Cybermonday - S5, Nexus 5, Z2 >3500 kr. Snabba råd uppskattas!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Anonym, 1 dec 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag behöver en ny telefon, det har jag behövt alldeles för länge. Tänkte nu passa på idag under Cybermonday då det finns en del förmånliga erbjudanden.

    Jag har dock enorm beslutsångest och hoppas att någon här kan knuffa mig i rätt riktning. Alternativen är:

    - Galaxy S5 á 3495 kr
    - Sony Z2 á 2990 kr
    - Nexus 5 á 3500 kr

    Lutar åt Galaxy S5 pga. kameran och skärmen. Som vi alla vet är ju dock telefonen väldigt plastig/ful och touchwiz avskyvärt. I priset ingår även trådlös laddare och Samsung Charging Cover vilket är ett plus.
    Z2 har ju ett väldigt attraktivt pris och utöver bezels och att skärmen är lite "tråkigare" än S5 ser jag inga större nackdelar. Har dock idag en Sony och är sugen på att prova något nytt. (Gräset är ju alltid grönare på andra sidan...)
    Nexus 5 pga. stock android (vore förvisso väldigt nice), storlek och snyggast. Nackdelar batteri och kameran.

    Varit sugen på One M8 länge men den verkar tyvärr aldrig vilja falla i pris.
    Z3 är för dyr.
    Z3 compact gillar jag. Dock är ca 5" skärm "sweetspot:en" för mig.
    G3 lockar inte.
    Oneplus är för stor samtidigt som jag inte orkar med att supporten befinner sig i Kina. (Har haft mycket otur med ny teknik nyligen och då fått erfara skillnader mellan bra och dålig support.)
    Nexus 6. För stor, vad håller ni på med Google/Motorola? (Obs. min subjektiva åsikt.)

    Snälla hjälp mig någon! Skulle uppskattas!! Telefonen köpes idag.
     
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Z2, 3gb ram känna mer framtidssäker och mer vanilla liknande än Samsung. Även bättre ip certifiering

    Sen kommer z2 få lollipop det har sony gått ut med. I början av 2015. Är själv trött på plast och vill gärna ha något med bättre kvalité typ glas
     
    Anonym gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det är just mitt exemplar men kameran i S5 är halvt om allt värdelös! Den absolut vägrar fokusera om inte objektet befinner sig långt bort. Allt annat än det så vägrar den fokusera, för den tappar fokusen konstant.

    Kameran i N5 verkar inte så dålig som alla gnäller om. N5 är dock väldigt tveksamt ihopbyggd för i stort sett alla N5 har lightbleed och div andra problem.

    Sony skulle jag inte våga röra. På tok för mycket kvalitetsproblem med självspräckande glas o.dyl.
     
    Anonym gillar detta.
  4. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Men annars om man får ett felfritt exemplar är sony bra tycker jag. Iaf när det gäller root osv till skillnad från Samsung som lagt in knox, de jävlarna.
     
    Anonym gillar detta.
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    har en z3 compact idag och jag rekommendar ingen att n´ånsin köpa en telefon från sony. samsung är fanimej ljusår bättre trots touchwiz och plast... plast gillar jag i regel alltid bättre än metall och glas då fördelar är såpass mycket större med förbehåll fär kanske just utseendet. Jag är mer noga med hjur den presterar än hur den ser ut dock, det är ju inget smycke lixom.
     
    Anonym gillar detta.
  6. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Nexus 5 kostar väl 2800 på siba som standardpris? Anyhow - Z2 hade jag också satsat på pga batteri och kamera samt IP-certifiering. Det är ju i princip samma hårdvara som i Z3...
     
    Anonym gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Överhettningsproblem, självspräckande glas, glapp i någon av "portarna", etc. Bara att dra lott om vilket problem ens Sony kommer ha! :)
     
    neddie gillar detta.
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Meh finns ingen telefon som är perfekt ;-)
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Självklart inte men just Sony verkar nu ha sämst kvalitetskontroll (förutom OnePlus).

    Självspräckande glas finns även på Z3 och Z3C. Jävla idiotiskt att köra glas på baksidan om man ska ha det vattentätt....
     
    ASR gillar detta.
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    true story,... skulle helst vilja byta min z3 mot en s5 eller tom en g2 igen. inte alls nöjd.
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Byt då :)
     
  12. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tack för svaren alla! Verkligen, tack!

    Just plasten på S5:an kan jag leva med då jag ändå kommer att använda ett case. Åtkomst till batteriet berättigar i mitt tycke plast som materialval. Sedan kan plast användas på ett bra sätt (N5, Oneplus) och ett mindre bra sätt (S5).

    Touchwiz kan jag ju bli av med senare om jag vill genom att flasha CM eller dylikt. Efuse/Knox är ett djävulskap. Det borde dock så vitt jag vet inte påverka reklamationsrätt och dylikt i Sverige, iaf. med avseende på hårdvarufel. Samsung borde väl få svårt att påstå att t.ex. batteriluckan lossnade för att jag bytte rom?

    Både Z2 och S5 kommer få Lollipop så där oroar jag mig inte.

    Visst är 3gb ram på Z2 ett plus. Även jag har läst om självsprickande glasbakstycken på Z2, lite oroväckande! IP certifieringen är inte jätteviktig för mig. Övertygad om att S5:ans certifiering kommer att räcka gott och väl.

    Konstigt det där med kameran på S5:an. I de tester som jag läst tenderar den att prestera i topp i androidsegmentet.
    Efter att ha lekt lite med en väns N5:an är min uppfattning att kameran i Nexus 5 inte är värdelös (mycket bättre än kameran i N4 t.ex.) men samtidigt inte heller "bra". Använder man HDR+ läget så tycks man få ganska bra bilder.

    Köper jag Nexus 5 blir det 32gb varianten, därav priset på 3500 kr.

    Det lutar fortfarande åt S5. Ställer jag Z2 mot S5 är det på pappret ganska dött lopp men det faktum att jag nu har haft Sony gör att S5 lockar. Alltid kul att prova något nytt!

    Är det förresten någon som vet om Tele2 operatörslåser sina telefoner? Så vitt jag minns låser de bara iphone.

    Fler åsikter tas gladeligen emot!
     
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Enligt Mecenat så är inte telefonen operatörslåst men dubbelkolla för säkerhets skull
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    S5 är ett bra köp. Stabil lur. Knox är skitsamma, vi är skyddade av reklamationsrätten och under första halvåret av ägandeskapet är bevisbördan på Samsung, och lycka till att få igenom att tex skärmen spruckit av att man rootar och spräckt Knox.
     
  15. Anonym

    Anonym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Vad säger ni om One M8 vs S5? Planen har varit att hålla ut tills M8 sjunker i pris men nu när prisskillnaden telefonerna emellan är 1500 kr så vet jag inte riktigt om prisskillnaden är berättigad. Den stora nackdelen med M8 är väl så vitt jag vet kameran.
     
  16. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag hade också valt som du. S5 eller en N5 beroende på vad du är ute efter. S5:an har bra kamera men det kan vara så att @Ascii@Ascii; har fått ett måndagsex!
     
    Anonym gillar detta.
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Eller så Är kameran extremt känslig för lägre ljus men jag tycker det är ljust nog iaf :P

    Den är kanonbra i bra ljus! :)
     
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Sen har Sony som tidigare skrivare påpekat en usel kvalité, displayer som spricker, baksidor samma sak, min Z3C vibrerade nästan sönder när man spelade musik och alla vibrationer spred sig till hela telefonen och sen hade den en usel kamera.
    Synd för Z3C hade kunnat varit den populäraste luren i perfekt format och storlek.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Värsta är väl ändå att just problemet med självspräckande glas är kvar sen Z2-tiden. Man kunde ju tro att de fixat det med nya telefonen.
     
  20. Rissnekorset

    Rissnekorset Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har själv beställt en Z2, men blir nog att skicka tillbaka den så fort den landar. De problemen som jag har läst med Z2 låter inte roliga. Som Ascii nämnde. Speciellt det självsprickande glaset verkar vara en riktig fuling då det inte går på garantin heller eftersom Sony vägrar erkänna att det är ett konstruktionsfel.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.