Gå från Nexus 5 till xperia z2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mint, 1 dec 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Mint

    Mint Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2012
    Inlägg:
    537
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Är lite sugen på att köpa en Xperia z2!

    Har en Nexus 5 som jag är jätte nöjd med! Men är sugen på bättre batteritid, kamera samt IP klassningen!

    Nån som gått från n5 till z2 ?

    Synpunkter?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Z2 är säkerligen en fin telefon, men vet du vad du ger dig in på om du skaffar en Sony? Nu säger jag så klart inte att detta drabbar alla men tre stora fel som drabbar många:

    Självspräckande glas (fram/bak) av för höga spänningar i glaset (stort problem som även finns på Z3/Z3C)
    Överhettningsproblem (var bl.a. ett stort problem på just Z2 i tidigare batchar)
    Div glapp (som gjorde att vatten läckte in)

    Kameran är bra om du är van med att använda manuellt läge. Autoläge verkar suga rätt hårt på samtliga utav Sonys enheter, tyvärr.
     
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Behåll N5:an. Det enda du vinner på är batteritiden och ip-klassifieringen. Du förlorar dock i snabbhet i allt.
    Okej kameran är bra i Z2 om man använder manuellt läge. Precis som Ascii säger.
     
  4. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Jag bytte från N5 till Z1, just på grund av batteritiden. Batteritiden är väsentligt bättre än på Nexus, har nu en Z3 och där är det ju ännu bättre. Personligen gillar jag skarpt Sonys version av Android, så pass att jag kan gå med på den lilla prestandasänkningen jämfört med Nexus. Att inte behöva oroa sig för att ta fram luren i regn är också skönt. Har inte ångrat mig en sekund att jag bytte, även om jag innerst inne är ett Nexusfan :-)
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Dont do it! Min z3c är by far den drygaste telefon jag nånsin haft. Jobbig dryg kamera och lika robust som ett korthus.
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Har haft Z1c, Z2 och nubben Z3c. Varit riktigt nöjd med allihop och kommer garanterat byta till en Z4 c så fort den kommer ut.
     
  7. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Gammal tråd haha, men ifall någon velar i samma sits så gick jag från N5 till Z3c.
    Riktigt besviken på kameran, Sonys mjukvara förstör alla bilder. Bättre än Nexus 5 men potentialen är enorm, Sony bajsade överallt med software processing dock.

    Saknar flytet i N5 mycket också, men ska ge denna telefon en chans tills lollipop är ute och se ifall Sony leverar flyt + camera API 2.

    Batteritiden och storleken är enda fördelen, resten är ganska meh enligt mig.

    Rörig post, vart uppe för länge haha, sorry.
     
  8. Mint

    Mint Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2012
    Inlägg:
    537
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hehe min gamla tråd! Köpte faktiskt en z2 men sålde den efter ca 2 veckor då jag gillade n5an mer!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.