Övrigt: Snabbrecension av Note 4 (mest om skärmen!)

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Droid96, 28 okt 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Men kan du inte dölja apparna? Jag har för mig jag har hört någon säga att det går.
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Oklart vad du menar. Du kan ju ta bort saker från din hemskärm. Men apparna kommer fortfarande finnas i Application manager även om de är "disabled".

    / p
     
  3. Skonky

    Skonky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    SG Note 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    SG Note 4
    Ska väl finnas en funktion som heter "hide" så att du inte ens ser apparnas ikoner, även när de är disabled etc.
     
  4. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Stämmer bra, det går utmärkt att gömma appar från appdrawer.

    [​IMG]

    Sent from my totally awesome GNote 4
     
    Droid55 gillar detta.
  5. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Så jag kan slänga in tex Nova på min Note utan att bli av med features som s-pen, möjlighet att köra appar i fönster med mera?
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Javisst, det funkar ypperligt!

    / p
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Du kan "ta bort" Flipboard också.
     
  8. Mammaspojke

    Mammaspojke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har någon av er att köpt minneskort till telefonen? Någon ni kan rekommendera ?
     
  9. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Ett tips för er som vill slippa se vissa appar är att köra en launcher som erbjuder fler inställningar än TW stock, som tex Nova Launcher
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Uppdatering, skärmen

    Vid närmare efterforskning har det visat sig att problemet med skärmen inte är att vitbalansen skiljer utan att ljusstyrkan skiljer! Det är lätt att tro att AMOLED-paneler inte kan lida av "blacklight bleeding", vilket på sätt och vis stämmer. Däremot kan pixlarna ge ifrån sig olika mycket ljus, vilket ger en effekt som påminner väldigt mycket om backlight bleeding.

    Jag har fotograferat min note 4 när den visar en helt solid grå bild som nästan är svart - #030303 - tillräckligt mycket för att samtliga pixlar på skärmen måste vara påslagna.

    Det ser inte vackert ut...

    [​IMG]

    Jag har varit i kontakt med inköpsstället som inte går med på något utbyte utan att telefonen först skickas till Göteborg för kontroll. Däremot gick de med på att återköpa den telefon jag nu har om jag köper en ny likadan. Tanken är att jag har fått ett riktigt måndagsexemplar och att jag kanske har bättre tur med nästa.

    Men jag är lite osäker, kanske ska jag ta chansen att reklamera denna helt och byta mot en förhandsbokning av Nexus 6?

    Bluetoothstrul

    En del strul med Bluetooth i bilen. Stereon visar inte vilken aktuell låt som spelas och ljudet hackar till lite titt som tätt.

    GPS

    GPSen i Note 4 är bättre än Note 3 och LG G3 men inte lika bra som Galaxy S4/S5 (som med lätthet får en fix inomhus). Note 4 får kämpa rätt länge innan den får fix och om väggarna är tjocka funkar det inte alls. Men ändå klart godkänt utomhus.

    / p
     
  11. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Hmm nu blev jag osäker. Har just nu en Nexus 4 och hade tänkt köra på en note 4 men det där lagget (trots en 805!) du beskriver känns jobbigt och skärmproblemet lät inte kul (men kanske du haft otur med ett måndagsexemplar). Nu blev det knepigt... Att vänta på Nexus 6 kändes segt då den dessutom verkar vara försenad i Europa :/
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    En sak är säker. Oavsett om det blir Note 4 eller Nexus 6 så ska jag försöka ha is i magen. Inte främst för prisets skull utan för det känns som måndagsexemplar är mer vanligt vid lansering än senare.

    Den enda telefon som jag har köpt vid lansering var Nokia Lumia 1020 och tyvärr fick jag just ett måndagsexemplar. Även om det går att byta (eller utnyttja ångerrätten som jag gjorde istället) så är det jävligt trist att behöva skicka tillbaka. Första intrycket ska ju helst vara positivt.

    För undvika att detta händer igen så kommer jag försöka vänta med köpa samtidigt som det kommer komma mer information om telefonerna. Kanske priset även justeras något.
     
  13. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Får man tillåtas att poängtera att detta är framför allt en användares telefon som ni baserar en massa köpråd på. Om ni vill göra det bästa av telefonval. Satsa då på en telefon som varit på marknaden i Sverige i ca 3 mån. Då har alla fel, brister och fördelar hittats. Just saying!
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad det inte det jag skrev också? Att det är bättre att vänta än köpa vid lansering?
     
  15. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Absolut, läser man hela tråden är det många som kommenterat telefonens brister. Vill mest balansera upp det hela lite. Klart jag kunde ha quotat dig. Men så blev det inte.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Det håller jag med om. Låt inte trådskaparens exemplar skrämma dig. Måndagsexemplar finns det tyvärr alltid och just vid lansering är det extra vanligt.
     
  17. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    M viktigt att alltid skicka tillbaka. Skärmen är det viktigaste på telefonen. Köper man online kan man alltid häva köpet!

    Nu vill jag ha mitt ex!
     
  18. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Några mer tankar efter dag 3? :)
    Är det nån mer som fått tag i en note4? Den börjar väl annars säljas nästa fredag i butikerna.
     
  19. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jorå, jag har haft min i en vecka nu. Skrev en recension på prisjakt.nu tidigare, där gav jag telefonen 8/10 i betyg.

     
    aalx och jocke_lulle gillar detta.
  20. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Tack! Välskriven och intressant recension. Blir mest troligt denna lur. Har däremot lite tankar på Nexus 6 också... sitter just nu med Nexus 4 och gillar stock-gränssnittet(och 5.0 ser riktigt bra ut tycker jag) samt snabba uppdateringar. Blir lite omställning till TW och inte lika snabba uppdateringar :)