Diskussion: New Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Exicutor, 25 okt 2014.

  1. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Jag har varit intresserad av en Nexus-telefon sedan förra hösten då Nexus 5 släpptes. Jag var nära på att köpa en, men efter en rad jämförelser och analyser, kom jag fram till att LG G2 var den rätta telefonen vid tillfället för mig.

    Hur som helst, nu är det höst igen och Nexus 6 har visats och lansering väntar inom kort. Hade planer på att köpa denna nästa iteration i Googles Nexus-serie, då priset sedvanligt brukar vara bra i förhållande till prestanda och funktioner. Och visst, Nexus 6 har bra prestanda och funktioner (om än lite högt pris) och jag hade kunnat tänka mig att köpa den - om det inte vore för den fysiska måttsättningen. Den är helt enkelt för stor för min smak. Mobiltelefoner med en skärmyta på 5 - 5,5 tum är optimalt enligt mig.

    Därför funderar jag på om det finns någon möjlighet att Google lanserar en ny version av Nexus 5 från 2013, till exempel i form av en "New Nexus 5" (ungefär som de gjorde med surfplattan Nexus 7, att de släpper "samma produkt" men i olika generationer). Det jag önskar med en Nexus 5 (2014) är främst bättre kamerahårdvara, mer internminne, snabbare processor och grafikdel. Det är dock en diskussion i sig...

    För att sammanfatta min fundering: Tror ni att det finns möjlighet att Google lanserar en mobiltelefon vars fysiska yttermått är nättare än deras Nexus 6, och då kanske främst i form av en uppgradering av Nexus 5, eller kommer folk som föredrar Nexus-telefoner bli "tvingade" att införskaffa Nexus 6 eller alternativt "stanna kvar" med deras tidigare Nexus-telefoner? Och innebär Nexus 6 att det inte i framtiden kommer lanseras några nya Nexus-telefoner med nättare skärmytor i jämförelse med Nexus 6?

    Funderingarna är många, meningarna är långa och klockan är mycket. Tacksam för reflektioner och diskussion. :)
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    För inte alls länge sedan cirkulerade rykten om att Nexus-serien skulle läggas ned till förmån för någon, vette fan vad de skulle kallas, Gold Edition(?). Vanilla-versioner av toppmodeller från andra tillverkare, high end-modeller. Så mycket för initierade källor.

    N6 är designmässigt något åt det hållet då den är brandad med både Nexus och Motorolas loggor men säljs som Google Nexus.

    Vad Google vill och tänker göra läcker aldrig ut som det verkar (om de inte vill det). Google släppte Nexus-serien för utvecklare, eller om det bara är ett rykte...

    Kommer en ny N5? Kommer det en Motorola Chromecast? Kommer vi att gå på månen igen? Jag hoppas på det första och sista ;)

    EDIT: Äh, jag får göra en pudel här. Alla mina Nexus-enheter har logotyper från respektive tillverkare, kanske inte lika framträdande som Motorolas på N6 men iaf. Har kanske inte tänkt på dem eftersom de är lite diskretare
     
    Last edited: 25 okt 2014
  3. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Det är väl bra (i alla fall för Google) att deras tillvägagångssätt för Nexus-serien inte läcker ut... Men för min del är det tråkigt. Hade ju så klart varit roligt om man hade fått reda på hur det kommer bli framöver. Men det beror förmodligen på massvis med faktorer...

    Det du nämner om Google och deras "vanilj-versioner" på övriga fabrikats telefoner låter lovande. Det skulle naturligtvis ge större valmöjligheter vad gäller hårdvaran. Men om man söker valmöjligheter rent hårdvarumässigt kanske det är lika bra att vänta på Project Ara med modulfunktioner. Men jag vill inte vänta alldeles för länge till på en ren Nexus-telefon. Skulle verkligen vara trevligt med en ny Nexus 5 (alternativt Nexus 5.1, Nexus 5.5, New Nexus 5 eller Nexus 5 (2014)... Men men. Det är väl bara vänta, antar jag. ;)
     
  4. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag hoppas verkligen på en ny Nexus 5, bortsett från kameran är det här den bästa mobilen jag haft. Nexus 6 är för stor för min smak, plus att den har AMOLED vilket jag inte riktigt gillar. Kommer en N5 till köper jag den direkt.

    Sent from my Nexus 5
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det har redan släppts åtminstone ett par sådana. Minns inte vilka det var men ett par high end-modeller från några tillverkare men jag tror inte de nådde svenska marknaden, åtminstone inte via Google Play store.

    Skickat från min SGP521 via Tapatalk
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns eller har funnits några s.k. GPE enheter. D.v.s. Google Play Edition versioner av kända fabrikat som säljs via Google Play. Dock har väl ingen av dessa varit till salu i Google Play butiken i Sverige.

    T.ex. S4 finns i en GPE-version.
    http://www.androidcentral.com/gpe
     
  7. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Låter precis som mig, bortsett från att jag inte ägt/äger Nexus 5. Låt oss hoppas på en ny Nexus 5! :)

    Ja just det ja, Google Play Edition-telefoner har jag allt hört talat om. Minns att jag var riktigt sugen på att köpa GPE-versionen av HTC One (M7) förra året. Men då det verkade lite för krångligt (och relativt dyrt också, har jag för mig?) blev det inget med det. GPE är också en väg jag skulle önska att Google tar. Större valfrihet är oftast bra. :)
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tror inte att det kommer att komma en upphottad version utav Nexus 5. De har däremot sagt att de kommer att fortsätta att sälja Nexus 5 på sidan av Nexus 6 under 1 år i alla fall.
     
  9. mctomas

    mctomas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan vi vänta oss någon fin price-drop då?
     
  10. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Okej. Att de sagt att de ska fortsätta med Nexus 5 vid sidan om Nexus 6 tycker jag i alla fall är ett positivt besked. Men kommer inte hårdvaran bli utdaterad ganska snart? Nexus-användare har väl ganska höga krav på hårdvara (och mjukvara) - eller är det bara en fördom? :)
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tror de sagt något i stil med att de kommer fortsätta sälja Nexus 5 för de inser att inte alla vill ha en så stor mobil som Nexus 6.

    Visst blir det en viss skillnad i hårdvara det kan man ju inte neka till. Men de som bara bryr sig om ren användarupplevelse lär inte bli besvikna för en Nexus 5 klarar av Lollipop hur bra som helst. Den kommer nog till och med få och klara av Android 6.0 när det väl kommer. Den driver nog det mesta än idag. Kan inte uttala mig om de riktigt grafiktunga spelen dock för jag spelar inte sånt själv på mobil.

    Men visst. Många exkluderar nog den pga hårdvaran men samtidigt ser man väldigt många (inklusive mig) som valde en Nexus 5 istället för en 6'a när den annonserades. Jag har redan en 6" mobil och vill inte ha en till. Jag stör mig mer och mer på dess storlek i längden.
     
  12. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    En väldigt bra redogörelse. Det är nog som du säger - Nexus 5 räcker allt än och förhoppningsvis ett tag till. Då kanske det inte behövs än New Nexus 5... Även fastän jag hade velat det. ;)
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det hade inte jag heller haft något emot! Större batteri framförallt.

    Sent from my LG G-Flex
     
  14. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Och bättre kamera. Och mer internminne. Och snabbare processor. Kanske också högre upplösning på skärmen... Ja, sakerna som man kan önska är många, tyvärr (?). :D