Nej, jag tror att operatörerna vet hur oinsatta folk är. Hur annars lyckas operatörerna sälja mobila bredband som inte låter en göra någonting i praktiken?
Hallon har i varje fall gjort reklam för sig i tidningar etc. Men jag kan inte påstå att jag någonsin sett reklam för Vimla, vare sig i tv, tidning eller hört i radio.
Klart att Vimla då inte får in så många kunder.
Dessutom, för vissa äldre personer så kan de faktiskt vilja ha tillgång till kundsupport via telefon. Att som äldre ge sig in i världen av chattsupport där man måste vara inloggad vid en viss tid etc fungerar inte för dem.
Även för mig som yngre så är faktiskt kundsupport via telefon snabbare än att förklara ett ärende via chatt.
Detta märkte jag när jag hade
Hallon, ibland var det krångligt att förklara sitt ärende via chatt, samt väntetid på att personen på andra sidan skulle svara. Ibland kunde ett svar komma först efter 5 minuter.
Med kundsupport via telefon så vet jag att jag har all uppmärksamhet från supporten.
Virtuella operatörer fungerar bra för yngre som inte behöver kontakta kundsupport ofta och är mer vana vid chatt samt inte tekniskt insatta.
Men för oss mer tekniskt insatta i en fråga så är det som att försöka förklara för ett barn varför en sak inte fungerar i praktiken. Kundsupport via telefon så kan de alltid skicka vidare till mer kunnig personal, detta händer inte med chattsupporten.
Det är bland annat andra orsaker till varför Vimla inte lyckas i samma utsträckning som Comviq exempelvis, med Comviq har du tillgång till support via telefon(om du är kontantskortkund). Samt att Comviq funnits till längre tid på marknaden.
Dessutom när Vimla lanserades så hade de samma prislägen som Telenors kontantkort. Samma mängd surf etc. Så det fanns inte samma incitament till att byta operatör då.
Click to expand...