Problem med SMS mellan android och iPhone

Diskussion i 'Allmänt' startad av w00t, 2 nov 2014.

  1. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    EDIT: Har kommit lite längre i felsökningen, se: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1622540#post1622540

    Har stött på något märkligt problem gällande SMS mellan Android och iPhone. Det verkar inte vara något strul med att SIM-kortet som numera sitter i en Android tidigare har suttit i en iPhone och fått något iMessage strul, då de flesta SMS kommer fram som de ska.

    [​IMG]

    Det senaste meddelande har alltså fått en leveransrapport 16:13, skickat och mottaget.

    [​IMG]

    På iPhonen (när det väl händer) så kommer det antingen inget meddelande överhuvudtaget(!) eller i vissa fall, ett tomt SMS.

    Detta händer kanske 1 på 10 SMS, längd på SMS'et verkar inte ha någon direkt betydelse. Inget fel på iPhonen, funkar som den ska till övriga. Har provat byta SMS-applikation, ingen skillnad.

    Verkar som att det endast händer när emoji's är inblandade. Någon som stött på detta eller har någon idé? Riktigt frustrerande när man inte ens vet om att SMS'et inte blivit levererat trots att man får en leveransrapport :neutral:
     
    Last edited: 4 nov 2014
  2. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har eventuellt kommit lite längre i felsökningen.

    Som synes här så har jag 29 tecken kvar i meddelande 3.
    [​IMG]

    Suddar jag emoji'n så har jag helt plötsligt 136 tecken kvar i meddelande 2(!).
    [​IMG]

    Detta händer alltså lite random och jag har inte hittat något direkt samband. Det spelar ingen roll vilken emoji det är (taget från google's egna tangentbord), vanligtvis så tar de 1-2 tecken. Ett annat scenario: Ett meddelande innehöll 3st emojis, suddade en av dem, +2 tecken tillgängliga. Suddade en till, +2 tecken tillgängliga, suddade sista, +100~ tecken tillgängliga. Spelade ingen roll vilken emoji/vart i texten jag infogade en emoji, den tog alltid 100+ tecken.

    Nu vet jag inte alls hur det fungerar, men detta låter inte korrekt och kan eventuellt vara orsaken till varför meddelandena inte skickas/tas emot ordentligt? Någon som har en input?
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

  4. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för länk! Precis vad jag ville ha. Hm, nu skummade jag bara igenom lite snabbt och då är jag nog med på varför det blir som det blir.

    Problemet verkar dock gälla även android till android, kopierade ett meddelande som failade till en iPhone (visar som tomt meddelande, eller inte alls(!)) och skickade det till en android, se nedan:

    [​IMG]

    En emoji visas som "[?][?]" istället för smileyn i sig. Skickar jag den smileyn som failade igen ensam i ett SMS så kommer den fram som det ska.

    Detta fenomen verkar endast ske med en android som avsändare, iPhone löser det galant utan några problem :/
     
  5. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Alltså, bara en massa svarta rutor sager mig inte så mycket. Menar du att det är när du skriver en specifik emoji som det blir problem? Vilken emoji då isf?
     
  6. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ah, det är vanlig text som jag helst censurerar. Nej, det är ingen specifik emoji, det jag menade var att just den emojin som failade i det meddelandet skickades utan problem i ett meddelande direkt efter. Det händer alltså slumpmässigt vilken som gör att det failar, det är meddelandet i sig där sambandet verkar vara användandet av allt annat än vanlig text.
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Okej. Men det ser rätt ut på mobilen du skickar från?

    Har du testat att skicka med en annan app för att se om det gör någon skillnad?
     
  8. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Korrekt, har provat en fabriksåterställd Nexus5 med både Hangouts och "tredjepartsappar", även två olika telefoner.
     
  9. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har kommit en bit till, men har inga vidare kunskaper för att ta reda på just varför det misslyckas.

    Detta är vad jag gjort: 2 android telefoner, 2 iPhones, 4 telefonnummer.

    Android1 <-> Android2 : meddelandet levereras, men 1x emoji blir omvandlat till 2st ??
    Android1 <-> iPhone1 : tomt meddelande
    Android2 <-> iPhone1 : tomt meddelande
    Android1 <-> iPhone2 : tomt meddelande
    Android2 <-> iPhone2 : tomt meddelande
    iPhone1+2 <-> Android1+2 : inga problem

    [​IMG]
    (telefonen på andra sidan får alltså samma fel som meddelande2 på sin sida, meddelande2 är samma meddelande som skickades tillbaka).

    Nedan är texten man kan använda för att prova själv/hjälpa till att felsöka. Vid copy+paste bör emojis följa med. Har du/ni meddelanderäknare på så bör det vara 18/4 i ett SMS.

    Vore spännande om man kom någonstans med detta, det är ju enligt mitt test ovan helt klart något större fel i android? I alla fall om någon här kan bekräfta även på sin sida. Ena luren var en Nexus5, stock, andra en Oppo Find5 med CM11.
     
    Last edited: 4 nov 2014
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vore ju kul om någon som inte har en Nexus 5 kan prova. Jag får samma som du när jag skickar från min till min frus Nexus 5. Jag har hallon och hon har Telia som operatör om det gör någon skillnad.
     
  11. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Spännande, jag hade samma problem till/från Oppo-telefonen också.
     
  12. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det inbyggda emojis eller ett specifikt tangentbord eller tillägg som spökar?
     
  13. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Inbyggda helt vanliga emojis.
     
  14. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kanske inte framgår helt tydligt i tråden, men det spelar alltså ingen roll vilken SMS-app/tangetbord som används utan det verkar vara en bugg i hur android i sig hanterar meddelanden (antar jag).