Problem och lösningar i 5.0 (lollipop)

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av MightyMike, 16 nov 2014.

  1. MightyMike

    MightyMike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Hej,


    Jag har stött på några saker jag inte tycker är bra ned 5.0 på Nexus 5 men jag har hitta lösningar som jag tänkte dela med mig av.

    Är det någon annan som stött på något problem, eller har ni lösningar på något problem så dela med er :-) !

    · Första problemet för mig var att Galleri appen var borta, WTF, hur kunde man ta bort den och ersätta den med Foton. Efter att ha testat några appar så hittade jag en som ersätter den ursprungliga appen på alla vis, den är i princip identisk. Appen jag hittade var: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.moblynx.galleryics

    · Andra problemet är att notifierings dioden inte fungerar som tidigare. Oavsett vilken notis man får numera så blinkar den vitt. Tidigare har jag kört med Light Flow men den funkar inte för mig efter 5.0. Så istället för att leta efter en ny app som löser problem så tänkte jag att det vore kul om man kunde härma hur notifieringarna fungerar på Nexus 6 där skärmen tänds då man får en notis :-) . Nu går det ju inte att härma exakt eftersom att Nexus 6 har en amoled skärm och visar notiserna i svartvitt, men det går att göra det hyfsat likt med Tasker. Jag tog och jag gjorde en profil i Tasker som gör att skärmen slår igång någon sekund så fort man får en notis. För att få det att fungera behöver man Secure Setting. Namnge en Task till något valfritt, välj Plugin, välj, Secure Setting, tryck på pennan för att konfigurera, välj Actions och välj Wake Device. Gör sedan en Profil genom att gå till Profiles och trycka på + och välja Event, välj UI, välj Notification och sedan döper du det här till något och då dialogrutan stängs väljer du den Task du tidigare skapt. Kanske även går att göra detta bara genom att importera koden i Tasker och med det går så finns koden i ett dokument jag laddat upp* som innehåller flera olika Tasker profiler. Just den här profilen har jag döpt till Aktiv Skärm och den länkas till Tasken Notiser.

    *OBS då det inte går att ladda upp en xml -fil så har jag kopierat texten från xml-filen till ett notepad -dokument. Så om man ska få det att funka med koden som går att ladda ner så måste man nog göra om det till en xml-fil.
     

    Bifogade filer:

    Moritz gillar detta.
  2. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Vet inte om det har med Lollipop att göra, men har aldrig hänt mig tidigare vad jag vet:

    En polare ska ha ringt mig, men det har inte ringt i min telefon och det har inte heller dykt upp någon notifikation om missat samtal. Har haft god täckning hela tiden. Ingen lösning ännu.
     
  3. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    AcDisplay funkar typ som Motos notifikationer. Använde det tidigare på en Nexus 4.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.achep.acdisplay&hl=sv
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Quickpic är riktigt bra, har jag kört så länge jag använt android.
     
  6. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Say what now?!
    Har de tagit bort galleri:t, så att man MÅSTE använda Foto-appen som är knuten till Google+ ??

    Nu är det inte långt kvar tills Nexusen säljs..
     
  7. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Är du skön eller? Du vet att man kan installera andra appar än de som finns på telefonen?
     
  8. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker inte att det är orimligt att min telefons basfunktioner inte skall vara präglade med Google-reklam. Jag har trots allt betalat för telefonen.
    Ska väl inte behöva lägga ner tid och pengar (ja, ibland behövs det) på att installera appar för att få basic-funktioner som inte smyger in "GÅ MED I GOOGLE+"?
     
  9. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Okej, det beror väl på hur man ser det då. Jag har alltid använt quickpic, så för mig är det skitsamma.
     
  10. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Är du säker på du måste ha google plus för o använda den? jag har för mig jag läste i somras att photos inte var lika hårt knutet till plus längre...

    Hur som helst inget problem för mig då jag använder google plus sedan beta och det är den bästa tjänst dom släppt. Speciellt hur man hanterar/lagrar/backupar/enhancear sina bilder där! :D
     
  11. Scania_trucker

    Scania_trucker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    stock
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z5
    ROM:
    stock
    Hittar inte funktionen att stänga av ljudet eller att bara sätta mobilen på vibration?
    Fanns innan när man dro ner "gardinen" eller genom att hålla in On/Off.

    Hittade!!
    Var så enkelt som att sänka Volymen.
    Sänker man ljudet helt så blir det bara vibration, sen får man trycka ingen så blir det helt ljudlöst.
     
    Last edited: 17 nov 2014
  12. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Mmm. Det funkar inte på Lollipop. Fast det ska finnas appar för att få helt tyst utan vibration.
     
  13. kryddan

    kryddan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Prova att trycka på ringklockan direkt när du ser den, så skall du komma till vibrerande-tyst.
     
    Scania_trucker och Englund81 gillar detta.
  14. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Stött på ett problem med mikrofonen under samtal efter uppdateringen. När jag använder ett par hörlurar som inte har en mikrofon så fungerar i princip inte mikrofonen längre, mottagaren av samtalet hör mig vääldigt svagt. Tar jag ur hörlurarna så återgår volymen till normala nivåer.

    Någon som kan bekräfta? Dra i ett par hörlurar utan mic och ringa en vän för att se om det är skillnad på talvolym för mottagaren med/utan hörlurar?
     
    rootmoose gillar detta.
  15. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
  16. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du måste skämta?!
    Kan jag inte styra musiken utan att sätta på öppna notifieringar?!?
    Vad är detta för jävla skräp?
     

    Bifogade filer:

  17. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Funkar med google music, så spotify kanske behöver uppdatera appen (och fixa chromecaststöd)
     
  18. peppo

    peppo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag har massa minneshanteringsproblem! Om jag använder Chrome så stängs Play Music av i bakgrunden, eller t.ex BeyondPod, samma där. Händer oftast när jag använder Chrome i förgrunden. Strömmar musik via Bluetooth.
    Fungerade utan minsta problem i KitKat
     
  19. Largeman

    Largeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lustigt detta. Jag hade exakt detta problem i samband med första versionerna av KitKat. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag löste det!
     
  20. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Mailen har börjat att vibrera. Så var det inte innan. Blir tokig på all vibrerande. Har letat men inte hittat vart man stänger av vibration av eposten.

    EDIT: ser att på Gmail så finns det under inställningar --> konton --> gmail.
    Men inte på andra e-postprogrammet, Blue Mail... mer nog en BlueMail inställning än 5.0

    EDIT 2: Hittade i inställningarna på själva appen,, jag fick gå in på respektive mailkonto i inkommande. Ej en 5.0 fel

    Bakgrund: Gmail highjackade mina jobbmail från annan epost app och tvingade mig att köra gmail. Vill hålla privata i en app och jobbmailen i annan app. Den gamla appen kommer jag inte ens längre in i.
     
    Last edited: 19 nov 2014