Fråga: Note 4 eller Nexus 6?

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Emil99, 28 okt 2014.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Ställ om din datorskärm till typ 800 x 600 och jämför med hur det såg ut innan så förstår du hur jag menar :)
     
  2. JustinZane

    JustinZane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+
    Platta:
    Huawei m5
    Nej jag tror n4 kommer stå länge innan nån toppar den!
     
  3. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Ja troligtvis till våren 2015.
     
  4. Axl183

    Axl183 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Går lite i samma tankar. Fick chansen att klämma lite på en Note 4 igår, och visst känns den riktigt bra i handen, inte minst för att vara en Samsung. Kanon skärm, precis rätt storlek. Tyvärr så går den bort pga Touchwiz. Nu kanske jag borde ge den en bättre chans, sist jag använde TW skarpt var på en gammal S3a.

    Sen stör jag mig på de fysiska knapparna, men det kanske är en vanesak.
     
  5. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Om du stör sig på Touchwiz så är det bara att byta ut det mot exempelvis Nova Launcher Prime. Du bibehåller funktionaliteten med s-Pen ändå.
     
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Står också i valet och kvalet mellan Note 4 och Nexus 6. Note 4 har ju en del fördelar med fler sensorer, pennan osv, men för mig är Touchwiz och hårdvaru- samt kapacitiva knappar inget alternativ. Därför undrar jag om följande är/kommer vara möjligt på Note 4:

    AOSP-rom, med mjukvaruknappar, och där hemknappen istället får tjäna som kameraknapp. I AOSP-rommen får gärna stöd för pennan finnas tillagt. Någon? :)
     
  7. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Efter att ha sett mkbhd:s review av nexus 6 ( ) är jag nöjd att jag valde note 4:)
    Det enda negativa jag kan tycka är att multitask-knappen är lite seg (precis som alla sagt men det borde gå att lösa med framtida uppdateringar), kameran är inte lika bra och snabb som jag trodde när man fotar inomhus på rörliga motiv (barn) och jag tycker att programmen stängs lite väl snabbt när de inte används (de behålls inte i minnet så länge, upplevde att min nexus 4 behöll dem längre). Allt annat med den är top-notch hittills!
    Som sagt hade jag en nexus 4 tidigare. Lika mycket som jag har gillat snabba mjukvauppdateringar från Google så har jag ofta stört mig på att vara försökskanin då många saker har fungerat sådär. Efter att ha sett mkbhd:s video har jag en känsla av att nexus 6 skulle ge mig precis samma frustration vid många tillfällen.
     
  8. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 036

    MINA ENHETER

    Jag hade (äntligen) bestämt mig för Nexus 6 trodde jag men känner mig inte lika sugen längre efter att ha kollat lite recensioner. Den verkar så groteskt stor dessutom.
    Inne på Note 4 nu men ska fundera någon dag till tror jag.
     
  9. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Det går ju inte att jämföra note2 penna mot note4. Det är ju redan skillnad mellan n2 och n3..

    För övrigt använder jag pennan kanske 75% av tiden när jag använder min n3.
     
  10. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Velade själv lite fram och tillbaks om detta men valde till slut Note 4 trots att jag redan hade en Note 3, mkt beroende på fingeravtrycksläsaren som är guld värd när man har lite mer känsliga saker som jobbmail och annat på luren. Nu kan jag liksom på iPhonen byta PIN mot ett bra lösenord men samtidigt slippa behöva mata in det varje gång.

    Trodde faktiskt inte att jag skulle tycka skillnaden på hårdvaran i övrigt var så pass noterarbar mellan Note 3 och 4 men den senare ger faktiskt klart mer premiumkänsla. Och då tyckte jag även att Note 3 var helt ok och jagade inte som många andra upp mig på att den var plastig.

    Nexus 6 har säkerligen bättre ROM stöd och liknande och LL klart tidigare, men halvdassig skärm och annat kändes så där, och så fingeravtrycksläsaren då.

    Kan tillägga att jag ytterst sällan använder vare sig pennan eller en massa viftgester och liknande så det var inte en faktor. Sett till ren hårsvarukänsla så tycker jag nog att Note 4 faktiskt slår min iPhone 6 +, den senare var ett klart lyft i och med större skärm men tidigare iphones hade bättre känsla.

    Edit: kanske lite missvisande att kalla Nexus 6 skärm för halvdassig, inte lika bra som den på Note 4 är nog en mer korrekt beskrivning :)
     
    Last edited: 9 jan 2015