Extremt låg ringsignal

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Grimster, 7 dec 2014.

  1. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Jag har ett ganska stort bekymmer.

    Jag har precis haft min Z3a inne på lagning för att byta display. Jag noterade nu dock att min ringsignal är sjukt låg alltså gränsfall att jag ens hör den när jag håller i telefonen. Detta är ganska jobbigt då jag missar en hel del samtal.

    Det som är märkligt är att om jag går in i ljudinställningarna så och drar i justeringen för ljudet där så låter det hur bra som helst men när det väl kommer samtal så är den jättelåg. Någon som har tips på vad som kan orsaka detta? Känns ju helt klart som en mjukvarugrej eftersom högtalaren uppenbarligen fysiskt klarar av att spela högre.

    Tar gärna emot tips på vad som kan orsakat detta. Hade inte detta bekymret innan den var på lagning och iof har jag gjort en återställning så vet inte om den kan ha påverkat?
     
  2. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Nu har jag försökt göra en total återställning i PC Companion och trots det så är ringsignalen väldigt låg. Skitskumt måste ju vara något hårdvarufel då?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det låter som att displaybytet på något vis påverkat högtalaren. Ljudet från Z3:an är rätt bra och högt i normala fall, speciellt som den har stereohögtalare. Hörs det lika dåligt från bägge högtalare eller låter en högre än den andra?

    Det vill säga om du nu försäkrat dig att högtalarvolymen är uppskruvad till max o_O. En sak du kan testa är i och för sig att gå in på Inställningar->Ljud->Ljudinställningar-> och prova lite med olika alternativ där
     
    Grimster gillar detta.
  4. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact

    Hej! Tack för ditt svar.

    Det jag testat är att fippla runt med ljudnivån i allmänhet och byta ringsignal. Efter min totala återställning så körde jag bara igenom konfigurationen vid uppstart sen prova jag ringa telefonen med standardinställningar utan att ha gjort något men även då var den extremt låg.

    Lyssnade på telefonen nu men ska det låta ur den nedtill också? För i mitt fall så låter det bara ur den övre högtalaren och väldigt väldigt lågt.

    Det är så lågt att jag hör den inte när den ligger på bordet utan bara när jag sätter telefonen till örat. SMS signalen verkar dock låta helt normalt och inga som helst problem att höra.

    Det här var inte ett problem alls innan jag skicka in telefonen och visserligen så blåste dom ju telefonen mjukvarumässigt sett under lagning men det luktar ju hårdvaruproblem?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har förvisso ingen Z3 utan en Z3 Compact, men på min telefon ljuder det från bägge fronthögtalare när det ringer. Kör också det mesta default då jag i veckan fabriksåterställde. Vid mediauppspelning skall det i alla fall komma ljud från bägge högtalare, så testa spela musik eller film video (typ YouTube). Låter det likadant där?

    Kan någon med en Z3 bekräfta om bägge högtalare ljuder när det ringer eller inte?

    Hur som haver skall det ju absolut inte vara så lågt att det knappt går att höra. Var lagade du telefonen? Var det via Xperia Care eller via operatör/butik? En idé kan vara att först dubbelkolla med Sonys support innan du skickar in den. Jag brukar bifoga tillverkarens svar om de bett mig skicka in telefonen, inbillar mig att det oftast leder till mindre krångel vid garantiärenden/reperation.
     
    Last edited: 7 dec 2014
  6. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Går jag in på Youtube och bara kör igång en valfri låt(inte fått in Spotify efter återställning än) så verkar den bara spela ur den övre högtalaren den man traditionellt sett lyssnar in när man pratar.

    Telefonen är lagad via Xperia Care för jag ville ha en garanti på vattentätheten vilket typ alla tredjepartare avsäger sig. Ska i ärlighetens namn säga att jag har inte den blekaste om den spela ur bägge innan för använder telefonen väldigt sparsamt till sånt och har ofta hörlurar när jag lyssnar på den. Så jäkla drygt det här bara om man ska bli tvungen att skicka in den igen då man redan varit utan den i två veckor. Min Xperia V är inge rolig när man vant sig vid sin Z3a. :-)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Attans. Ja, då verkar det inte bättre än att den måste skickas tillbaka :cry: Tyvärr tycks det vara rätt långa väntetider nu, sett en del klagomål i forumet. Fråga därför om de kan prioritera ditt ärende eftersom det är de själva som råkat klanta till det för dig - inte vill man sitta på en Xperia V i flera veckor.
     
  8. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Näe, man hann ju märka varför man bytte telefon om man säger så. ;-)

    Jo när jag skicka in min på displaybyte så betalade jag jättesnabbt och det kom upp att betalningen var bekräftad men sen dröjde det sex dagar innan dom laga telefonen och skicka tillbaka den så jag fick den sju dagar efter att jag betalat.

    Får ringa och kolla med dom imorgon det enda som är märkligt är att aviseringssignaler så som SMS mm hörs jättebra och spelar man upp annat så hörs det bra det är bara ringsignalen som är extremt låg vilket är ju väldigt märkligt?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men det låter bara från en högtalare? Du hade testat olika ringsignaler också?
     
  10. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Jo, när jag hade återställt telefonen så var det standardsignalen telefonen hade men har testat med en bunt med andra ringsignaler också dessvärre. :(
     
  11. gornil62

    gornil62 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Exakt samma problem har jag. Uppstod oxå efter skärmbyte. Har problemet löst sig och vad gjorde du i så fall?
     
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag tycker jag har det här problemet out of the box. hör aldrig när telefonen ringer om den ligger i fickan tex.