Problem: Behöver batterystats.bin från en Nexus 5!

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av HElephant, 7 okt 2014.

  1. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Swedroid!

    Jag har på något tokigt vis felkalibrera mitt batteri genom att ta bort batterystats.bin-filen även fast jag följt instruktionerna. Filen skapas givetvis på nytt efter en omstart, men telefonen har aldrig varit sig lik sedan jag gjorde det.

    Jag kalibrerade batteriet för ca. 2 månader sedan då jag tänkte att jag kunde få ut lite mer kräm från batteriet. Icke... Sedan dess har batteriet trott att det är fulladdat fastän det känns som att det är laddat till ca 1/3. Det laddas från 0%-100% på en halvtimme genom USB-uttaget på datorn (5V, 500mA) vilket som är orimligt. Telefonen dör dessutom spontant även fast en batterinivå exempelvis på 30% visas. Har t.om. dött vid 80%... Självklart har jag försökt kalibrera batteriet igen sedan dess samt flashat om hela operativsystemet två gånger.

    Jag skulle vilja be er om er batterystats.bin-fil som ligger under /data/system i hopp om att kunna byta ut den jag. Hoppas nämligen på att det ska lösa mitt problem.

    Om ni har några andra tankar på hur man kan lösa detta problem, shoot!

    Annat:
    Kör rootad Nexus 5 med stock ROM
    Franco Kernel r63

    Tack på förhand
    Emil D. HElephant
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tjena Emil,

    Seg situation. Hoppas de löser sig med min fil. Har alltid haft stabilt batteri.

    https://www.dropbox.com/s/gylw0udkzmeqogl/batterystats.bin?dl=0

    Lycka till!

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro
     
    HElephant gillar detta.
  3. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket kendobendo! Får se hur mobilen fungerar under dagen i morgon och så återkommer jag snarast med en statusrapport!

    God natt! :)
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
  5. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
  6. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är placebo eller inte. Kan väl inte säga att batteritiden blivit bättre just utav att ta bort batterystats.bin-filen, men laddningsmodulen i batteriet känner inte till exakt batterinivå och det är därför man kör 100-0-100% utav avbrott. Tog i alla fall bort batterystats.bin-filen och körde 100-0-100 då jag hade min SGS2 utan samma problem jag har nu.

    I dag så kom jag faktiskt ner till 1% batteri tills den dog. Laddade sedan telefonen sisådär 40-50 minuter och den kom upp till ~65% men dog efter ~1,5 timme. Då kom den ner till 10-15% tills den slocknade, alltså inte en "Shutting down"-popup. Problemet kvarstår dock men frågan är vad annat som kan ha orsakat mina batteriproblem. Kommer inte ihåg att jag haft samma problem innan jag gick från 4.4.2 till 4.4.4 genom en flash-all som jag gjorde den 8 september. Kanske är 4.4.4 som är boven i dramat.

    EDIT: La telefonen på laddning efter att den hade dött för ~30 minuter sedan. Då OS inte är startat så visas en batterinivå på 33% medan Android visar 64% - ungefär det dubbla alltså.
     
    Last edited: 8 okt 2014
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Lyssnar du inte eller vad? Det kvittar vad du gör med filen batterystats.bin, den påverkar inte din batteritid, punkt slut. En av Androids huvudpersoner förklarade just precis det för två år sen i inlägget Hund länkade.

    Att du upplever dålig batteritid är så klart tråkigt, men det beror inte på att du tog bort den filen (som ändå autogenereras igen).

    Det beror på något annat.

    Sent from my OnePlus One using Tapatalk
     
  8. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo jag förstår. Antar att jag skrev det där för att övertyga mig själv aningen.

    I dag har telefonen spontandött 3 gånger. De första två gångerna pluggade jag in mobilen till datorn för att ladda (500mA). Den 3e är från min Nexus 7 (2012)-laddare på 2A. Lägg märke till att batteriet tycks laddas lika fort. Vet dessutom inte varför telefonen hålls awake konstant. Grymt jobbigt.

    [​IMG]

    Har en känsla av att det är Android 4.4.4 som spökar.
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Där har du ditt problem. Något håller igång luren. Du borde installera betterbatterystats och kolla om du kan lokalisera vilken av alla appar du kör som är boven.

    Själv kör jag med AppOps där tar jag bort rättigheter som wakelock på apparna som inte är viktiga för mig. Som exempelvis Facebook. Men däremot vill jag ha wakelocks ifrån hangouts och möjligen whatsapp. Då slipper man analysera loggar och kan installera även dåliga appar då man ändå rycker undan fötterna för appen att kunna ligga igång och dränera batteriet på ett smidigt sätt.

    Kräver root dock. I mitt fall kör jag med AppOps för Xposed. Finns även som fristående app.
     
  10. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Notera dipparna i batterinivå. Första gången den dog hoppade den från 85% till 15%. Tror du det har med wake-locksen att göra? Installerade BBS i samma vända som jag skapade tråden då jag sökte runt på nätet. Fristående AppOps har jag och givetvis root. Kör med ART - därför jag inte har Xposed. Ska ta och stänga av wake-lock-möjligheten för lite appar då.

    Tack!
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Att en app ligger i bakgrunden och drar massa batteri kan vara en orsak till batteridrain men jag har väldigt svårt att se att det skulle orsaka de andra problemen såsom den snabba batteriladdningen samt att batteriet spökar för dig rent generellt. Det borde vara något annat fel som orsakar sådant. Du kanske har ett felaktigt batteri helt enkelt.
     
  12. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Awake-problemet kommer och går. Batteriproblemet började för ca. 1 månad sedan då jag flashade om till 4.4.4...
     
  13. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Flasha helt stock, bort med root och allt, och installera ingenting. Kvarstår problemet –> garantiärende.
     
    HElephant gillar detta.
  14. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo det är väl det jag tänkt. Känner dock att jag kommer att få panik utan alla fina modifikationer... :D
     
  15. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde detta i dag. Endast bootloadern som är upplåst nu. Allt såg ljust ut och jag kom upp i ca. 1 timmes screen on, vilket i princip var omöjligt tidigare. Rätt som det var så dog den då jag låg och läste. Är så trött på garantiärenden, men det finns inte mycket annat att göra antar jag...

    [​IMG]
     
  16. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Det är också märkligt att GPS:en tydligen är på nästan hela tiden. Och att batterinivån går upp och ner utan att du laddar den. Ja bara lämna in den du, berätta gärna hur det gick sen.
     
  17. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är lite orolig över garantin dock då Bazulas garanti är på 1 år. Beställde telefonen hos Bazula 2014-11-04, men eftersom det var kö på att få luren så drogs inte pengarna förrän dom skickade telefonen, vilket som var 2014-12-17. Gäller garantin från och med att jag beställde den, eller från och med dagen då pengarna drogs?

    Bazula vill dessutom att jag ska skicka in telefonen till Telecareservice - däremot vet jag inte ifall de står för frakten eller inte. Funderar därför på att se ifall LG själva reparerar telefoner.
     
  18. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Sätt i gång processen nu bara så är det ju lugnt.

    Att själv stå för frakten lär det ju vara värt om det innebär att en telefon värd några tusen kr blir användbar igen :)
     
  19. HElephant

    HElephant Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fast det är ändå inte min skyldighet då det inte är jag som saboterat telefonen. :(
     
  20. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Med den synen på dina principer borde du ju istället köpa en annan telefon....