Problem: Det som INTE fungerar under Android 5, Lollipop

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av donaldduck, 1 dec 2014.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Mycket är bra med Android 5 men jag tycker det är lämpligt att även föra fram de problem man sett som varning till de som inte uppgraderat.

    Nedan vad jag personligen stött på:

    ANDROID 5

    - Säker inloggning för POP3 och IMAP post. Kallas ibland för SSL där du väljer typ av inloggning.

    Kör man utan säker inloggning är det mycket farligt att kolla posten på allmänna wifi nät. Dina inloggningsuppgifter och det du läser/skriver är mycket lätt att läsa för utomstående.

    - GPS, Glonass (de ryska satelliterna) verkar inte fungera.

    Kollar man med en app typ GPS Status kan man se att direkt vid start kommer de ryska satelliterna upp men de försvinner efter någon minut. Kan komma tillbaks efter ett tag men försvinner så småningom för gott. Resultatet är att man får kanske 8 – 9 satelliter som används i stället för kanske 18. Vore bra om någon mer verifierar detta. De ryska satelliterna är de till höger om mitten på linjen under staplarna med signalstyrka.

    APPAR

    - Sipdroid, IP-telefoni.

    - Xposed Framework och dess moduler.

    Saknar men visste om det innan jag uppdaterade.

    - Call Recorder av skvalex

    Denna app är typisk på vad man ske upp med avseende vilka appar som kan sluta fungera. I Android 5 har man ökat säkerheten, mycket finns i kärnan i vad som kallas SELinux. Redan från början har man sett till att man i Android inte kan komma åt andra appars data, eller ge sig in i operativsystemet. Med SELinux ökar man detta skydd.

    De som gör appar som bygger på att man kommer åt data utanför appens revir kommer att få problem. Många får problem att fixa det. Sätten att ändå sälja sin produkt, trots att den inte fungerar, kan vara kreativa. Som nedanstående kommentar från skvalex angående senaste uppdateringen av Call Recorder:

    *******************************************

    Nyheter

    version 1.6.3:

    - improved support for Android 5.0 (SELinux must be in permissive mode)

    - bug fixes

    *******************************************
    Att ha SELinux i permissive mode är det samma som att stänga av SELinux. För att göra detta måste man roota. Att säga rakt ut att man måste ha en rootad telefon skulle antagligen skrämma bort ändå fler kunder. Skall man läsa skvalex påstående bokstavligen duger dessutom inte vilken rootning som helst. Chainfire har lyckats roota genom att enbart stänga av delar av SELinux, rimligen då inte behövt sätt SELinux i permissive mode.

    Fyll på med kommentarer och sådant ni hittat som inte fungerar.
     
    bernard gillar detta.
  2. s_o_n_y

    s_o_n_y Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kan ju flika in med Exchange som inte fungerar. Använder jag en extern app fungerar det dock.

    Sen tycker jag att nånting hände med QI laddaren efter uppdateringen. Får alltid skriva in pinkod efter laddningar, och i morse var lurn stendöd. Fick köra igång den via volym ner och power.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Exchange fungerar klanderfritt för mig och har gjort det hela tiden.
     
  4. s_o_n_y

    s_o_n_y Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Känner igen felmedelandet man får i vissa poster i länken du ger. Skulle tro att problemet är inte om man kör Exchange, POP3 eller IMAP utan man får problem när man kör säker inloggning, dvs SSL. Blir inte förvånad om du kollar inställningarna i din externa app, som fungerar, och finner att du kör utan SSL där. Kan tänka mig att där går skillnaden fungerar/fungerar inte.

    HTTPS fungerar ju under Lollipop, där används ju SSL. Verkar vara just i postklienter det inte fungerar.
     
  6. s_o_n_y

    s_o_n_y Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    I appen står det ibockat "Uses SSL" . Så det verkar inte vara det heller. Men dom har ju gjort en integrering med Gmail appen. Det kan inte vara något där som blivit fel. För jag kan inte välja någonstans att jag vill köra "Active Sync, Exchange 2003, Exchange 2007" Kanske felet sitter där. Sen måste jag även välja port vilket jag inte behöver i appen eller i Kitkat. Men Lollipop har dom lagt till den funktionen ?!
     
  7. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Försökte köra POP3 med SSL via Gmail. Skall gå men det gick inte. Kommer inte ihåg detaljerna men många har problemet. Provade ett antal post appar, små resultat. Det går att köra IMAP push för hotmail med SSL, kan inte förklara.
     
  8. s_o_n_y

    s_o_n_y Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kan lägga till nu att strulet jag hade med pinkoden, alltså när man laddade telefonen över natten så fick man alltid skriva in pinkod och en gång till och med starta upp den igen har löst sig tror ja. Jag hade aktiverat "Dagdrömmar" funktionen då jag tyckte denna var lite fräck. Nu när jag stängde av denna funktion igen så verkar den fungera som vanligt :)

    Då var det bara mailen kvar då :D
     
  9. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    aszotten och jag har jobbat med ett GPS problem som berör Sygic navigator. aszotten har löst problemet inom Sygic, jag har problemet kvar och det verkar inte vara Sygic som orsakar det utan det finns inom Android 5.

    SYMPTOM

    Korta avbrott i GPS kontakt, från 10 sekunder till en minut. Återkommer ofta med några minuters mellanrum. Avbrotten har naturligtvis en benägenhet att komma när man är i en rondell och måste hitta rätt utfart.

    Problemet uppstår även för andra appar än för Sygic så jag tror inte det beror på den appen. Framförallt de ryska satelliterna som N5’an inte får kontakt med. Kör jag en äldre Galaxy S3 Mini med samma appar samtidigt har den kontakt med betydligt fler ryska satelliter och fler amerikanska.Kan ha kontakt med dubbelt så många satelliter som N5’an. Framförallt i stadstrafik är detta viktigt.

    Signalstyrkan för satelliterna är samma i båda telefonerna så jag tror inte det är ett hårdvarufel (vanligt att N5 har dålig kontakt med GPS antennen - lätt att fixa).

    Min S3 Mini är rootad och använder en gps.config fil som är optimal för Sverige/Europa. Har en orotad N5 och kan inte ändra denna fil.

    Har sökt och är inte ensam om problemet- Tror att det ligger i Android 5, kanske bara i att gps.config är optimerad för USA. Om någon med rootad N5’a har FasterGPS eller liknande, så prova gärna om ni kan få stabil kontakt med de flesta ryska sateliterna. (jag får kontakt med några få i allmänhet och intermittent)

    Har hittat en fix som verkar hjälpa mot avbrotten, dock inte för antipatin mot ryska satelliter. Jag låter gratis appen AndroiTS GPS gå i bakgrunden.
     
  10. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Har inte ryssarna blockerat glonass som en följd av de sanktionerna som man straffar dem med? Har för mig att jag har läst det någonstans.
     
  11. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag skrev i juli om att ryssarna stängt av Glonass. Efter att ha läst om det verifierade jag det. Man kunde se att först försökte telefonen kontakta de ryska satelliterna men efter någon minut försvann de och var borta. Nu finns de bevisligen där.

    Bifogar två dumpar; en tagen med Nexus 5 och en med Samsung S3 Mini. Tagna samtidigt. Signalstyrkan hoppar hela tiden så det går inte att dra några slutsatser om signalstyrkan från dumparna, skulle tro att signalstyrkan är samma på båda telefonerna.

    Skillnaden är att S3 Mini låser in på fler satelliter och behåller låsningen. N5' an låser på färre och håller inte låsningen. Ibland kan S3' an sammanlagt ha låsning på dubbelt så många satelliter som N5.

    Viktigt är varifrån telefonerna hämtar data för Assisted GPS. S3' an är rootad och är inställd för att hämta data optimerade för Sverige. N5' an kan jag inte ändra och det går inte att läsa ut för vilken del av världen den är optimerad.
     

    Bifogade filer:

  12. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    IMAP med SSL/TLS fungerar utmärkt för mig. Lika så Exchange.

    Hade däremot problem med att först lägga till exchange-kontot. Visade sig vara något tokigt med wifin här hemma. Bråkade med det i en timme, googlade och började till och med skriva en post här för att fråga om hjälp innan jag testade att lägga till kontot över mobilnätet istället och då fungerade det.
     
  13. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Mikrofonen fungerar inte när man använder hörlurar som inte har mikrofon, kan någon ytterligare bekräfta detta?

    Det går inte heller att stänga av vibrationer längre och nej, prioritetsläge är inte vad vi vill ha. Jag vill att telefonen ska bete sig precis som förut, dvs. man får ALLA notifikationer som LED, screen ON osv. men UTAN ljud och vibrationer.. Vid prioläge så tänds t.ex. inte LED vid E-post och liknande.
     
    DaLemon gillar detta.
  14. danneman74

    danneman74 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2015
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag hörs inte vid samtal...micproblem alltså...funkar dock i högtalarläge
     
  15. marotos

    marotos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det är samma problem med min, vissa hör fan inte vad jag säger ibland, enormt irriterande!
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det problemet tycker jag att min har haft nästan hela tiden? Det känns som man måste hålla telefonen väldigt nära munnen för att höras. Upplever även samma sak när jag pratar med andra med N5
     
  17. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Min skärm tänds inte vid inkommande samtal. Måste trycka på strömbrytaren för att se notisen om inkommande samtal, låsa upp låsskärmen och sen svara. Har till och från kopplat det till konflikt-appar som NiLS och Twilight men uppstår random trots nedstängning av desamma.
    Problemet kvarstår således.