Problem: Skumt skärm problem.

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av kniifen, 2 dec 2014.

  1. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har fått ett skumt fenomen på min skärm helt plötsligt. När jag startar om den så flimrar den i olika färger och när Samsung loggan dyker upp så är bakgrunden blå och loggad är åt lila hållet, för sen bli normal. Kan inte ha ljusstyrkan på auto heller, då blir skärmen väldigt mörk och blåaktig. Sen så slutade meny och tillbaka knapparna att funka med, men jag plockade ur batteriet en stund och då hoppade dom i gång. Har funkat hur bra som helst med denna tyska black ed fram tills i morse. Några idèr? Börjar batteriet bli kass? Hårdvara eller mjukvara relaterat? Funkar som den ska men den ljusstyrkan jag har ställt in nu, men blir ju att dra mer batteri när jag inte kan använda auto läget. Men men. Så länge det funkar så. :ehm::(
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir väl det gamla tråkiga rådet att prova en fabriksåterställning först för att utsluta att det handlar om något mjukvarurelaterat problem. Består felet är jag rädd för att det sannolikt har något att göra med hårdvaran och då rör det sig om ett garantiärende.

    Jag tror att du kan utesluta batteriet om det händer samtidigt som du har telefonen inkopplad till en strömkälla. Lutar nog mer åt att det är något med skärmen, men det kan förstås också handla om andra felkällor, blir nog klurigt att diagnostisera på egen hand.

    Om du känner dig bekväm med att öppna upp enheten kanske du bara kvickt kan kolla så att kabeln som ansluter skärmen till moderkortet sitter i ordentligt, men det är nog ytterst osannolikt att den skulle hoppa ur/glappa. Det leder så klart också till att garantin inte längre gäller.
     
    Last edited: 2 dec 2014
  3. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Humm. Funderar på att flacha om den igen med odin. Men tvivlar på att det hjälper. Ser ut så här i recovery just nu. [​IMG]
     
  4. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Provar att lägga upp en film snutt så kanske det är lättare att förstå vad jag menar.
     
  5. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Del 2
     
  6. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Kör du Custom rom?
     
  7. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  8. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  9. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu har den börjat med att blinka med svarta linjer över skärmen med. Är väl bara en tidsfråga innan den säger upp sig helt då.
     
  10. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hur lång garanti har man på Samsungs telefoner? Är det 2 år? Hittade kvittot nu och jag fick den 06-07-2013 så då borde jag ha garanti kvar på den. Men jag vet ej om jag får något på garantin, då det är litet märke i ramen uppe i vänstra hörnet efter jag råkade tappa den förra vintern.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar som att garantin gäller i 24 månader för de flesta telefoner: http://www.samsung.com/se/support/warranty/

    Gå via den här sidan för att kontakta supporten: http://www.samsung.com/se/info/contactus.html

    Själv brukar jag föredra att gå direkt via tillverkaren för att minska handläggningstiden. Du har förstås också alternativet att gå genom affären du köpte telefonen av.

    Är det ingen större skada på telefonen annat än ett litet märke har jag svårt att föreställa mig att de skulle neka garantin.

    Lycka till!
     
    Last edited: 3 dec 2014
    Davil gillar detta.
  12. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Okej. Tack. Ska kolla upp det. Köpte min på http://www.swedenmobile.se. Verkar som att den slutar att flimra när den är sval. Temp runt 20 grader. Började i morse efter jag laddat den och sen var det efter jag har haft den i innerficka, då var den runt 30 grader. Värkar vara något med värme att göra.
     
    bernard gillar detta.
  13. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tänkte lägga in senaste NEE romen i dag, men kommer inte in i download mode. Bara svart skärm, men jag kom in i recovery mode och gjorde en återställning men det är lika. Blir nog att skicka in den efter helgerna.
     
  14. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Lyckades att lägga in NJ8 idag, chansade med download läget. ODIN hittade den tillslut. Men problemen är kvar än trots 3 st fabrik återställningar. Pratade med dom på Samsung igår och dom skulle skicka fraktsedel så jag kan skicka in den.
     
  15. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu är den på väg till verkstaden så jag hoppas på det bästa nu.
     
  16. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått tillbaka den. Dom bytte displayen och mainboard och laddkontakt. Fick det på garantin med. Det var snabba ryck, då jag lämnade in den på posten den 23 december och med tanke på att det har varit lång helger så är det riktigt bra gjort. Tack för det samsung.