Fråga: Dålig GPS?

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Robban71, 13 nov 2014.

  1. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur tycker ni Gps:n fungerar? Min N4 visar felaktigare spår än Galaxy S3 på Endomondo.
     
  2. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har inga större empiriska data att gå efter. Men jag är van vid min 910xt den är mkt mer exakt. Men jag är nog en dålig referenspunkt. I en telefon tror jag mkt kan störa GPSen. Ngt som vet var den är placerad? Var den tar emot sin signal?
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    GPSen är väldigt dålig i Note 4.

    Inomhus får jag ingen fix alls (om jag inte sitter i ett papphus) och utomhus är det sällan mer än 10 satelliter anslutna vilket ger dålig noggrannhet.

    Dessutom kopplas satelliterna ner med ett givet intervall (typ var 10e sekund) och återetableras. Telefonen hinner aldrig bygga upp nån bra fix.

    Jämfört med min kompis Galaxy S5 har just nu hans telefon 28 fixerade satelliter av 32 synliga. Note 4 ser 29 och har 0 fixerade. Går vi ut får han 32/32 och jag 9/32. Hans noggrannhet är 3m och min är 15m.

    Det ser väldigt komiskt ut när man tittar på en Glympse (program för att dela sin position till andra) i efterhand. Den ritar en linje där man färdats och den ligger väldigt sällan på vägen. Jag var tydligen ute och körde på åkern i morse. :-)

    Köp inte en Note 4 om bra gps är viktigt.

    / p
     
  4. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Allt handlar inte om hur många satelliter man har min gps klocka klarar sig bra på 5-8.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Korrekt, i princip räcker en fix mot 3 satelliter förutsatt att signalstyrkan är perfekt.

    Kvaliteten på klockchippet i telefonen avgör hur noggrant positionen kan bestämmas.

    Antennerna för GPS avgör hur bra kvalitet det blir på signalen inomhus och i svåra områden med höga byggnader.

    Däremot är det anmärkningsvärt att alla telefoner vars GPS fungerar bra har ett högt och stabilt värde på antalet satellitfixar och Note 4 har ett lågt värde (som dessutom dippar till 0 var tionde sekund varpå telefonen får börja etablera en fix igen från scratch).

    / p
     
  6. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    En ren spekulation från min sida. Men kan det vara metallramen som ställer till det?
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Skulle kunna vara en orsak.

    Men det skulle också kunna bero på mjukvara. Lite udda att antalet satellitfixar dippar mot 0 var tionde sekund.

    / p
     
  8. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Samsung Alpha har oxå metallram och bra Gps.

    Hoppas det går fixa med mjukvara.
     
  9. JanneL

    JanneL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Använder GPs:n varenda dag nästan när jag är ute o springer. Funkar hur fint som helst. Har i och för sig inte testat nå annat än på mina löprundor, men har då inget att klaga på. Har telefon i jackfickan, så den är väldig dåligt placerad efter kroppen lågt ner dessutom.
     
  10. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Har inte heller märkt att gps:en skulle vara dålig. Funkar minst lika bra som min S4.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu är ju det viktigaste att telefonen funkar bra. Men, om du orkar och har kvar din S4a kan du ju installera "GPS Status & Toolbox" på båda, lägga dem på köksbordet och jämföra. Vore intressant att se om din Note 4 är bättre än våra. I så fall kanske det finns hopp.

    / p
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur ser era platsinställningar ut? Om den endast är inställd på GPS kan det nog ta rätt lång tid om man befinner sig inomhus.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 14 nov 2014
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Problemet med "Hög exakthet" är att telefonen då låser sig varje minut när man är utomhus eftersom GPS-signalen är så dålig och telefonen väljer att använda WIFI-triangulering istället.

    Hög exakthet ger dock som du säger en position även inomhus men det är ingen GPS-fix utan en ren gissning baserat på vilka wifinät telefonen ser och kan skilja sig rätt rejält mot korrekt position.

    Telefoner med bra gps t.ex. S5 och S4 får utan problem gpsfix även när "Hög exakthet" inte är vald.

    / p
     
  14. Dixon

    Dixon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Sitter här och jämnför N4 och S5 med GPS toolbox. Inomhus låser S5 stabilt på 16-18 av 27 sat. N4 låser upp till 12-13 för att sedan tappa till 1-6 av 27 ( och sedan upp och ner...).
    Jag minns för nåt år sedan att jag var riktigt nöjd med GPS.n i min S4. Skaffa sedan N3 (utan metallram) och där tappade jag platsen i Navigon och Endomondo ofta. N3.an försvann i Thailand så jag köpte en S5, åter igen fungade GPS.n bra. N4.a fick jag idag och har inte provat GPS.n praktiskt men anar att den inte är vad jag önskar...
     
  15. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hade en Note 3 där jag tyckte att gps:sen var seg på att få plats. Innan med en S4 hade jag snabb gps och samma sak med S5. Kanske nått samband med Note serien?
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Verkar inte bättre.

    Note 2, S3, S4 och S5 har fenomenala GPSer som är blixtsnabba på att få fix även inomhus.

    Note 3 och Note 4 verkar vara samma skrot när det kommer till just GPSen. 4an med egenheten att den kopplar ner satelliterna konstant.

    / p
     
  17. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Märker det på min N4 med, hoppar vilt. Fan har några dagar på att mig bestämma om jag ska köra vidare med min iPhone 6 Plus eller köra med Note 4:an. Än så länge har inte Note 4:an mycket plus över 6 Plus och GPS är definitivt sämre samt att jag märker att min Note 4 har sämre mottagning också
     
  18. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har också riktigt kass signal med min N4.
    Testade den mot HTC M8 och M7 med Gps status & Toolbox
    Efter 10 minuter har den fortfarande inte hittat någon position (ja den funktionen är aktiverad)

    Note 4 : 0/28 sateliter
    HTC M8: 12/23 sateliter
    HTC M7: 10/23 sateliter

    Tror ni att detta fixas via en updatering eller är det kass hårdvara i telefonen?

    Upplever dessutom sämre täckning via mobildata gentemot mina andra telefoner.
    Har samma operatör på telefonerna, där min iPhone 6 och M8 har "ok" täckning har N4 ingen alls.
     
  19. JanneL

    JanneL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min Note4 gps låser på t ex. cardiotrainern på 2sek fast jag är inomhus. Testade just med gps toolbox och då ligger det på 18-20 i bland droppar den till 16 av 29 sateliter i vardagsrumssoffan. Så jag kan inte klaga.
     
  20. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Har jämfört Note4an och S4an inomhus nu med GPS Status och Note4an visar fix på 13-15 sat av 28. medans S4an har 10-11 sat fix av 22. Ingen av dem fixerade några GLONASS satelliter. Har ryssarna stängt av?