Fråga: Hemskärmen ritas om

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Mint, 27 nov 2014.

  1. Mint

    Mint Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2012
    Inlägg:
    537
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Hej!

    La in lolipop på min nexus för ett tag sen och märkte att efter några dagar så va det som att minnet i telefonen tog slut och appar började startas om samt att hemskärmen ritatdes om hela tiden om man gick ur lite mer krävande appar som chrome osv!

    La in 4.4.4 igen och så var det problemet löst!

    Nu är frågan om jag kanske bara hade en misslyckat uppdateringen eller om detta är ett problem med lolipop? läste på androiautority att detta var nått som folk upplevde!

    Hur ser det ut för er? Tar erat RAM slut efter några dagars uptime och ritar om hemskärmen?

    Är sugen på lägga in lolipop igen men inte med detta problem!
     
  2. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Ja, jag upplever samma problem. Har övervakat minnet under flera dagars tid men hittar inte source till beteendet. Främst är det system-minnesanvändningen som verkar "skena" iväg (det som listas under apps-vyn i settings) och när det närmar sig 800 MB så får jag beteendet du beskriver.

    Dock har telefonen ändå ca 500-600 MB ledigt så jag vet inte om det verkligen är en läcka eller om den mäter ledigt minne fel (och avgör att den ska döda/starta om appar).

    Se https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79729
     
  3. DroidShout

    DroidShout Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har samma problem, stänger ner appar hela tiden men telefonen är ändå seg och appar startas om. Jag rootade telefonen nu tänkte det kanske är bättre med en custom rom?
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har problem med två olika appar som använder GPS där apparna startar om, ofta efter ungefär samma tid. Hittade en bra beskrivning på vad en minnesläcka är och hur vi fortfarande kan få dem i Android – man har gjort mycket för att undvika dem i grunddesignen av Android:

    TL;DR: Basically, it's when a program does not release memory after it's been used. This results in the program requiring more and more memory (because it can't recycle that block of memory like it normally would) which means other programs have less and less memory they can use.

    Normally, if you need to store data in a variable called x, you would create this variable (which involves allocating a block of memory and assigning it to that variable) and then use it. When you're done with it, you deallocate the block of memory which tells the OS "I'm done with this, now, you can use it again."

    In most languages, this usually happens automatically behind the scenes. So, I just say "Hey, I need a variable named x of such-and-such type" and the compiler and OS know to allocate the block and assign it, and when that variable goes "out of scope" it is automatically deallocated.

    But, in some cases, you need a block of memory that many different variables can point to, so you create a special variable for that and allocate the data. Now, more-or-less, all bets are off, and you have to make sure that you get that block of memory freed up when you're done with it.

    Again, more modern languages generally handle a lot of that, too, but you still have your part to do (for example, if you somehow manage to destroy every variable that points to your block of memory, now you have no way to refer to that block of memory and the compiler and OS don't know you need to free it up).

    And, when that happens, you have a memory leak. Now, in some cases, like a fairly quick, one-off program, that's not a really big deal. Once the program exits, the OS will just deallocate all its memory and reassign it to other processes. However, if it's a program that is allocating and deallocating memory frequently, or a program that runs for a very long time (like, say, an OS or a graphics driver or something), then you have a problem, because that program is going to starve every other process on the system for resources.

    Also, on, say, a desktop machine with 16GB of RAM, it might take a while for a smallish memory leak to even be detectable. However, the Nexus 5 only has 2GB of RAM, which means a memory leak will become evident much more quickly.

    permalink
    parent
     
  5. Rudberg

    Rudberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2014
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Moto g5 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto g5 plus
    Info:
    Nova launcher, Zooper widget
    Platta:
    Sony z2
    Info:
    Nova launcher, Zooper widget
    Har samma problem, omstart varann eller var tredje dag som gäller. Hoppas Google hittar en lösning snart.
     
  6. Pantern

    Pantern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har samma problem. Samt att den är rätt seg ibland och fryser till. Swiftkey (tangentbordet) brukar ofta lagga/frysa lite. Extremt irriterande.
     
  7. PsyDuck

    PsyDuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    En till med samma problem...mycket irriterande.
     
  8. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Min har också segat ned sig ibland, fått starta om den någon gång då den hade hängt sig.

    Har inte orkat återställt efter uppgradering dock så det kanske löser problemen.

    Har ni gjort återställning på era?
     
  9. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Min hade samma problem efter uppdateringen.

    Minns inte om det försvann redan efter tömning av cache eller först efter factory reset.

    Jag gjorde båda i den ordningen men minns inte efter vilket av det som just det problemet löste sig.
     
  10. Khamel

    Khamel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem, mycket irriterande!

    Jag installerade om telefonen med en factory image utan att dra in någon backup... Så inga konverteringsproblem utan helt enkelt någon form av dålig minneshantering.
     
  11. Mint

    Mint Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2012
    Inlägg:
    537
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Detta problem är inte fixat i 5.0.1

    efter ca 40 timmar uptime så började redraws samt appar stängdes ner, System ramet låg på ca 800 mb då!
     
  12. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Är det samma problem med Kitkat eller berör det "bara" Lolipop ?