vill ha en Note 4, men om nackdelarna börjar bli fler nu, då du nämner saker som andra inte gjort, kanske jag väntar på Nexus 6.

    https://www.youtube.com/watch?v=-OyNWrQJzMY
     
  17. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag valde att ta nexus 6 för att Note 4, trots sina specs verkar lida av TWsjukdommarna. Sen kommer jag inte att använda pennan, har haft note 2, och hur jag än gör så är pennan inte smidig för mig. Den gör inga funktioner jag använder idag bättre än mitt finger:/ Men samtidigt så kan ju Nexus 6 lida av dålig batteritid och dålig kamera. Nu har The verge sagt att kameran är bra, men vill se fler tester. Grymt svårt, men tror att man blir nöjd vilket som.

    Du kommer garanterat hör om fler nackdelar än fördelar, oavsett vilken telefon du läser om. Folk tar ju oftast upp problem på nätet än skriver om hur bra någonting är :)
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Det enda negativa med hennes recension är fingertrycksavläsaren. Vissa gillar den och andra inte. Jag köper dock inte riktigt de som klagar. Samma med TouchID egentligen, hört både bra och dåligt. Eftersom jag själv har haft iPhone 5s har jag bildat mig en egen uppfattning av TouchID.

    Jag tycker inte att fingertrycksavläsaren behöver vara dålig på Note 4 bara för du hantera den på ett annat sätt än TouchID. Det som talar för fingertrycksavläsare (för mig) är att det kan vara skillnaden mellan en låst och olåst telefon. Själv har jag alltid olåst för jag stör mig bara på behöva skriva in koden varje gång. Med TouchID fanns det dock ingen anledning att inte låsa eftersom det gick lika snabbt som ha den olåst. Kan inte heller se problemet med dra fingret över knappen som på Note 4 istället för svepa över skärpen för öppna (om den istället är olåst).

    Jag tror fingertrycksavläsaren är mycket bättre än hon vad hon får den att framstå som. Vissa har ju sagt sig gilla den så det är nog en smaksak. För jag har även hört folk gnälla på TouchID på iPhone 5s och jag har då inget att klaga över. Kan den läsa fel någon gång? Visst (kan inte minnas dock så få ggr), men jag har aldrig behövt knappa in min kod ändå eftersom det alltid funkat på andra försöket. Om du bara ta det lugnt och inte hetsa som hon verkar vilja göra på fingetrycksavläsaren av Note 4 så lär den läsa rätt de flesta gånger.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Detta är sant. Dock upplever jag att fler Android-nördar prisar Nexus-enheter oavsett akilleshäl. Så om kameran faktiskt kan leva upp till sitta i ett flaggskepp så kommer Nexus 6 få betydligt mindre kritik än Note 4 fått/får. Eftersom jag inte fått bilda mig en egen uppfattning av TouchWiz försöker jag inte lyssna för mycket på den kritiken. Istället lyssnar jag på annat som inte har med det att göra (för själv kunna bilda mig en uppfattning).

    Jag har dock fått klart för mig att TouchWiz är späckat med funktioner. Beroende på ens behov kan det här ses som både positivt och negativt. Frågan är var jag hamnar.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Det första jag gjorde var att lägga in en annan launcher än Samsungs standard. Så jag slipper se allt "skit" som jag inte vill ha. Men det finns ju där i bakgrunden. När man kör disable så körs inte processerna längre. Men tyvärr går det inte ens att göra disable på vissa tredjepartsprogram som TouchWiz använder.

    Japp, hennes problem är precis det jag har, fast färgerna är omkastade. Jag har den varma färgtonen upptill och den kalla nertill.

    Jag ska försöka få min utbytt omgående så ser vi om jag har mer tur med nästa exemplar.

    / p