Låsa upp mobilen utomlands?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av LiZzEn, 18 jun 2010.

  1. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag undrar om t.ex jag låser upp mobilen utomlands (för att ja tänkte åka till asien och använda respektive lands sim-kort och det går ju itne riktigt då mobilen är låst till telia), kommer telia upptäcka det, asså förlorar jag garantin då? för jag har garanti i 2 år och jag låsningen i 1 år, och jag köpte mobilen i december förra året. Så vågar man låsa upp den?
     
  2. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    På pappret loosar du garanterat garantin om du låser upp den.
    I praktiken tror jag dock inte att någon orkar kolla.
     
  3. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja vet inte om jag vågar chansa, min kompis har en 3 låst mobil (dock sony ericsson och inte android) hon låste upp mobilen utomladns och en månad senare va den inne på lagning och allt funkade fint. Nån annan som prövat fast med en android mobil? Eller nån som vet om man kan "låsa om den" igen så att det inte syns att den varit upplåst? för jag har inte telialoggan o ödlan kvar efter att anovo uppgraderade min till 2.1
     
  4. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    btw, hur menar du att man inte orkar, e det jobbigt att kolla?
     
  5. Fulkerson

    Fulkerson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp. På en trasig mobil skulle det kosta så mycket att det inte är värt det. Om felet går att laga (typ trasig skärm) så har de ingen egentlig anledning att kolla om den är upplåst eller ej.
     
  6. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det e ju bra, men ja undrar fortfarande om nån annan prövat innan, så att man kan va helt säker!:P
     
  7. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om det bara är att ta bort operatörslåset du menar så har du naturligtvis kvar garantin efteråt. Samsung skiter fullständigt i om att Telia inte låter dig låsa upp den förrän efter 2 år eller vad det nu är. Rent tekniskt skulle Telia kunna låsa upp din telefon imorgon, telefonen har ingen begränsning i när den kan låsas upp. Själva upplåsningen är det ingenting konstigt med, du matar bara in en kod i en ruta. Du behöver således inte lägga in något tredjepartsprogram eller liknande.

    Telia kommer att kunna upptäcka det om de bestämmer sig för att undersöka saken, och det finns inget bra sätt att låsa telefonen igen efteråt. Chansen att de skulle undersöka saken är dock mycket liten, att de skulle bry sig om det är även det ganska osannolikt. Teoretiskt sett skulle de kanske kunna vägra att skicka in telefonen på reparation bara därför, men den chansen är försvinnande liten (särskilt om den är trasig).

    För övrigt så kan jag tillägga att jag låst upp två telialåsta Samsung Spica som varit föremål för service. Den ena returnerades som trasig vid leverans, den andra har varit inne på service en gång frö reparation och en gång för uppgradering. Alla servicehändelser skedde efter upplåsningen och det har inte varit några problem alls. Köpte dock mina telefoner hos Katshing.

    Skulle du ändå inte vara övertygad finns det upplåsnings SIM på eBay, som lägga mellan ditt SIM och telefonens läsare. Alla modeller fungerar dock inte och leveranstiden är på ett par veckor. Dessa kan du dock ta ur som du vill, så är telefonen låst igen.

    http://www.modaco.com/content/i8000...-modaco-com/297111/unlock-your-i8000-o2-here/ kan annars rekommenderas för upplåsning.
     
    Last edited: 20 jun 2010
  8. LiZzEn

    LiZzEn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar!:)
    Ja, då tror Jag att jag gör det, Jag kommer ändå inte använda telia utomlands så egentligen förlorat de inget på det:P Jag Har ju bindningstid på abonnemanget o kmr använda det.
    Hur vet man vilket upplåsningssim som funkar?
     
  9. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Trial and error. Jag köpte en gång för länge sedan någon svart, tunn variant som fungerade då i alla fall. Har även provat en orange-beige historia som krävde att man klippte i SIM-kortet, som inte fungerade.
     
  10. Nitram

    Nitram Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    jag tror att du kan gå till telia för att låsa upp den när som(dock dyrt)... har för mig att KO hade ett utlåtande mot mobiloperatörerna