[Tre] Tråden om Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

Taggar:
  1. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Har inte förhöjd avgift i dagsläget. 359kr för ett 6gb fast pris, ingick en iPhone 5s.
     
  2. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Det är väll ändå högst ovanligt att man faktiskt ändrar villkoren på befintliga avtal, vanligtvis gäller det väll bara nya abb och man låter befintliga ticka på tills bind.tiden tar slut ?
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du bindningstid? Hur lång?

    Frågan är om prishöjningen är en anledning att häva abonnemanget, troligtvis kommer 3 att lösa priset isf. Det är ju utanför 3s kontroll vad jag förstår.
     
  4. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Ja normal brukar inte Tre höja men nu kom det ett brev att de skulle höja.
    Har haft abonnemanget i ett par månader bara, men har även ett till abonnemang som jag haft sen i januari.
    Börjar bli väldigt trött att de "missar" uppsägningar, har haft dem i flera år och samma visa hela tiden.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den enda informationen du kommer få är att 3 inte kunnat påverka detta eftersom det är en momsförändring, som har påverkat alla operatörer.
     
  6. Desert Rat

    Desert Rat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
  7. kraxiz

    kraxiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast roamingpriser är väl inget som är med i avtalet i alla fall? Så de kan ju ändras hur de vill under bindningstiden.
     
  8. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Då förstår jag inte formuleringen i deras brev.
    Det står att ändring beror på ändringar mervärdesskattelagen och lagen om redovisning XX,XX av mervärdesskatt för elektroniska tjänster.

    Om du inte godkänner ändringen så ber vi dig kontakta oss senast 31/12.

    Varför ber de ens en att kontakta dem om man inte godkänner ändringen??
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har pratat med några hos 3 och enligt informationen som gått ut till personerna på Teleperformance och deras interna kundtjänst är att man skall informera kunden om att det är något som påverkar alla operatörer. Men om man har vidare information hur man hanterar enskilda fall vet jag ej.

    Roamingpriserna ändras ju konstant, men informeras sällan om eftersom det inte är något som egentligen tas upp i avtalen som finns, om inget extra lagts till kring detta.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jisses! Det blir alltså 25% dyrare för i princip alla operatörer då med andra ord? Som om surf utanför EU inte var rena rånet för tillfället :)

    Tre skriver följande i sitt kundmeddelande:
    Vi får väl gotta oss i att roamingavgifterna inom EU förhoppningsvis kommer sjunka drastiskt under 2015-2016. Har du förresten någon insikt i detta? Jag har inte följt det så noga, men tror att det skall röstas om det en gång till under nästa år(?).
     
  11. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-373_en.htm

    "Today the European Parliament voted to end roaming charges by Christmas 2015, as part of a wider vote in support to the Commission’s proposed regulation for a “Connected Continent” (telecoms single market)*."

    Edit: Telekomoperatörerna i hela EU är dock en stark aktör som länge försökt förhindra, och nu förhala, den här processen. Det möjligt att avskaffandet av alla roamingkostnader inom EU inte försvinner lagom till julen 2015, men processen är oåterkallerlig tror jag. Dock osäker på hur detta påverkar mobilsurf, och det är antagligen där operatörerna kommer börja paketera om sina erbjudanden.

    I sammanhanget kanske det borde vara värt att fundera på att teckna ett abonnemang hos danska 3. De har väl ett fastpris med 100 gb surf för inte alls särskilt mycket pengar om jag minns rätt, som dessutom går att surfa med i Sverige. Blir det sedan fri roaming för samtal och sms efter julen 2015 så är väl det det mest förmånliga man kan få just nu. Jag har funderat på hur detta kommer påverka operatörerna i de olika länderna, eftersom att man teoretiskt skulle kunna teckna abonnemang hos valfri operatör inom EU då det är en gemensam, inre marknad.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För att skaffa ett danskt 3 abonnemang så måste du ha ett danskt personnummer bara så du vet
     
  13. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    ... Eller en dansk kusin (som i mitt fall). Men jag tror att situationen ser helt annorlunda ut om, säg, 5-10 år. Då kommer det räcka med att vara EU-medborgare för att teckna abonnemang hos valfri operatör inom EU. Vi kommer därför också att se en rad konsolideringar av operatörer för att det slutligen ska utvecklas ett slags oligopol. Min gissning.
     
  14. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Danska 3 har ändrat avtalen för någon månad sen. Av dina 100 gb så kan du endast använda typ 20-40 gb utanför Danmark. Annars skulle min danska plastpappa köra med danska 3 i Sverige för mobilt bredband.
     
  15. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Cupcakes skall ni ta in nexus 6?
    Med vänlig hälsning Wikings1
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Uppgraderade just mitt "Mobilt bredband 1GB" 99:- till dito 5GB (endast 3g) för en tjuga mer i månaden. Bra deal tycker jag!
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jobbar inte på 3. Men om man ser till att 3 tagit in Nexus-modellerna tidigare så kommer troligtvis Nexus 6 säljas av 3 också. Finns ingen information om det, mer än de som produktägarna säkert sitter på.
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    En historia från verkligheten:

    Mamma och pappa har mobilt bredband från Tre, ett huvudabonnemang samt till det ett kombokort för 49:- extra

    Drygt ett år sen Tre till pappa (78 år och tekniskt handikappad) -Säljsnack, säljsnack säljsnack 4G, gratis modem, samma pris som tidigare och det ska funka hemma hos er...

    inget 4G hemma (som om han skulle märka skillnaden i hastighet?) och det står i mjukvaran vid anslutning vilket nät modemet ansluter tilll. Han tycker sig ha blivit förd bakom ljuset, jag företar en felsökning. tre föreslår tvingat 4G vilket ju inte går, Tre har inte full 4G-täckning och mamma och pappa är mobila men också så blir användandet för krångligt för dem om de hela tiden ska manuellt ändra i inställningar mellan automatiskt val och tvingat 4G

    Det rinner ut i sanden efter att pappa själv försökt med supporten några gånger.

    Nutid, säljsamtal från Tre, pappa tackar nej till erbjudanden, säljare frågar om det är något annat han kan hjälpa till med. Pappa svarar du kan ju få igång mitt 4G
    Javisst, vi skickar ett nytt modem och inga ytterligare kostnader svarar säljaren, ungefär så klart.

    Jag blir ombedd att hjälp till med installation av det nya modemet samt att se över den andra datorn då internet slutat fungera.
    Väl där kopplar jag in nytt modem som anger H+ (nu blir det väl rätt uppenbart att 4G inte finns där han bor) och ger mig på andra datorn. Jag konstaterar att simkortet är inaktivt och nu går allt upp för mig.

    Säljaren har bytt hans kombosimtjänst mot ett nytt separat abonnemang, skickat på honom en försäkring (på ett usb-modem!!!!) och detta ska då inte, sam jag skrev ovan inte kosta något extra.

    Samtal till tre, bollas runt, tar en massa tid av mitt liv, ger en massa frustration. Allt ska återställas men man måste skicka ett nytt sim för det inaktiverade går inte att aktivera.

    Returfraktsedel skickas för modemet men inget emballage, det får han köpa själv. Intressant nog kommer retursedeln snabbare än simkortet till den dator som nu står utan internetuppkoppling.

    Så igår kom då simkortet. Pappa aktiverade själv via telefon (duktig pappa 78 år). Han får inte igång internet (simkortet vänt fel, tekniskt handikappad remember) så jag får åka dit. Försöker nå honom på hans mobil på väg dit men samtalet hamnar i röstbrevlådan. Väl där ingen hemma men jag sätter igång själv. Med simkortet i ordning kommer ett sms på datorn att jag ringt...

    De har bytt ut hans mobiltelefonsim! Tur ändå så har han en fungerande telefon men han är inte glad, inte jag heller. Och jag måste ånyo ringa tre och dra den här jävla historien minst en gång innan jag kan avsluta det samtalet. Och är det det sista? Det känns om att jag vill hämnas, jag är hämndlysten. Jag kommer inte att få kompensation för allt besvär vilket de baske mig moraliskt är skyldiga mig. Han kommer att få småsmulor. Han kommer att byta operatör, jag orkar inte med supporten jag måste ge honom

    Eftersom jag ska ställa en fråga får den bli, vad kan pappa tjäna på detta?

    EDIT: Priset på modem/abonnemang han pålurades var inte 49:-/mån, bara försäkringen låg ju som sagt på 29:- plus abonnemang på, jag vet inte exakt, 150:-?
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Låter tyvärr lite som människligt felande det mesta. Irriterande, jag vet. Men först om 4G bor man inte i en stad, så kan man inte riktigt ens begära 4G utav 3. Faktum tyvärr. 3 har idag det minst utbyggda 4G nätet, vilket beror på att de drog igång sin utbyggnad senare än de övriga 3 operatörerna. Däremot har 3 ett grymt 3G-nät vilket är i stort sett fullgott.

    Om säljaren lovade 4G där han bor och det är en stad så bör det ju inte vara något problem att avsluta något överhuvudtaget eftersom 3 lovar ju att allt skall funka. Synd där att själva prövotiden gått ut, men i sig skall detta inte vara något problem. Funkar inte 4G på utlovad adress, så kan ju inte 3 utlovat erbjuda detta vilket gör att 3 i sin tur gör ett kontraktsbrott av sina egna allmänna villkor. Detta innebär i sin tur att din far bör kunna säg aupp abonnemanget i förtid, bruka innebära att man skickar tillbaka allt. Men man kan möjligen också få nedsatt månadspris och då hoppas att 3 bygger ut 4G där han bor i en nära framtid.

    Sedan hade jag lite svårt å hänga med i historian. Den är ju inte kort precis. hehe. Men vad jag förstod så har försäljaren lovat att någon kombotjänst skall finnas kvar, men har istället skapat ett nytt abonnemang. Alltså då är det som sagt bara att skicka tillbaks prylarna oöppnade så skall det nog bli avslutat. Men kan förstå att man efter sådana trubbel kanske vill byta operatör.

    Men summa av kardemumman. Om din far blivit lovat en fullgod fungerande tjänst och 3 kan inte leverera detta över 1 år senare. Så tycker jag detta handlar om ett kontraktsbrott. Du bör kunna reklamera alltihop. Enklast är då att vända sig till eventuellt för mer råd till Telekområdgivarna som då är operatörernas egna rådgivning. För lets face it. De vill inte heller det skall se ut så här, så när de gör fel, så vill de veta om det. Du kan också försöka dig på att skriva denna historia i 3's facebook kundtjänst. Eller varför inte använda Fairshopping och berätta samma historia där. PÅ båda dessa ställen får så att kan man säga tre bästa folk. De kan i stort sett fixa allt. De flesta som skriver får då verkligen hjälp och eventuella kompensationer. Och kan de inte hjälpa så beror det oftast på att kunden missuppfattat något. Men även allmänna reklamationsnämnden kan vara ett bra ställe att kika in på. :-) Hoppas jag förstått allt korrekt?
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Hej och tack för att du tog dig tid! Och jag tror du fick det rätt. Bipolär som man är tänker man allt men skriver/säger mindre...

    Telekområdgivarna hade jag glömt. Sen får vi se hur långt kämpaglöden räcker, det tar på krafterna att försöka få ordning på felen som uppstår.

    Nu kunde de visst inte öppna kombosimet innan de registrerat returen på varorna han aldrig velat ha. Det går aldrig över. Man känner sig som Don Quijote

    Hur som haver. Nu finns det här för allas beskådan i all evinnerlig tid iaf.